Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 248 ggr
Tina-A
0

Massakern i Finland

Lägger inte denna som OT även fast det är det då jag tycker det är en sådan viktig händelse.

Jag hoppas att ni alla hört vad som hände på Jokelagymnasiet i Finland igår.

För er som inte gjort det så ska jag försöka berätta lite kort. Det är dock väldigt svårt eftersom jag själv inte varit där men jag har sett på nyheterna och läst i tidningarna idag.

Det var alltså en 18årig kille, Pekka-Eric, som gick in på sitt gymnasium och sköt vilt omkring sig. Han gick runt i korridorerna och sköt de som inte hann komma undan. Rektorn meddelade i högtalarna att alla elever och lärare skulle utrymma skolan, de som inte kunde skulle ta skydd och försöka låsa in sig och stänga in sig i klassrum. De människor som kunde kastade sig ut genom stängda fönster och skadades av glaset men överlevde.

18åringen sköt den kvinnliga rektorn samt 7 elever, 5 killar och 2 tjejer. Därefter tog han sitt eget liv.

I tidningen står det att han tyckte att mänskligheten är överskattad, att bara överlägsna individer förtjänar att leva och underlägsna borde dö. "Det naturliga urvalet", det vill säga att de starka överlever, ansåg han var helt ut balans och han skulle (så som jag fattade det) avlägsna några underlägsna individer.

Jag hoppas att ni alla tänker på det här och att alla har pratat om detta i skolan.

Man blir självklart rädd när någonting sånt här händer och jag vill skicka en extra tanke till "Elina." som bor och lever i Finland där detta hände.

Inget liknande har hänt i sverige, dock blev en 16åring ihjälskjuten i bromma gymnasium 2001. Jag hoppas att sådana här massaker inte blir vanligare och vanligare då det är så fruktansvärt hemskt och otroligt tragisk.

Skicka en tanke till alla offren!!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Eazyy
0

Usch :'(
Läste detta på aftonbladet, verkligen hemskt! :'(
*tröstkramar* till alla som var med när det hände! <3

(även om det inte var någon härifrån som var med…)

KajsaM
0

Jag har inte hört om det, Gud vad hemskt! :O

BELLLAA
0

Jag läste om det igår. Stod stora rubriker och långa artiklar om det i aftonbladet igår o det pratades om det överallt..

*Tänder ett ljus och sänder en tanke för dom drabbades anhöriga*

flisan93
0

Vi pratade om det på So:n:( Huvva:'( jag hööl snästan på att gråta:'( Det kunde lika gärna hänt i Sverige:( Usch

flisan93
0

Jag skickar en tanke till alla barn som blivit dödade och varit med om det här:(

[Zoie]
0

Usch och fy :( Såg det på nyheterna igår

huldisen
0

Urch så fruktansvärt hemskt ! Tror inte den killen mådde så bra . *Tänker på dom*

I vår skola har det dött 2stycker under 3 månader :(

flisan93
0

#7 VA!!! Hur då?

huldisen
0

#8 Ena blev allergisk och hann inte till skolan.

Den andra dog i en bil olycka. Han skulle stopa han som körde ( var alkohol påverkad)

Denna kommentar har tagits bort.
Elina.
0

Ja, det är verkligen tråkigt när sånt här händer. Kan ju tillägga att även skolhälsovårdaren blev skjuten och dog.

Idag har det flaggats på halvstång över hela landet, och man har hållt en tyst minut för att hedra minnet av de som miste livet igår.

annaforsgren
0

ursh:( hämskt!…läste att det var 8 stycken som dog..helt oskyldiga.. stackars föräldrar ,kompisar och dom själva:(

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

KvirrZ
0

Fruktansvärt hemskt att sånt kan hända.

Tröstkramar till alla inblandade i detta och till alla som varit med om liknande<3

- Mvh Emma

pandabjorn
0

usch vad hämskt. skulle inte vilja vara där när det hände. Har inte hört något om det innan, lite efter……

Jennie104
0

Ush x(

Jennie104
0

Vi har haft en som är 12 år söp sej jätte full på årjängsmarknaden han snodde hembränt från föreldrarna.. han kunde ha dött!

twinnie
0

Såå hemskt :(

Om ni kolla på nyheterna på 4:an så finns det ett inslag om det. Filmat på min brorsas skola, dessutom .. Dom gick runt och intervjuade typ massor med elever.

myriis
0

Tragiskt.. :/ Skulle dock vara spännande att höra vad för kille det var som dödade alla (alltså om han var psykiskt sjuk eller något) Nån som vet?

Lippo
0

Vi har också pratat om det i skolan. Vad hemskt säger jag bara! Fruktansvärt att det ska behöva hända sånna saker :/
*Tröstkramar till alla inblandade*

Ync
0

ONEJ,
inte kul. asså gud, vad gör vi människor. endel av oss är inte riktit kloka.

[Niike]
0

Vi har pratat om detta i skolan idag. Verkligen superhemskt! Att något sådant kan hända, det är ju otroligt overkligt egentligen.

Min lärare sa att han hade gjort någon film och lagt ut på youtube där han var på bild med vapen och att han sa vad han skulle göra. Han var alltså helt allvarlig, och verkade ha planerat det här mycket. Men ingen tog det väl på allvar. Varför?

För övrigt var det jättebra skrivet Tina.

Tröstkramar till alla inblandade och anhöriga till de som dog.

Taci
0

#18, av vad dom sa på radion så har folk på skolan beskrivit honom som en enstöring som gick för sig själv, med svarta kläder o en portfölj. Väldigt egen, men ingen hade nånsin sett honom som hotfull, han var bara för sig själv. :S

Sänder en tanke till alla drabbade!

Lotta_A
0

#18: Dom hade ju gärna velat skicka honom till en pskolog efteråt just för att ta reda på om han var sjuk, men han tog ju livet av sig så dom vet inte.. Men kanske han var.

Ellen95
0

Gud vad hemskt:'( Har hört det flera gånger på nyheterna på radion.

__iE
0

Det är helt sjukt ! Ärligt, vart är världen påväg ? :S Sänder tankar till de dödas anhöriga, fy vad hemskt :(

[Niike]
0

Har pratat om det idag på Etik och Moral lektionen i skolan. Och så har jag läst en hel del om det på nätet. Tycker det är fruktansvärt hemskt! Att något sånt här händer?!

myriis
0

Har ni hört att det var två killar i Sverige som tyckte det var "coolt" och typ funderade på att göra samma sak.. Fast jag har för mig att dem blev gripna (?)

[Niike]
0

#27 O_o  Shiit! Ahj, man vet ju aldrig ..

KvirrZ
0

#27 snacka om att man är störd då >.<

- Mvh Emma

Noa-Nisse
0

hemskt asså! :(

vi har precis pratat om sånt här i skolan, om katastrofer/terrordåd.. så var det en kille i min klass som hade pratat med nån politiker, och han frågade vad vi i Sverige hade för beredskap om det skulle uppstå något liknande. och vet ni vad han svarade!!!! jag blev så arg när jag hörde det, men iaf, så här svarade han: "vi har ingen kris/katastrof-beredskap i sverige, för det kan ju helt enkelt inte hända oss" asså hur dum får man vara!!! men, jag vet inte om det är sant.. hoppas INTE!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Quellii]
0

#27 Joo jag hörde det också, dom hade planerat att skjuta sin rektor också! :O

[Kaninfluff]
0

Asså det är helt sjukt, och vi har inte ens pratat om det i skolan!

[Zorro_93]
0

ja jag har hört om det!
FYY! fattar inte att man kan göra så.