Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 483 ggr
Jojsan
0

ej registrerat gårdsnamn

Om man har ett ej registrerat gårdsnamn får man ändå kalla sina ungar efter uppfödningen? T.ex. om uppfödningen kallas xx kaningård men inte är registrerat, får ungarna heta xx Maja t.ex?

Flippa
0

Vet inte :/ Men jag tror det!

Nicolina
0

Nepp det får du inte!
För att få använda ett gårdsnamn eller ett uppfödarnamn för den delen måste du vara registrerad uppfödare!

Annars är det ju ingen vits med att vara uppfödare med uppfödarnamn eller hur!? Anledningen till att man är uppfödare med eget namn är ju för alla ska veta att "aha, den kaninen kommer därifrån och har de linjerna…" som exempel då!
Man ska vara rädd om sitt uppfödarnamn, det är ju ändå det som visas utåt så att säga!  = )

twinnie
0

Jo, du får skriva uppfödarnamnet före i vissa sammanhang. Förstår inte annars hur man ska kunna bedriva Avel av en ej godkänd ras? För i KAF ska man först och främst avla för utställning om jag inte är helt bakom flötet.

twinnie
0

Men självklart får man inte använda ett oreggat uppf. namn i officiella sammanhang. Utan endast "för sig själv" och kanske är på KIF el. liknande.

Det är så jag har uppfattat det.

Nicolina
0

#4 Jo det är klart att man kan kalla sig för ngt som här på KIF eller på en hemsida! Men jag uppfattade det som att hon undrade om man fick registrera ungarna med uppfödarnamnet… men jag kanske missuppfatta? Sen kan det ju vara andra regler inom kaninvärlden också förståss som jag inte vet om!?

twinnie
0

#5 Jaha, nej nej :) Man får inte registrera en kanin med ett oregistrerat uppfödarnamn! ;) Trodde hon menade mest i allmänhet :)

Nicolina
0

#6 Vad bra, då är jag inte helt ute och cyklar då! ; )
Tycker det är så komplicerade regler när det gäller kaniner, raser, uppfödning osv… men vi får väl se hur Jojsan menande från början!?

twinnie
0

#7 Tycker också att det är komplicerat.. Men det hör väl till ;)

Elina.
0

Ja, man får ju använda ett icke godkänt uppfödarnamn tex på hemsidan och så, men egentligen så är det ingen större vits med det. Dessutom så kan ju någon annan i sverige kalla sin uppfödning för det, utan att man vet om det! Och så kan ju någon annan ta och registrera sig på ett uppfödarnamn som någon annan har, som inte är godkänt.

Jojsan
0

ok då vet jag. jag tänkte inte att man skulle registrera ungarna med det namnet. utan snarare om man hade hoppkaniner t.ex. och föder upp de. då måste man ju få kalla de för sitt uppfödarnamn :) och som twinnie sa, om man inte har godkända raser som man föder upp t.ex. teddylöwen, då kan man ju vilja ha uppfödarnamn ändå :)

tack för svaren!

Nathalieee
0

Ja, i kaf får du det.  men inte i skhrf .

senna
0

Det är som de andra säger.

Och sedan är det ju som Elina säger, någon annan i sverige kan kalla sin uppfödning för samma sak som du, utan att du vet om det. Och så kan ju någon annan ta och registrera sig på ett uppfödarnamn som någon annan har, som inte är godkänt.

rätta mig om jag har fel: men man kan inte registrera sitt uppfödarnamn innan man är 18.

Jojsan
0

#12 det där sista är rätt :P

senna
0

#14 - bra. :)

Mickis1994
0

Kollat upp det. Det får man :)

registrera kaningårds namnet vid 18år ålder får mna, men man får döpa ungharna efter önskat kaningårds namn och låta dem behålla det.  eller har jga helt fel?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

PRO_Anders
0

Du får naturligtvis döpa/kalla din ungar vad du vill, om du har en reggad uppfödning eller ej spelar ingen roll.

MEN endast registrerade medlemmar i SKF får skriva ut stamtavlor och öronmärka ungar, så vill du regga din kanin med det namnet så måste du vara medlem i Riksorganisationen.

//Anders

user posted image