Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 836 ggr
Wilda11
0

Frågor angående att ta kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skrev ett inlägg för ett tag sen med frågor men hittar det inte så jag gör ett nytt….jag funderar att para två av mina kaniner 1 dvärg vädur och 1 40 % lejonhuvad dvärgvädur och 60% rex, har lite frågor :) • skulle de funka att para de raserna? • hur mycket pellets ska en dräktig hona ha, hur mycket efter dräktigheten och innan? Nu får hon 2 msk • honan måste ju vara i god kondition, hur ser man att hon är i god kondition? ( lite konstigt fråga kanske hehe..) • ungefär vilka färger/teckningar skulle ungarna få hanen är blå zobel & honan isabellabrokad • när är bra ålder att para? Nu är honan 5,5 månader & hanen endast 2 månader Tack på förhand :D

Wilda11
0

ingen?

Arcade-Foodie
0

Det skulle funka att para dom raserna. Jag har aldrig haft någon hona men jag läst att man ska ge lite mer pellets men hon ska äta hö mest, så det du får ha koll på hur hennes hull är. Kan tänka mig om hon älskar pellets blir det dåligt att ge för mycket/obegränsad som jag har hört från några uppfödare. Men jag har aldrig haft någon kull då jag bara har haft hanar. Bra kondition är när honan inte fäller och har bra hull/vikt. Innan 1,5 år ska du para henne har jag läst men det beror på ras med och enligt kanin magasinet ska en hona ha sin första kull mellan 8 månader- 1,5 år. Kanin hane har ingen speciell ålder, de kan para när de är könsmogna. Men vänta med din hona så det inte blir farligt för henne, hon behöver bli lite äldre. Det är vad jag har läst och studerat om kaniner, är ingen uppfödare. Har själv tänkt i framtiden, kanske ha en hobbyuppfödning på hermelin.

Arcade-Foodie
0

När ungarna börjar äta pellets så ökar man mängden .

tiger tok
4

Det är en myt att man måste ta en kull på honan innan hon är 1,5 år. Minst ett år tycker jag hon ska vara. Av ren nyfikenhet, vad är syftet med kullen? Varför just dessa raser och just dessa kaniner?

Wilda11
0

#4 Valt denna raser pga. att jag tycker om dem :) Dessa kaniner då de har bra temperament, lugna, bra hoppgener Det blir min första kull & har inget speciellt syfte. Vill senare avla fram bra hoppkaniner med andra kaniner men då både honan och hanen har bra hoppgener så vill jag ha bra hoppkaniner i min första kull nu också så mitt syfte är framförallt bra hoppkaniner :). Hoppas du fick svar på frågorna!

[EM_L]
2

#5 inget speciellt syfte? Jag tycker att du ska vänta med att ta någon kull.

Wilda11
0

#6 Jo, Få fram bra hoppkaniner…

[EM_L]
1

#5 Varför skrev du då ”Det blir min första kull & har inget speciellt syfte.”?