Agressiv kanin
Hej, min kanin hona (dryga året) har på senaste tider efter att jag tog till baka henne blivit väldigt agressiv. Hon har alltid varit skygg om sin rumpa å morrar ibland men nu på senaste får ja knappt röra henne, hon skringer iväg å sätter sig å knorrar och när ja tar i henne eller försöker bära upp henne biter hon, och om jag får upp henne sprattlar hon tills hon kommer lös, värkligen försökt träna med massa olika sätt men inget hjälper.. å inte så roligt med en kanin som man knappt kan göra något med, men samtidigt kan hon vara ganska gosig åxå.. hon bor i samma bur som min andra hona och hon är värkligen idag så och hon är världens gosigaste. Vet något vad det kan vara? Vill såklart inte avliva henne men känns som att det nästan är ett val som vi börjat grumla på då ingen blir bättre… (bild på henne å hennes bur kompis, hon är den stora vita)
Har du varit med kaninen hos veterinären? Kan vara att hon har ont på ett eller annat sätt?
Sen måste jag även påpeka din bur. Den buren är inte laglig att hålla en kanin i. Då 3-kantsburar inte håller måtten om det inte går att göra en "fyrkant" av de godkända måtten inne i buren.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Buren är en tillfällig då jag tagit tillbaka dom från min fodervärd som haft dom å var inte planerat att ta tillbaka dom, och eftersom dom varit inne hos henne kan jag inte bara stoppa ut dom å han ingen innebur så den är somsagt tillfällig tills jag fixat en bättre:)
Buren är en tillfällig då jag tagit tillbaka dom från min fodervärd som haft dom å var inte planerat att ta tillbaka dom, och eftersom dom varit inne hos henne kan jag inte bara stoppa ut dom å han ingen innebur så den är somsagt tillfällig tills jag fixat en bättre:)
Jag rekommenderar också att ta henne till veterinären. Se också till att fixa en annan bur snarast, det ser trångt ut där inne och det kan säkert spä på hennes aggressivitet när du sticker in handen in i det lilla utrymme hon har för sig själv. Kanske en komposgallerhage kan vara något så länge?
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Vad visar hon för signaler? Kan du ha missförstått hennes tidigare kommunikation och hon blivit agressiv pga det? Om du vill så kan du läsa på om kaninens språk på Kaninskolan (drivs av Rebecca Gullholm) och se om du hittar något du känner igen dig med!
Är hon bara aggressiv när du tar på henne? Jag skulle nog också åka till veterinären för en genomgång av henne. Visar det inget och hon bara blir arg när du tar på henne skulle jag tro att hon helt enkelt inte gillar att bli klappad eller buren. Min ena kanin är väldigt social och kommer alltid fram när man kommer (sitter gärna på min rygg) , men gillar absolut inte att man tar på henne. Då springer hon iväg. Hon får helt enkelt vara ifred om det är så hon vill ha det. Din kanin kanske är likadan? Eller om det kan ha hänt något hos fodervärden som gör att hon blivit rädd för att bli klappad /tagen?