Kanin i lägenhet?
Hej! Jag funderar på att köpa kanin men bor i lägenhet.
Är det några andra som håller kaninerna inomhus? Hur ser det ut med bur och aktivering av kaninen? Skicka gärna bilder! Går ni med den i sele när det blir varmare?
Jag vill inte köpa kanin om jag inte kan ge den ett bra liv men hoppas att ni har goda nyheter åt mig :)
Det går utmärkt att ge kaninen ett bra liv trots att den bor inomhus. Så länge man skippar minimåtts-standard burar och berikar ordentligt. (precis som utekaniner ska ha det) :-)
En bur med Hage tillkopplad eller delvis/helt frigående är att rekommendera. De är väldigt renliga djur (förutom hö-skräpet som blir men det är lättdammsuget) så det brukar inte vara några som helst problem att låd-träna dem.
Håller helt med #1, som föregående säger kan man även ha kanin lösgående som en katt!
Åh vad bra att höra. Yes, tänkte skippa bur helt och bara ha en rasthage inne fast med typ vaxduk under så man kan ha något bra underlag :)
Tack för svar.
Om man vill minska höspill kan man även såga ett hål/ingång i Ikeas "hol". Och sedan ha hö och toa låda där i! Finns bilder på Google ;)
man kan ha den fri i lägenheten bara gäller att säkra alla kablar med rör som går hitta billigt på chlas ohlson typ, vanliga rör/skydd för datorkablar o andra kablar.
Sedan kan du lära den att göra sina behov i en låda som kattlåda typ, och den kan springa runt i alla lägenhetens rum :) bli inte arg om den läggers små pluttar här o var dock, det är som en markering dom gör, och om den råkar kissa annanstans kan du använda ättika för att tvätta bort det o lukten o lära den att man inte får kissa på det stället typ…
för att lära den kissa o bajsa i låda som kattlåda, lägg ett par av kaninens bajspluttar i lådan så kommer den se att det är där den bör göra det :) eller om du ser att den gillar i början utföra sin behov på ett speciellt ställe, lägg lådan där så kommer den göra det i lådan förhoppningsvis :)
Det låter ju som att toaträna en hamster! :)
Men ska man släppa lös kaninen på en gång eller ska man vänta en dag eller två så nya buren och hemmet inte känns lika läskigt? Tänker att det är bättre om den gömmer sig i sin bur än någon annanstans i lägenheten.
#7 Vet att många gör fel och låter kaninen vara fri från början men för de flesta är inte det de bästa. De första dagarna kan den bara bekanta sig med buren, och efter en stund dig. Sen kan man sätta till en Hage till buren, efter det låta kaninen gå fritt i ett rum och när man känner att kaninen är redo och ni litar på varandra kan den då komma ut i hela lägenheten :) Men tänk på att vara noga redan från början med vad som är ok och inte ok.
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
Jag har köpt Hage och en matta idag (plus en liten toalåda). Hagens minsta bredd är 60 c, hagens största bredd och 115 cm och hagens längd är 120 cm. På bilder är en bananklase för att visa skalan :) Detta borde väl vara tillräckligt om den får gå ute sedan?
Dock är detta i vardagsrummet och här har vi rätt mycket sladdar. Hur har ni gjort med sladdar och uttag? Visa gärna bilder!!
Okej, men då ser jag till att låna kaninen vänja sig och tar det försiktigt :)
Hade ändå tänkt att låta hagen vara lite "private space" så att jag inte stör den så mycket när den är där :)
Är det en liten unge du ska stoppa där i så tänk på att den kan klämma sig ur/fastna med huvudet om du har otur. Om du har något finmaskigt nät så sätt det i nederkant.
Tänker att om du vill göra hagen lite större kan du ju ta änden av staketet som nu står i hörnet och sätta den ungefär vid elementet för att utvidga lite ;) Annars är det toppen!
Förstorat buren som föreslaget :)
Nu ska jag köpa hem grejer, på beställningen har jag kaninhus, en videtunnel som går att gnaga på och gömma sig i, klosax, hö och gnagarpinnar.
Har redan spån (till toalåda), toalåda och smådjursborste sedan innan.
Är det något jag missar? Behöver jag något annat underlag om hagen ändå står på en matta?
fleecefilt brukar vara uppskattat, antingen att böka runt med eller att sova på.
Lite leksaker kanske? Bollar(brukar finnas 3pack med olika naturbollar för typ 59:-) är väldigt uppskattat här, även de där böjbara broarna (som säkert har ett fancy namn men som jag inte minns just nu) är najsa! :-)
Critical care! Räddare i nöden.
