Kulldagbok
Jag tänkte starta en Kulldagbok till Hope som parats med Ludde, de släpptes ihop 18/2 och vi såg flera lyckade parningsförsök. Den 20/3 har hon gått 30 dagar. Hon kommer nog få rätt så många ungar eftersom hon fått 10 st och 6 st i tidigare kullar, det verkar som många även denna gång. Hope Dvärgvädur Satinrex Gul/svart WT, VÖ BÖ Snäll och duktig kanin. Hon har skött tidigare kull bra (första gången frös alla tyvärr ihjäl då kylan oturligt nog "kom" den kvällen), alla överlevde från födseln. Ludde Dvärgvädur NP, SB & RB Gul/svart japanbrokad WT Mer info om kaninerna finns på: http://alvbronskaniner.weebly.com Övrigt: Jag kommer spara en hona och det finns redan en köpare till en eller två honor.
Hästar är våra bästa vänner
Tass! Så söta kaniner=)
Ludde😍
#2 Tack så mycket😀 Idag är hon på dag 22 och hon har som en stor bula längre bak på magen. Hon vill dock inte att man ska känna där och springer bort. När hon får mat är det enklare. Igår köpte vi havrehalm men vet inte om det fungerar så bra, funderar på att åka och vetehalm istället. Har ni använt havrehalm? (Bild på halmen.)
Dag 24 Hon är mer "skygg" nu, springer bort när jag ska känna på magen men har hunnit känna att den blivit större och typ "spändare". Hon dricker även mycket mer nu minst en 300 ml flaska/dag. Har även fyllt på med mer halm i boet och lagt in lite "syntetludd" som hon brukar använda.
Våra honor är på precis samma dag haha!:D Det är ju så otroligt spännande. Hoppas allt går bra för dina fina kaniner. Ludde är ju riktigt ögongodis :)
#4 vad är syntetludd? Det är väl inte bomull?
#7, aaaah snälla använd inte det. Har hänt i flera fall att de fastnat runt ben och huvuden på hamstarar så att de strypts/blivit hängandes. Kan bara tänka mig vad det kan göra för en liten kaninunge.
Om du går in i valfritt hamsterforum så varnar de ofta för detta ludd pga detta.
Meningen är ju att honan ska bygga boet själv och med sin egen päls, så jag hade bara fixat något extra om det behövts när kaninungarna kommit, alltså att de blev kalla eller så.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#5 Vad roligt😄, kan du inte också göra en kulldagbok? #8, #9 Oj! Vi har gett henne det eftersom hon väldigt kort päls (satinrex) och även alpackaull, hon har använt det och även sin egen päls såklart. Funkar alpackaull annars? Eftersom det är mer likt kaninpäls.
#10, jag har aldrig hört uppfödare till rexpälsade ge deras kaniner något speciellt utöver halm. En bra hona fixar det själv :-)
Hej ! Är intresserad av att tinga en liten pojk. Du kan väl skicka pm till mig mvh Charlotte
Kan ju vara bra om du nämner att en av Hopes halvsyskon har gett bettfel
Not your mom, not your milk.
#11 Okej tack så mycket🙂, vill såklart göra det bästa för kaninerna. #12 Självklart😀
#13 om du menar detta: http://rexsatinlinjer.weebly.com/2c-blaringzippans-lotus--t-eowyn.html så ska man observera att det stå Bkåzippans Ockra (Åckra?) det är inte Blåzippans Åckra utan Ockra. Jag kontaktade uppfödaren ang detta och Åckra har aldrig parats med Blåzippans Cello. Så det är alltså inte Blåzippans Åckra.
Jag väntar med spänning:)
#16 Ja verkligen. På lördag är hon på dag 28 och sin första möjliga dag😄
Jag fyller själv på tisdag så de hade varit trevligt om dom kom då :)
Grattis i förskott😄, dock tror jag ("tyvärr") att de kommer i helgen.
Haha tack, vi får vänta och se :)
Precis 🙂
Dag 27 Idag har hon gjort en liten håla i boet, det är inte så långt kvar nu.
Hoppas att dom kommer😍
Längtar verkligen😍, tror dock inte att de kommer idag utan imorgon kväll. Eftersom hon fött på kvällen tidigare ggr.
Dag 29 Hon har betett sig normalt idag men jag tror de kommer ikväll eller imorgon kväll. Vi köpte nytt hö idag eftersom vi bytt stall det nya stallet bara har hösilage. Vi var dock tvungna att använda "djuraffärshö" i under en dag eftersom det var helt slut, men jag fattar verkligen inte hur (vissa) djuraffärer kan sälja sånt hö! Det var jättetunt, dålig kvalite och kaninerna verkade inte heller gilla det speciellt mycket. (Bild djuraffärs hö till vänster).
Dag 30 Hon sitter lite drömsk i buren nu. T ex så står hon ofta upp (med tassarna mot gallret) medans magen rör sig. Liksom in och ut, ung som att hon blir slagen i magen eller en "spyreflex". Jag vet att hon höll på så under förra dräktigheten men vet inte ifall det är ungarna eller inte?
Äntligen har hon fått sina ungar! Hon fick de någon gång under natten (mellan dag 30 och 31) och de är verkligen supersmå. Det är ju lite kul också eftersom det är rocka sockorna idag. Såg några rosa och en rosa och svart, har dock inte sett hur många det är än eftersom jag inte vill störa för mycket. Men minst 4 st iaf.
Så kul!
Men åh vad kul! Vi får se hur det går! :D
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Ja det är jättekul. Dock så är en kaninunge väldigt liten, den jag tror kommer bli japantecknad. Kan jag göra nånting åt det? Typ låta den dia från mamman eller ge den något? Eller är det för tidigt, den är varm och verkar pigg men bara lite mindre än alla andra, ung 1/3 mindre. Jättetacksam mot hjälp🙂.
Åh !! <3
Dag 2 Det är 5 st ungar. Jag hoppas minstingen blir bättre, han fick dia igår på mamman men råkade ramla till golvet (på en matta) då mamman sprätte till. Men han såg bra ut idag, rörde sig och hade lite mer mage nu😄. Jag tror att mamman diar ungarna två ggr/dygn. Då jag sett att boet har varit lite öppet efter att jag stängt det och då måste hon ha varit där. En kaninunge är jag nästan helt säker kommer bli japanbrokad WT så vi får hoppas att det är en hane då till dig Charlotte94. Minstingen tror jag blir japantecknad och resten vita.
Dag 2 Har tagit lite bilder. Minstingen verkade pigg och kravlade runt så jag tror inte han fått några skador. Dock så märkte jag en till kanins som hade en teckning, jag tror den blir Havanna WT eller något liknande. Då flera av Hopes syskon har fått den teckningen. På bilden är det den kaninen som har en fot över halsen typ, det syns dock inte så mycket.
Åh vad söta! Vad skönt att det går framåt med minstingen :)
Ja🙂 Man blir ju så orolig för de.
Dag 3 Ehh, två ungar hade idag smitit iväg till ett litet eget bo bredvid. De hade väl tröttnat på deras klängiga syskon😂, men som tur var mådde de bra och jag flyttade tillbaks de. Någon som har något tips? för ett säkrare bo så kaninungarna inte smiter iväg? De är ju fortfarande så små…
Så mysigt väntar och ser ❤
Dag 4 Jag blev så himla orolig imorse då jag kom ner till kaninerna. När jag tittade i boet så såg jag bara 4 kaniner, jag tittade då en vända på nedervåningen men såg ingen kaninunge. Då tänkte jag att hon kanske ätit upp ungen pga någonting. Men när jag tittade en till vända på nedervåningen och skulle flytta på honan som satt och åt frukost, då hörde jag ett litet pip och såg ungen som satt ihopkurad i ett hörn precis under trappan. Det var rena turen att jag märkte den, för den mådde bra och var varm (lite kallare bara) och verkade inte ha några skador. Hur det gick till vet jag inte eftersom det är en trappa där men den hade verkligen en jättetur🙂.
