Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1038 ggr
Romana_12
0

Vad skulle ni tro?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja ska para Tindra med någon kanin ( om jag hittar ) om några månader :) Ja blev så himla glad när jag fick veta att jag fick de för min pappa! Så,, skulle hon kunna få fina ungar?

Romana_12
0

Romana_12
0

Romana_12
0

Romana_12
0

Fel på datan.. Bilderna är lite små :( Men skulle hon kunna få fina ungar? xD

Romana_12
0

Ingen?

Romana_12
0

Ingen alls ??

Romana_12
0

Ingen som skulle kunna komentera?:P xD

Taci
0

Klart hon skulle kunna få fina ungar, men bara du vet vad du ger dig in på, o du vet tillräckligt mkt om din kanins bakrund o Avel :) Min Hugo skulle va en riktigt sötnos ihop med din, men jag ska inte para honom :P

Romana_12
0

okeej.. Så synd .. Skulle vara as-söta ihop xD haha

Trasdocka
0

Det handlar ju inte om ungarna är fina, klart man kan få fina ungar, men ungarna behöver inte vara trygga och smarta i skallen för det, och inte heller friska. Vart kommer hon ifrån? Vad är det för hane du tänkte para med? Beroende på hans färg kan du räkna ut färgerna, så länge du inte köpt hennei djuraffär, men då antar jag att du endå inte tänkt avla på henne.

Romana_12
0

Jag har INTE köpt henne på djuraffären.. :p

KvirrZ
0

Inte många som är inne 9-10 på morgonen, du får vänta tills någon svarar, helt onödigt att putta upp hela tiden.

Hon skulle säkert få fina ungar, men som trasdocka sa, det är inte allt. :)
Vet du hennes släkt, att hon inte bär på bettfel mm?

- Mvh Emma

Romana_12
0

Gör det nått att hon har blivit biten?? Eller kommer hennes ungar bli missbildade?

Romana_12
0

Hon blev biten av en annan kanin i läppen..:(

KvirrZ
0

#13 Bettfel är inte att hon blivit biten :) ;)

- Mvh Emma

Romana_12
0

Va e de ? xD hehe

Romana_12
0

asså, ja menar va e ett bettfel`??

Lans
0

Att hon har fel på tänderna. Att "bettet" är fel helt enkelt (:

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Romana_12
0

jaha.. men hon har inte de.. Kan hon få (inte) missbildade ungar då?

Lans
0

Ne hon har väl säkert inte det själv…men vet du om ngn i släkten har det? Eftersom det är ärftligt så kan ju ungarna få det. Så därför ska man aldrig avla på ett djur som har bettfel i släkten.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Romana_12
0

ingen i släkten har haft de

twinnie
0

Har du härstamningsbevis på henne? :)

Romana_12
0

aa de har jag :)

Romana_12
0

Har hittat Avel kille till Tindra! Han heter Max och bor på samma gata som jag..Han föddes i februari och är 6 månader äldre än Tindra..Går det bra ändå?? Med åldern??

myriis
0

Är du redo för en kull? Hur länge har du haft kanin? Har du pengar? Kan du avliva en unge om det blir fel på den? Ja, det är massa frågor du ska ställa dig innan du tar en kull.

Romana_12
0

Jaa.. Ja ee redo.!

[Maria-Gerbiler]
0

#26 Har hanen härstamningsbevis då så att du vet att han inte har dolda sjukdomar i släkten osv.

Sålänge du har kunskapen som krävs och en bra anledning till att avla så tycker jag att du ska göra det. :) När är hon (kaninen) född?

Trasdocka
0

#25 avliva en unge om det är fel med den? Har avlat i flera år och aldrig kullat eller avlivat någon unge. Mår en unge dåligt eller på något sätt verkar lida åker jag in till roslagstulls veterinärklinik, alt stockholms veterinärklinik. Men jag avlivar aldrig själv några ungar. Sen har jag inte haft några ungar som mått dåligt senaste åren heller så har nog haft turen att hitta en bra linje. Sen skulle jag aldrig avliva ungar själv endå, just för att det är så mycket som kan gå fel när man gör det själv (kaninbebisar är tåligare än vad man tror) och sen är det många gånger det inte är lagligt själv. Dessutom är det många veterinärer som har haft väldigt svårt att kunna avgöra om en kaninunge har dött under avlivningen eller ej, så känns inte säkert där heller att göra det själv.

