Borde jag söka veterinär
Hej, jag har 2 Albinos, Jag har en fråga, Min ena som heter Morris har blivit lite hängig på sista tiden och magrar (Känns det som iallafall) och har diaree och även något gult runt nosen. Diareen fastnar även i pälsen och skaver och går inte bort i första taget. Säg till i tråden om ni vill ha bild som förklarar mer <3
// Mvh Malin
JA. Utan tvekan.
Ja, hellre ett besök för mycket än för lite.
Hoppas det ordnar sig snabbt och enkelt!
// Harley
Det borde du absolut göra, kan bära på någon sjukdom som behöver åtgärdas. Lycka till! 🌺
Hej TS!
Korta svaret: Ja, det borde du.
Långa svaret: En kanin som är hängig och framförallt som magrar av…det kan gå väldigt fort utför. Kaniner måste hålla igång magen och gör de inte det så kan tyvärr avlivning vara det enda som finns att göra. Så se till att få iväg kaninen till veterinär så fort som möjligt.
Haft en kanin som magrade av snabbt, han ville inte äta något av det som erbjöds och gick inte upp/började äta sjäv (trots stödmatning). Jag åkte naturligtvis till veterinär, men tyvärr hade han magrat för mycket. Veterinären tyckte det var snällast att avliva. Han fick somna in i min famn strax efteråt. 😭
Vill med detta bara understryka att det kan gå väldigt snabbt och har magen väl "slutat fungera" så är det inte säkert att de skulle må bra, även om det gick att vända deras viktnedgång (som i fallet med min lille grabb, det hade kanske gått att få upp han i vikt, men han skulle troligen inte blivit återställd för det, han mådde för dåligt helt enkelt).
Kaniner måste äta mycket (framförallt hö naturligtvis) och i det närmaste hela tiden. Det är därför som de måste komma igång direkt att äta efter t.ex. en kastrering. Andra djur väntar man lite med att erbjuda mat efter sövning, men det fungerar inte för kaniner. De måste börja äta direkt så att magen kan "sättas igång igen".
Hoppas det blir bra med kaninen. Albinos är sjukt fina förresten 😍
Mvh/Chinesecrestedlover
Hej, Tack för all hjälp, jag ska be min mamma som också varit lite orolig att vi söker upp veterinär nu i veckan. Men en fråga kan det kanske vara höet som orsakar det ¨onda¨ Vi får vårat hö från vårat stall inga djur har tillgång till detta då huset där det förvaras alltid är låst och stängt:)
#5, om kaninen magrar, är snorig och har diaree måste du söka veterinär idag. Inte senare i veckan.