Hur bör man bete sig?
För ett par månader sedan drabbades jag samt min bäste väns kaniner av parasiter i form av löss. Efter tre månaders slit fullt av medicineringar och saneringar i ösregn flera gånger varje vecka. För ett litet tag sedan bedömdes mina kaniner vara lusfria av veterinärkliniken men min vän har sorgligt nog fått fortsätta då hennes kamp inte riktigt varit lika tursam som min. Nu vet jag dock inte hur jag bör bete mig i förhållande till min vän. Rädslan att ett lusägg av misstag skulle fastna under skosulan som jag sedan tar med mig hem och åter igen smittar kaninerna är oroväckande stor. Dessa löss har jag inte fått särskilt mycket information kring, inte tillräckligt stor i varje fall. Jag har varken svar på hur de sprids eller hur exakt denna arts livscykel ser ut. Det enda jag fått reda på, både genom veterinären samt egna erfarenheter, är hur svårbekämpade dessa löss är. Ni förstår förmodligen att jag knappt är beredd att riskera ett hårstrå när risken att lössen återvänder finns men samtidigt vill jag inte framstå likt en undvikande "förrädare". Jag har just nu känslan att jag står i ett val mellan mina kaniners välmående eller min bäste vän. Ett val jag förtvivlat framför. Det är omöjligt att välja ett av dessa två valmöjligheter. Har ni några förslag på hur jag kan bete mig? Tack på förhand!
Säg bara att ni får ses när lössen är borta? Inget mer konstigt med det
Om det är din bästa vän så får hen helt enkelt förstå.