Liten kanin som aldrig blir könsmogen?
Jag har en dvärgvädurshane som är född i somras och han har fortfarande inga synliga testiklar och man känner inga när man känner över området heller. Han har heller aldrig visat några tecken på att vara könsmogen. Dessutom är han liten i storleken och ser faktiskt ut som en unge fortfarande. Han var extremt liten när jag fick hem honom och har vuxit väldigt långsamt.
Jag hade tänkt att använda honom i Avel så detta känns lite tråkigt, men samtidigt är han så himla söt att det inte gör något - det är som att ha en kaninunge som aldrig växer upp :D Jag undrar väl mest vad det kan vara som orsakat det här. Om det finns någon känd sjukdom eller liknande som gör att det kan bli på detta sätt, eller om han kanske helt enkelt föddes utan testiklar? Någon som varit med om liknande?
Du är 100% säker på att det inte är en hona då?
Ja det är jag.
Om en kanin har mask i magen för länge så kan dom stanna av i växten!
Min hane är 7 månader och har inte heller visat några tecken på att vara könsmogen. Han har inte heller några testiklar, inte ens veterinären hittade några :-/ Dock är han normal till växten. Han är lejonhuvad dvärgvädur.
Oavsett om testiklarna kommer ner senare och att han börjar växa ordentligt hade jag inte avlat vidare på hans linjer om du inte kan bekräfta att det är t.ex mask eller coccidios (båda kan göra att de avstannar i växten). Ska dock inte påverka kösmognad eller testiklar.
Not your mom, not your milk.
kanske e det en dvärg som det finns dvärg människor? finns sådana kaniner ens?, vet inte…eller så är det som med människor där dom kanske inte har tillräckligt med manliga hormoner o inte utvecklar könsområdet som det skall vara o har ingen könsmognad pga det….
Två hanar i min kull som fullvuxna blev 1.5-2kg stora fick inte några kulor förrän vid 10 månader och sedan var det inga problem alls med könsdriften, så jag skulle inte vara orolig även om det tar lite längre tid.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#6 Dvärgväxt finns hos kaniner precis som hos människor (hos hermeliner tex har det nästan alltid) men jag har aldrig hört att det skulle vara länkat till könshormoner hos varken eller? Det finns dock flera olika typer av självständiga intersex tillstånd, och vissa kan ställa till det med växten eller hur personen vill presentera sitt kön medans andra är helt osynliga och kan förbli oupptäckta. Det lär ju vara samma sak med kaniner.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
#8 är det som ungefär som det finns transexuella människor så finns säkert det i djurriket också, såg faktiskt ett avsnitt av vetenskapens värld om detta och ödlor som kan vara män rent genetiskt men uppvisar sig som kvinnor o inte ens dom manliga ödlorna märker någon skillnad mellan dom o "rent genetiska honor
#8 bland människor finns det vissa män som utvecklas kvinnligt med höfter och sånt pga för mycket kvinnliga hormoner, det e oftast så man e född och inte pga några steroider eller annat :) finns även kvinnor som får vaginor som liknar mannens könsorgan pga för mycket androgena hormoner…
#8 vet du om kaniner kan vara homosexuella ? 🤔har alltid undrat det…
#11 haha eftersom kaniner är långt ifrån monogama så är det svårt att säga, jag tycker de flesta kaniner inte verkar bry sig något nämnvärt om kön. Jag har en hane som alltid hellre går till andra hanar och ignorerar honorna för dem men jag tror de tar den chansen som presenteras.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner