Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 11582 ggr
Imasy
0

Hona, hane+ungar ihop?

Ni som får kaninungar, låter ni hanen bo ihop med honan och ungarna? Hur fungerar det?

Zvintos
0

Nej, jag låter inte hanen bo ihop med honan och ungarna. Honan är ju fertil så fort ungarna är födda, så att ha hanen ihop med honan innebär ungar med 4 veckors mellanrum. Kastrerad hane är väl en annan sak.

Eywa
0

Det är nog ingen bra idé, eftersom honan kan bli dräktig direkt efter hon har fött ungarna och det är inte bra för hennes kropp.

Alone
2

nej de gör jag inte, får då blir ju honan parad om och om igen.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Mannez
0

Som de ovan sagt, efter födseln blir honan fertil igen, alltså kan bli parad och få ungar igen. Och så lär det bli gång på gång, dessutom finns det stor risk att hanen dödar ungarna. Men om det är med en kastrerad hane så är det en helt annan sak.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Imasy
0

Ja jag undrade för att jag har lagt märke till att många här i kring gör så, men det verkar inte komma fler ungar så tätt inpå?

En del har satt ihop mamman + ungarna med en annan kompis, dvs en fertil hona alt en kastrerad hane. Är det verkligen så smart?

Fridaaaa
1

#5 Normalt sätt gör det det,. 
Man ska inte ha hanen tillsammans med ungarna och honan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

#5 Det kan nog funka om dem satt ihop när ungarna föddes. Har hört om honor som blivit parade ihop och sedan tagit hand om ungarna tillsammans. Eller bara en hona och så får hon hjälp. Är dock inte helt säkert. Men okastrerad hane funkar inte.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Imasy
0

Ja ska man bara se till den familjen som födde upp en av våra så bodde hanen och honan ihop hela tiden under ungarnas hela uppväxt. Dock skulle han kastreras och den kullen var aldrig tänkt att bli till, för de trodde att de var av samma kön.

Men hur som haver, så bodde den fertila pappan ihop med mamman + ungar och et gick jättebra. Men jag har också hört andra som säger att de INTE ska bo ihop, vilket gör det hela lite förvirrande.

Fridaaaa
0

#8 enormt onödig risk :)

Gaiezza
0

Är det vanligt att pappan attackerar ungarna om dem är ca 4 veckor och dem får hälsa på varandra? :)

Bacon, svaret är bacon. 

Fridaaaa
0

#10 Varför låta dem hälsa? Är ju bara onödigt :)

Gaiezza
0

Haha, jag har inte gjort det och planerar inte att göra det, Bara undrade ;)

Bacon, svaret är bacon. 

[Jawa´s]
0

Som alla redan har sagt så kommer honan förmodligen att bli parad igen, att få ungar igen om 4 veckor kommer inte va nån höjdare.
Kastrerad hane har jag däremot haft kvar med honan från det att hon födde ungarna tills de blev lev. klara.

Zvintos
1

Det finns en anledning till att det står i L80 att okastrerad hane och hona inte bör sitta ihop, just för att det är risk för att honan blir parad titt som tätt. Vissa honor kan anse att de inte är redo och då inte låter sig paras, men för mig känns det oerhört dumt att riskera.

Imasy
0

Vet inte om jag missförstår dig nu, men menar du alltså att L80 säger att de inte ska sitta ihop om honan har/nyligen haft en kull?

Zvintos
0

#15: För att vara exakt så står följande i L80: "En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."

Imasy
0

Ah, okej, då är jag med :)

Eywa
0

När min syster var ung och dumdristig skaffade hon 2 kaniner, självklart en hane och en hona. De fick en kull, helt oplanerat och oväntat (hon hade inte överhuvudtaget reflekterat över den möjligheten, hur nu det är möjligt…).

I vilket fall som helst så upptäckte vi ungarna för sent och när vi separerade honan och hanen (ca 2 dagar efter födseln), så var hon redan betäckt igen.

Honan var ordentligt medtagen och inte många ungar i kullarna överlevde. Jag såg till att hanen blev kastrerad omedelbart och satte sedan ihop dom igen och då gick det jättebra.

Som sagt, det är en väldigt onödig risk.

MagicMuggle
1

Man ska inte ha hanen med honan efter parningen då de kan bli ett flertal ungar till ;) Om man tex ska låna nåns hane som jag kanske ska göra av dig så släpper man ihop dom låter dom para sig kanske 1-2 gånger och tar sedan ut honan och åker hem :)

michellekrantze
0

#10 mina ungar fick flytta ihop med pappan vid 5 veckors ålder :) pappan var då kastrerad och det hade gått mer än två veckor, för våran del gick det super!

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Dancefreak
0

Min sambo har idiotförklarat alla som tror att man inte kan ha hanen och honan ihop med ungarna. Jag är osäker och hittar inte så mycket fakta om det på nätet. Men något jag vet och där han har rätt är att vildkaniner lever i större familjer tillsammans i hålor, alltså ungar, pappa, mamma plus fler familjer tillsammans. Så rent tekniskt borde det inte vara något fel med det för det är knappast någon genetiskt skillnad mellan tam och vildkaninen. Vi har våra enbart till kött då vi är självförsörjande och har inte märkt något problem hittills, honan visar inte något negativt beteende häller vad vi kan se och hon får inte ungar direkt efter föregående kull

Fridaaaa
2

#21 Man kan inte jämföra våra tamkainer och vildkaniner på den punkten eftersom de lever under andra förhållningssätt och de har instinkten att kunna reglera det - vilket inte tamkaninerna kan göra på samma sätt.

Trebit
2

#21 Instämmer med #22, dessutom bor vilda kaniner på bra mycket större ytor än hur de flesta tamkaniner hålls. Den liknelsen går inte att dra. Vildkaniner lever också väldigt mycket kortare liv än våra tamkaniner just på grund av hur de lever.

Trist att din sambo idiotförklarar folk angående sådant han uppenbarligen inte har koll på.
När det kommer till sällskapskaniner (inkl. uppfödning av dessa) så rekommenderar Jordbruksverket att okastrerade hanar inte hålls tillsammans med andra kaniner, med anledning av aggressiva beteenden samt oönskad PARNING. Jag vet inte om detta skiljer sig i lagen när det gäller kaniner menade för slakt, men jag kan tänka mig att samma risker såklart kan uppstå. Oavsett hur långa liv kaninerna planeras ha så borde ju deras säkerhet och välmående sättas först.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fokus_on_Pepsi
0

Man ska inte låta hanar bo i buren med ungarna och mamman, om honan känner lukten av någon annan kanin på ungarna så kan hon bita ihjäl dem. 

Jag vet inte med kastrerade hanar…