Äldre kanin beter sig konstigt
Hej jag behöver hjälp! Min kaninhane på snart 6 år (blir 6 i juli) har betett sig konstigt idag. Han ligger bara längs med väggen och typ skakar (inte där han brukar ligga och mysa i vanliga fall). Och han hade kissat bredvid sig på golvet, vilket han aldrig brukar göra. Han reagerar inte på mat eller godis, vilket normalt han brukar. Han brukar nästan attackera matskålen när jag ger han mat, det är nästan som att han inte sett mat på typ en vecka haha ;) fast jag ger han minst en gång om dagen. Nu gör han ingenting och jag är jätte orolig och vill verkligen inte att han ska dö!! kan det bara vara något tillfälligt eller kommer han att dö?
Kollat tempen?
Nej det har jag inte, jag har typ läst att man ska kolla febern måste man ta tempen i analöppningen. Det är dock sällan man gör eftersom det stressar kaninen så mycket och kaniner har mycket känslig slemhinna i analöppningen så det är stor risk att man orsakar skador. Men har känt på öronen och de är normal varma. Jag tänkte vänta ett tag och se vad som händer och om det inte blir någon skillnad så får vi väll åka till veterinären.
Om han beter sig konstigt, som han inte brukar bör du kontakta veterinär. "Reagerar inte på mat" Om han inte ätit något alls på länge (max 1 dygn) är de akut till vetten så fort som möjligt, kaniners magar måste alltid hållas igång!
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
Okej tack för svar!!
Har varit till veterinären och han verkade må bättre då. Men han fick vätskeersättning och välling, och de kollade även tempen och vikten. Han verkar som sagt må bättre nu men vi får se, skulle det bli sämre igen får vi åka upp igen.