Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1054 ggr
Linjen
0

Hur undvika skräp inne?

Hej. Jag är väldigt sugen på att ha mina kaniner inne någon gång i framtiden. Just nu bor dom på vår altan, men det blir ju något fruktansvärt skräpigt runt dom. Spelar ingen roll att jag städar varje dag, hö sprids runt och små pluttar här och där. Hur gör ni som har kaniner inomhus? Städar ni som galningar, eller har ni några bra tips? på hur man undviker allt skräp?

Hästbäst
0

Är det långhåriga kaniner? Brukar du släppa ut kaninerna ur buren så kan du ha som en matta eller liknande ( t ex en sån man ställer skor på) precis vid öppningen så ramlar skräpet ner på den när de hoppar ut. Jag har sorteringslådorna från IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70255899/ (de finns inolika storlekar) med hö, halm och toalett/remiss (spån). Ifall du har hö löst så kan du lägga det i någon låg plast/kartong låda (med låg kant) som du klipper till och sätter fast mot väggen i buren (så blir det en naturlig "ätställning"), har själv en sån. Du kan även ha höet i höhäckar.

Hästar är våra bästa vänner

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Städar inte som en galning och lever helt enkelt med att det är höstrån lite här och där. Nu har jag en hund som gillar att äta kaninpluttar ibland så oftast så har jag inte det, dock så pluttar bara min kanin på andra ställen än i eller vid toalådan när det kommer, för honom, okända människor/djur eller personer/djur han inte är jättebekant med som besökare. Nu har jag ju även hund och friflygande duva och skulle ju behöva städa konstant om man inte skulle ha nåt skräp någonstans.

Nu har jag ju angora med lång päls och då sprids ju saker ännu mer eftersom det fastnar i pälsen men har matta vid toalådan som är rätt bra på att samla upp på sånt han drar med sig. Har höhäcken ovanför toalådan och allt i ett hörn jag inte "använder" så mycket (så jag inte går och drar runt saker). Har sopborste med skyffel så försöker sopa upp det värsta dagligen (speciellt runt toalådan).

Just på första bilden håller jag på att städa toalådan, den står annars precis där han sitter.  Sen har jag kartonghus som står under bordet där han gillar att vila och gräva och tugga sönder botten och runt hålen på kartongerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

På landet så har min pappa byggt om en gammal IKEA bänk för att ha toalåda och hö i (för minskad nedskräpning), han har en lika dan ute i sin Hage han har på landet och kissar gärna i den där, men han har inte riktigt lärt sig att använda den inne än (vi byggde den i somras), vet inte om hans motvilja mot den är pga att han är blind och är då ganska "inrutad" i sin "hjärnkarta" på vart saker och ting ska vara och hur det ska funka men får se nästa gång vi är på landet om han ändrat åsikt.

Har höbalen i ett gammalt påslakan så håller det sig fräscht och minskar spill.

tiger tok
0

#3, vad heter möbeln?

Maleficum
0

#4 Ingen aning vad den hette, tror inte dem har den kvar heller. Var måååånga år sedan vi skaffa dem, ska egentligen ha ett "ryggstöd" också som pappa sågat bort. Mamma ville slänga dem när vi fick nya huset så jag "snodde" dem och pappa fick fixa dem efter mina anvisningar!

(kika på bilden närmre och verkar som den heter Sörum).

(efter lite letande hitta jag denna bild där man kan skymta hur de såg ut som original, fast de hade grå dynor, är mamma som klädde om dem).

kem11llu
0

Vi har ju inte haft vår lilla nin så länge, men han går lös i lägenheten på dagarna sedan första dagen. Alla pluttar och kiss ligger i lådorna, hö har han i alla kisslådor vid den sidan han inte kissar på och i buren såklart, men har inte märkt att det sprids runt. Hade först toalätt och spån i hela buren och då låg det bajs överallt där. Bytte till en filt som han gillar och nu ligger bajset i lådan även i buren och han verkar tycka att det är skönare att vara i buren och vila även ibland under dagen när den är öppen. Däremot ligger det lite leksaker här och var :-)

Linjen
0

Tack för alla svar. Kaninerna är korthåriga. Men då kanske man får ordna en bra matplats så att de inte drar runt höet så mycket. Just nu har jag en höhäck av kompostgaller. Dom river ut massa strån och sprider runt kring matplatsen. Sedan får jag slänga massor eftersom dom bajsar på det dom river ut. Jag kanske borde ha en bättre höhäck?

[EM L]
0

#7 Ja det borde du. Det är så stora glipor i kompostgaller.

smellcaramell
0

#7 jag har innekanin och en "vanlig" höhäck och det blir väldigt skräpigt runt omkring den ändå då min hane river ut all hö och kissar/bajsar på det, han drar även ut det utanför toalådan och ut i resten av buren så han får bara hö i buren, då hamnar det bara enstaka strån på mattan precis utanför buren. Tror tyvärr inte det hjälper att byta höhäck då, iallafall min kanin, drar ut höet för han tycker det går för långsamt att äta ur höhäcken, och ger jag hö direkt i toalådan blir det sinnessjukt mycket spill..

Linjen
0

#9, ja det är lite så mina gör också. Sen knipsar de av de sista 5 cm av stråna och lämnar det i en hög. Men då får man kanske mest se till att det är lättstädat runt höhäcken så att det är enkelt att plocka bort skräpet.