Romana_12
0

Skulle inte heller kunna avliva dom själv..

Clariiz
0

Vad har du för mål med kullen? Vad är hanen för färg? Varför vill du ha knainungar? Hur länge har du haft kanin? Vad kan du om genetik?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Romana_12
0

Hanen är brun vit svart , ja vill ha kaninungar för att jag …. Bara vill de xD .. Ja kan rätt så mkt om genetik

myriis
0

Om du hittar en kaninunge, missbildad och verkar lida, skulle du då verkligen vänta fem timmar för att åka till vetrinärn och avliva den ?

Jag tycker inte att du ska ta ungar för att "du vill det" dåligt argument.

Clariiz
0

Parar du den kaninen med din blir det Vitscheckar. Vitscheckar får ofta magproblem och dör i förtid. Det finns redan massor av kaniner som inte har hem. Har du inget mål med kullen tycker jag inte du ska ta någon.

Om du kan mkt om genetik, varför inte skriva kaninens färger. Du bör ju kunna dem eftersom varje färg har sin egen typ. (är inte så duktig på genetik .. håller på att lära mig)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Romana_12
0

Okeej.. Men jag har mål med kullen men orkade inte skriva..  Men Max är svart och brun och har vita tassar..  Men kan inte så himla mkt om genetik men håller oxå på att lära mig.

myriis
0

#34: Svart & brun? :P Bild ?

Orkar du inte skriva målet med kullen? o_o Skumt :P

Romana_12
0

hehe:P nej men asså jag vill sälja ungarna och sånt.. Och så vill ja spara en .. Har tyvärr ingen bild på Max.. Men kan lägga in en nån gång :)

myriis
0

Ok, finns nämligen ingen färg som heter svart & brun .. ;p

hannie
0

Undrar också vad du har för syfte med kullen. Det är nte bara att para kaniner hit och dit hipp som happ utan det ska vara planerat. Du ska vara beredd på precis allt som kan hända! Just genetik är ju inget man måste kunna, men det är ju alltid roligt!

Du ska nog fokusera på att läsa lite mer om kaninavel.

Romana_12
0

aa.. Jag läser typ allt om kaniner..

Clariiz
0

Det är inget mål att sälja kaninerna (?). Ska dom vara uts. kanine,r hoppkaniner. Har kaninerna stamtavla? Det är inte bara att para en kanin hit och dit!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Romana_12
0

Men dom ska vara utställningskaniner!!

ciss
0

#41: En utställningskanin måste vara renrasig & ha stamtavla.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Romana_12
0

okej.. då är nog deras mål. Hoppkaniner.. Eftersom tindra hoppar xD

ciss
0

#43: Låter lite konstigt. Först har du inget syfte, sen säger du utställning, sen säger du hoppning. Hur högt/långt hoppar mamman? Är hon tävlad? Hoppar hon bana?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Trasdocka
0

#32, det tar 20 min för mig att åka till vetten, så nej, jag skulle aldrig avliva själv, och eftersom de har akutmottagning året runt dygnet runt så åker jag dit istället. Sen är jag inte heller veterinär, jag vet inte om kaninen lider på av något som går att åtgärdas. Kul om man avlivar en kaninunge som man senare får reda på skulle överlevet om den bara kom till vetten och fick ex rätt medicin eller opererades -.-

Heda
0

Jag tycker du ska vänta med att skaffa dig en kul kanin ungar tills du blir lite äldre och vet vad det innebär.
Jag kan säga dig att det är inte lätt att få sålt kanin ungar, kolla på blocket så hittar du flera anonser med kanin ungar.
Ta dig en funderare, var inte så ego.

MarHai
0

Vet du ens vad genetik är?
Vet du hur länge en hona är dräktig?
Vet du hur honan ska skötas under dräktigheten?
Vet du hur länge ungarna ska vara med mamman?
Har din hona bra temperament?
Vilken ras är hon?
Har du pengar? Det är inte billigt att föda upp en kull.
Har du stor bur?
Har du burar så du kan behålla de ungar som inte blir sålda?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Lizzan
0

tycker att du ska tänka igenom det ordentliget innan du parar henne…