Glöm inte att visa hur det blir när allt är inrett och klart sen! :d
Såhär ser det ut nu! Hö, spån till toalåda, gnagarpinnar samt vattenflaska tillkommer.
I huset har han fått en gammal tröja han kan boa med. På gallrets utsida har jag satt kartong. Han kan säkert gnaga sig igenom om han vill men förhoppningsvis blir det lite krångligare. Papp har jag också satt vid toalåda ifall det skulle skvätta.
Har dessutom hittat en kanin nu och han kan vara den mest nyfikna och gulliga kanin jag träffat :D
När han sedan flyttar in (om 5 veckor ungefär) kommer jag säkert hitta mer grejer som han borde ha.
Godkänd bur?
Det där kan nog bli bra! Härligt med utrymme!
Jag skulle ställa höhäcken vid toalådan dock, många gillar att kunna mumsa hö samtidigt. :-)
Jättefint! Visa gärna bild på kaninen sen 😊
#15 Verkar bra och godkänd. Tänk på att gärna ha höhållaren vid toan så att han kissar och bajsar mest där.
Den pinntunneln är superbra! Har en sån nu och den är uppskattat av Mira som nästan har gnagt av alla pinnar på den.
Kanske ett kartonghus med gott hö, halm, kartongbitar, pringel leksaker, liten tunnel av papp eller pinnar.
Ett gömhus helt enkelt. Har en sån till Mira. Och hon älskar den.
Hur mjuk är bottnen? Du kan skaffa fler filtar eller en yogamatta med filt ovanpå om du vill, och om du inte är rädd för lite stök kan du ju skaffa något spån eller halm att ha på golvet för honom att böka runt med. Som andra sagt, ha gärna höhäcken vid toalådan, och jag hade kanske satt något ovanpå den så han inte hoppar upp i den och fastnar mellan pinnarna. Annars ser det väldigt bra ut. :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Ikväll fick jag hem en underbar liten rexkanin :)
Han fick med sig lite fiberpellets från uppfödaren som jag hällde upp i en skål och satte vid lådan. Direkt så gjorde han sina behov där! Snabblärd liten grabb.
Nu ska jag sitta och prata vid buren så han vänjer sig vid min röst.
Men nu är det så att det här är min första kanin. Har ni nybörjartips, ge mig dem, hur triviala de än kan vara. Jag vill lära mig allt och ge honom den bästa möjliga starten i sitt nya hem :D
Ge mycket mat ur händerna i början, så kopplar han ihop dig med det, och vänj honom långsamt vid all ny mat som tex grönsaker med små bitar i taget.
Börja inte klappa eller försöka lyfta honom förrän han själv är nyfiken på dig och kommer fram till dig, ta allting på hans nivå (både bildligt och bokstavligt talat, haha) i början helt enkelt. :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Jag har en inomhus kanin och det funkar ju utmärkt, det är många som har kaniner inne i en lägenhet het också, där jag köpte min bodde hon inne i en liten lägenhet! 😊 hon har en bur på 120cm lång, 50cm på bredd och 50cm på höjd! Hon trivs jättebra och och hon brukar få vara utanför buren till kvällen efter att jag kommer hem från skolan! Så göm iallafall inte att kaninen måste vara ute MINST 1 timme om dagen! Jag har även en aktiveringsboll, en tunnel, en majskolv som hon inte är så förtjust i och en rund sak med en bjällra i😉 sitthylla eller hus är ett måste men du kanske redan vet det!
Jag fick min nya kanin Nisse i föregår kväll. Vi kommer redan väldigt bra överens. Det är lite läskigt när man kommer in i rummet men när man slår sig ner i inhägnaden (med en morot) så är all rädsla bortblåst ;)
Just nu får han inte vara ute när han vänjer sig vid nya hemmet och övar på att bli toatränad. När vi är lite mer bekväma ihop så ska han få komma ut. Hus har han absolut! Dock sitter han mest på sin höställning….
Det behöver jag hjälp med! Jag satte ut höställningen vid bajslådan och mycket riktigt gör han de flesta av sina behov där. Däremot så har han börjat hoppa upp på höställningen och ligger där och bajsar i sin egna mat…. Mindre trevligt.
Har ni några tips?? :)
Btw, svarta kaninen är urgullig!
Det är bättre med en höhäck som dom inte kan sitta i.
Byt plats på huset och toalådan, så kan du sätta en höhäck på gallret :-)