Min kanin kissar rött
Hej, de år redan 2-3 dagar som min kanin kissar rött färgat jag undrar vad de kan bero på är de diare eller är min kanin sjuk ? Kan ni hjälpa mig med tips? jag är ny med att ha kanin 😕
Vad har den ätit? Vissa grönsaker kan färga urinen.
Så där ser det ut ibland och har att göra med något kanin ätit! Bra att du är uppmärksam, men antagligen är det helt normalt.
Här kan du läsa mer:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hon har ätit pellets ,hö och morot
#3 Låter som bra mat. 🙂
" Det är helt ofarligt och hör ihop med vad kaninen äter, det är kan även dyka upp då och då utan någon speciell anledning. Morot, maskrosblad och maskrosblommor är exempel på godsaker som utlöser poryfin" (från länken)
Om du har anledning att ändå misstänka blod eller om kaninen inte verkar pigg, är det enkelt att kolla upp.
Mina kaniner har ibland röd urin och första gången blev jag förstås rädd, men blev lugnad av andra kaninägare och veterinär.
kissar kaninen oftare en vanlig eller verkar ha svårt att hålla sig? annars är det någ bara moroten som gör sitt :)
Hon har börjat kissa oftare och de är fortfarande röd men jag har slutat ge henne morot , hon har börjat dricka mer vatten och äter inte så mycket pellets
Men morot är bra, det är alltså inte farligt att kissa rött om det inte är någon underliggande sjukdom, och det är det ofta inte.
Morot innehåller över 80 % vatten. Om du slutat ge henne det kan det vara därför hon dricker mer vatten.
Jag har läst att vara utsödra ett rött färgämne som kallas porfyrin. Det kan du fråga hos vetenären hjälp tipsa dig.🙂
Hur mycket morot har du gett den