Ont i magen, sjuk?
Min kaninherre som snart är 6 år får ibland dagar då jag tror att han är döende. (fast jag överdriver nog lite).
Från att vara alert, pigg och vaksam blir han slö, reagerar inte alls på samma sätt vid rörelse/ljud och brukar bara ligga still. Jag har märkt att han vid dessa tillfällen, som har hänt några gånger under åren, gärna hoppar upp i sin fåtölj och ligger där. Han brukar vända och vrida på sig lite, som för att hitta en "bra" position.
Jag funderar på om det är så att han har ont i magen, och därför vill ligga på något mjukt? Men i buren har han ju strö och hö att ligga på, så det är väl också mjukt. Men fåtöljen kanske är mjukare.
Han blir alltid bra och som vanligt nästa dag, så jag vet inte vad det kan vara för något. Eftersom han alltid har blivit som vanligt igen har jag inte tagit upp frågan med veterinär.
Kan det vara så att han helt enkelt har ont i magen, precis som vi människor kan få?
Äter han mycket hö? Gör han inte det så kan det kanske vara det som är problemet?! Ring och rådfråga veterinären eller åk in med honom!
#1 Hö äter han i mängder!
Han blev lite piggare under kvällen, och idag mår han precis som vanligt, skuttar snabbt ut ur buren och gör sina glädjeskutt…
Men frågan kvarstår, kan det vara så enkelt att han hade ont i magen?
kanske, dom kan ju även reagera på för höga ljud o bli stressade om folk i huset pratar för högt eller om man har teven eller musik på för högt ljud, eller annat som stressar dom kanske, kan också vara tänderna ju, dom kan skapa sår i munnen så det gör ont efter att dom ätit något