Hur mycket foder ska man ge ungefär?
Hej!
Jag har 2 kaniner. Dem är båda hanar och är kastrerade. Jag brukar kolla på youtube på många som har kaniner. Dem brukar inte ge sina kaniner så mycket. Dem brukar ge ungefär 1-2 msk.
Mina kaniner är 10 månader och dem brukar inte heller få så mycket. Dem har 2 skålar, Jag använder dock inte så stor sked, För vi köpte en sån där som man använder för att städa burar till råttor, Hahaha låter jätte konstigt men jag använder en sån. Så jag tar 2 st skopor i varje skål. Men jag har bestämt mig för att börja använda mat skedar ist för då blir måtten mer exakta.
Hur många matskedar ska jag ge dem? Ska jag ge dem 2 matskedar? Alltså 1 msk så en kanin får en msk eller ska jag lägga 2 matskedar i varje skål så båda får 2 matskedar var?
Förlåt! Ni kommer tycka jag är jätte konstig som använder en sån rått spade men jag använder en som jag köpte för inte alls länge sedan och använder den BARA till foder. 😂
Många kaniner behöver inte pellets, måste dina ha? =)
Hur mycket de ska ha (om de ens behöver) beror på kaninen, storlek & hur aktiv den är, vilken sort man har mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Du kan med alla äkerhet skippa pelletsen helt nu under sommren! Ute finns ett överflöd av det kaniner är gjorda för att äta 😂!!!
Du kan ju börja med 2 msk var och sedan trappa ner successivt, för som personen ovanför skrev så behövs sällan pellets. Iaf den som är vanligast i djuraffärer där den ofta gör mer skada än nytta kan jag tycka. Jag har nyss tagit bort pellets från mina kaniner så nu får dom torkade örter istället. Och nejdå ingen tycker att du är konstigt för råttspaden haha ;)
Det beror också på hur mkt kaninerna väger. Man kan anpassa hur mkt pellets de ska ha efter vikt.