Sams med tidigare burkompis
Min kaninhona har varit själv sen ca 10 dagar innna hon skulle få ungar. Tänkte att hon och den kastrerade hanen hon bott med hela sitt liv. När jag låter dem träffas blir det bråk och hårtussar flyger. Hon fick en unge som var död i tisdags men kan det påverka? Vill ju att de ska kunna bo ihop igen. Sen har jag en annan hona som den kastrerade hanen bott med och jag hoppas att alla 3 tillslut ska komma överens. Hur mycket bråk bör jag acceptera? Han vill para sig men det vill inte hon och sen är fighten igång.
Jag gjorde samma "misstag" förra vintern med 2 honor som bodde ihop. Den ena honan fick bo med hanen några dagar under PARNING men när hon skulle flytta tillbaka till kompisen (som hon gått med länge) utbröt fullständigt kaos. Eftersom att ena honan var dräktig (hoppades jag) valde jag att låta dem gå var för sig tills dom fött och ungarna var 9 veckor.
Kaniner har stark revirkänsla och det är svårt att sammanföra två kaniner i könsmogen ålder även om dom känner varann sen innan. Om man måste separera kaniner en tid är det bäst att göra det med bara galler mellan så att de bor grannar och inte försvinner från reviret.
I mitt fall fick jag gå tillväga som med en helt ny kanin. Den ena kaninen fick bo i en gallerbur inne i den andra honans revir en tid, äta på varsin sida gallret och vänja sig vid varann. Efter en tid började jag släppa ut honan under uppsikt och bröt ev slagsmål som uppstod. Utrymmet var stort och inrett så att de kunde jaga varann utom synhåll (inredning mitt i rummet och olika nivåer o gömställen). Med tiden började dom acceptera varann och till slut kunde de bo ihop igen.
Kaniner accepterar lättare andra kaniner som levt nära reviret - "grannar". Så när man sammanför kaniner är det bäst att börja så, att låta dom bo "ihop" men med galler i mellan för att skydda dom under den värsta tiden när dom är som mest fientliga mot varann.
De har inte bott långt i från varandra. De hade varsin bur ca 0,5 m ifrån varandra som står i samma rasthage som båda använder fast oftast inte samtidigt. De har träffats under tiden men jag blev tvungen att sära på dem innan hon skulle föda efter som hon började jaga bråka med honom. änn så känge har de bara fått träffa varandra i rasthagen sen jag särade på dem och det är korta stunder tills jag fått gå in och sära på dem.
Jag kan inte så mycket om gravida kaninhonor men har hört att om man sätter två kaniner (som börjat bråka men tidigare inte gjort det) någonstans där ingen av dom varit så typ "börjar dom om" där och sen kan man ta in dom igen så är dom vänner. (Jag vet inte hur det är om hanen vill para sig o honan inte vill kanske inte fungerar då men värt ett försök)
Detta med neutral plats stämmer inte enligt forskning. Det är bättre att sätta ihop dem på ett befäst revir där en av dem naturligt har övertag. Det minskar stressen och skapar bättre förutsättningar att de ska komma överens om en rangordning när de är på en plats där en är trygg.
Men ska man låta de bråka ett tag om de nu gör upp rangordning och när ska man gripa in?
#5 Det är en ganska svår fråga för det beror på bråkets karaktär. Rent krasst måste man ha lite is i magen många ggr för kaninerna kommer med största sannolik att vara fysiska - det är det enda sättet dom har att reda ut ordningen på.
Om de får vänja sig en tid med galler imellan så hinner dom få lite utlopp för sin frustration och "bråka" med mindre risk att skadas. Matar man dem intill varann så kommer dom också att mötas ofta och med tiden vänja sig vid varandras lukt och närvaro. Då har dom förhoppningsvis redan börjat hitta en ordning vilket underlättar vid det fysiska mötet sen.
När man släpper ihop gäller det att ha lite öga för vad som händer. Jag brukar säga att det man önskar är att en kanin jagar den andra - dvs att en kanin har övertaget direkt medan den andra kapitulerar. Om båda kaninerna vill dominera blir det slagsmål och starkast vinner. Men om en kapitulerar så kommer förmodligen det hela leda till att den undergivna blir bortjagad utom synhåll för den andra kaninen - därför viktigt med väl inrett utrymme med många gömställen och saker att försvinna in bakom. Jakten kommer antagligen att hålla på till och från ett tag och det kommer att vara s närmaste dagarna att den sk "ranghögsta" kaninen kommer att jaga bort den andra när den kommer för nära eller "stör". Men sålänge den gör som den blir tillsagd - dvs att ge sig iväg - så kommer förhoppningsvis inget slagsmål att uppstå - iaf inget allvarligt.
Så ja, is i magen till viss del, men om kaninerna regelrätt slåss, fastnar i ett slagsmål så pälsen ryker, sätt en fot imellan och försök sära på dom så att de har en chans att gå över till att den ena jagar bort den andra. Om de bara gång på gång ryker ihop och ingen verkar kapitulera, då hade jag satt den andra bakom galler igen en tid och testat korta stunder varje dag, kanske matat med lite grönsaker när jag öppnar och låta dom båda äta med en bits mellanrum men att de båda är inne på reviret och ser varann. Så att man bryter beteende och förhoppningsvis blir det bättre med tiden.