Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3553 ggr
BELLLAA
0

Skillnad på olika rasers temperament?

Är det någon skillnad på olika rasers temperament? Är t.ex teddydvv lugnare än en dvv? Hur är en löwen till temperamentet? Nån som kan berätta lite hur det ligger till?

Tack på förhand

/BELLLAA

Trasdocka
0

Eftersom man avlat in olika individer och olika raser av olika anledningar för att få fram en viss ras så har dessa därför olika temperament. Löwen är numera en pälstyp och inte ras eftersom dvv löwen blivit godkänd :) De raserna som är långhåriga tenderar att vara bättre i temperamentet just för att det krävs att de är bra i temperamentet för att man ska kunna hålla på med pälsvården. Kan man inte hålla på med pälsvården på en långhårig kanin mår den ofta dåligt och blir därför också ilsken alt ex angoror slutar ofta äta om de inte klipps, och en kanin som inte äter = kaputt. Sen är de stora raserna ofta mer sega i rörelserna, som vi människor när vi blir feta ;) Och nu snackar jag stora raser, inte några mesar ;P

BELLLAA
0

Tack för ett bra svar Trasdocka.

BELLLAA
0

Någon mer som har lust o dela med sig av sina erfarenheter? :)

[Niike]
0

#1 Mycket bra skrivet:)

Av min erfarenhet är t ex dvärgvädurar vääldigt lugna och goa, en mycket bra nybörjarkanin. Medans lejonhuvad (finns inte den rasen mer?!:O) tycker jag, är lite mer fart och fläng i. :) Så ja, det är skillnad på de olika rasernas temperament. Jag har en fransk vädur som är väldigt lugn, och vääldigt många beskriver  dem som lugna. Men så kan det ju vara olika från kanin till kanin också, men jag har då aldrig hört talas om en "olugn" fransk vädur!:)

myriis
0

Nu vet jag inte riktigt om detta är en ras direkt, men wtf :P

Hoppkaniner ska ju ha ett särskilt temprament för att lyckas bra, vad jag märkt. Dem ska inte vara särskilt fega, nyfikna, lite spralliga och tuffa.

Trasdocka
0

#4 Tackar! :)

Jo det finna lejononhuvade, men det finns lejonhuvade dvv med så man får vara noga med vad man säger isf :)

Själv håller jag me dom att dvv är snälla i temperamentet, men dock brukar de ha en del sprattel i benen ofta, vilket som du säger, frassar oftast är mkt lungnare när det gäller det =) Sen är det mkt beroende på stam och hur kaninen växer upp coh behandlas, men håller med om att frassar e en heltrevlig ras =)

En annan ras som jag helt klart skulle rekomendera är ju holländare som nybörjarkanin, men det kan vi ju bara fråga hajen vad hon säger om det ;)

BELLLAA
0

Tack för era svar :D

#6 Njaa, jag är ingen nybörjare med kaniner :) Har alltid haft kaniner runt omkring mig sen jag var 7 år. Haft dvärgvädur och lejonhuvad och även en fransk vädur, men den var tyvärr aggressiv så henne fick jag lämna jag tebax :'/

Men jag funderar på att skaffa en frasse igen.. Kan inte bestämma mig för om det ska vara en flicka eller pojke bara. Det är så svårt de där. Hade helst velat ha en flick kanin, men den enda flick kaninen jag har haft e den frassen som blev aggressiv.. Så jag vågar inte riktigt skaffa en hona igen. Vad tycker ni? Är det stor skillnad på frasse honor och frasse hanar?

Trasdocka
0

#7 Okej :) Har lite svårt att hålla reda på alla här ^^, Ett säkert kort är ju att köpa en hona som redan är könsmogen och är coollugn, på så sätt vet du iaf hur hon blir när hormonerna kommit. Annars skulle jag köpa från en uppfödare som jag litade på. Åk iväg och besök föräldrarna och se temperamentet på ungarna. Honor KAN vara lite bitchigare, just för att de är de som ska skydda ungarna helt enkelt. Dock betyder det inte att det alla honor är det, verklkigen inte, men det är naturligt att det könet som ska skydda ungarna helt enkelt har mer temperament :)

Denna kommentar har tagits bort.
Mickis1994
0

Av min väldig lilla erfarenhet av Holländare så vet jag att dem är ortoligt sociala, och trevliga och älskar sällskap. Dem är jättesnälla, tålmodiga och är en perfekt kanin för den som har den som första kanin eller den som vill ha en kel kanin. :)

Min erfarenhet av dvärgvädur är på 4år (2 kaniner) . Det är myskiga och ga. på alla sätt men dock itne lika tillgivna som holländaren. Men dem hoppar jättebra(oftast) då holländaren också är en jättebra hoppare. Dvärgväduren som lever två och två blir itne lika tam som en holländare som lever två och två. dem är lugna små sötnosar dvärgvädurar.
Det är lite inviduellt också :)

Då jag som har varit emd om båda raserna (mest dvärgvädur) rekomenderar jag holländare till nybörjare :) Holländare är större en dvärgvädur men det är nog inget problem

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

BELLLAA
0

#10 Tack för ditt svar.. Kan stämma att holländare är bra nybörjarkaniner, men jag är som sagt inte nybörjare med kaniner.

Tack för ditt svar iaf!

BELLLAA
0

Putt, fler får gärna skriva!