Men gud vilken tur att du märkte det! :o Skönt att den inte verkade så illa däran. Hoppas de små håller sig i boet framöver
Ja, de är så himla livliga. Men jag har suttit fast en "spärr" vid öppningen vid boet så att de blir svårare för de att ta sig ut.
Dygn 7 (en vecka)! Idag blev jag lite förvånad då jag märkte att det är 4 kaniner som är tecknade. De två kaninerna som är på bilderna är tecknade, den ena till vänster är antagligen Havanna WT och den andra till vänster också det tror jag, båda dessa är satiner😀. Vi har även en japanbrokad gul/svart och en WT gul/svart tror jag (om de kan vara gul/svart samtidigt som WT) och sedanen en vit antagligen. Någon tror jag blir rex också men det är lite svårare att se, minstingen blir kanske det då den verkar vara lite senare i utveckligen som rexar brukar vara🙂.
Rex 😍😍😍
#42 Åh vad spännande! Härliga teckningar och färger. Ska bli kul att se hur de ser ut om nån vecka med ordentlig päls och öppna ögon 🙈 :D
Dygn 9 Det är verkligen superspännande med de små liven, de har ju så fina färger också. På bilden ser ni den (antagligen) WT kaninen som även är satin, den är min favorit med sina fina teckning. Sedan har vi en till satin och två rexar tror jag😄. Den japanbrokade är dock NP (normalpälsad).
Längtar <3
Ja🙂. I helgen så kan de börja öppna ögonen och då kan jag ta lite fler bilder😄.
Så söt!
Dygn 12 Idag såg jag att den japanbrokade hade en liten glipa i vänstra ögat så det dröjer nog inte länge innan han öppnar den andra. Det ser dock bara ut att vara den som öppnat ögat, men förra kullen var också lite sega med att öppna ögonen. Alla ungarna mår bra och har inte smitit på länge förutom några dagar sedan då de två satinerna tog sig ner och gömde sig under trappan (där jag lagt lite halm). Någon som kan gissa färgen på den gul/orangea längst ner, är den WT?
Jag gillar verkligen den längst ner < 3
Min med, vi får se om det blir en hona eller hane.
13 dygn Sådär har tittat lite kön nu men eftersom de är så små är jag verkligen inte 100 säker. Vita satinen- hona Gula WT satinen-hane Vita rexen-hona Japantecknade (WT) rexen- hona Japanbrokade NP-hona Så det verkar alltså som att det endast är en hane den "gula" WT satinen. Det kan nog stämma eftersom vi endast hade två hanar i förra kullen
Dygn 16 Alla ungar har öppnat ögonen (det var bara minstingen som var lite efter). De är nyfikna och springer och utforskar, men bara på ovanvåningen. Har lite bilder på sötisarna från igår. Här är lite andra bilder på ungarna http://alvbronskaniner.weebly.com/vaumlxtkullen.html Ni får gärna hjälpa mig med färgerna🙂.
Hej! Jag tänkte bara säga att jag var inne och kollade på bilderna du lagt upp på hemsidan, och den enda färg/teckning du troligtvis har fått fel är på Lilja, som står som gul/svart japanmantlad. Mantlade kaniner brukar inte ha färg på benen på det sättet, så det är mer troligt att hon är gul/svart japan WT 🙂
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Okej tack så mycket, ja jag var lite osäker mellan de färgerna men det var tur att du rättade mig😀.
Dygn 22 Lite dålig uppdatering men här kommer sötisarna. De är väldigt pigga och nyfikna och springer runt överallt för att utforska, jag har också kommit fram till att det är 3 hanar o 2 honor, så det går också bra att reservera kaniner nu, kontakta isånafall mig här eller på hemsidan http://alvbronskaniner.weebly.com/vaumlxtkullen.html