Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 858 ggr
[EM L]
0

Frågor angående burmått.

Hej! Det är så att jag har en innebur som är kopplad till en väldigt liten Hage för att göra utrymmet större. Så nu är det 116 cm lång och 49 cm bred! Det är bredden jag är orolig för. Måste det vara 50 cm exakt på bredden? Jag tänker att en cm mindre är väl ingen fara.
/Med vänlig hälsning EM L & Mira.

[EM L]
0

Putt!

TypSofiaK
1

Tycker personligen den buren låter alllldeles för liten. 
Jag har en bur på 160x70 ( min hane är frigående också.) Men tycker min bur är förliten. 
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html Här har du regler för burar och mått. 
En tummregel som jag fattat det som är att Kaninen's raklånga längd x4 är en bra längd.

http://nouw.com/typsofiak

Ett liv med massor med framgångar och motgångar.

[EM L]
0

#2 Hon får springa utanför buren nästan hela dagarna.

TypSofiaK
0

#3 Tycker ändå buren låter väldigt liten även om hon får vara ute nästan hela dagarna. För sen är ju nästan hela dagen inte hela dagarna och då är dem där timmarna som ingår i ''nästan'' är i en trång bur… Känns inte snällt. 

Men det är vad jag tycker. Skulle rekomendera att skaffa en större bur.

[EM L]
0

#4 Buren är tillräckligt stor. Större än du tror.

sossos
0

Du kan ju sätta fyra kompostgaller utanför buren som hon har tillgång till hela tiden, då blir buren mycket större med en gång och du behöver inte oroa dig för de 49centimetrarna;-) Har du en bild på buren och hagen du har nu?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

TypSofiaK
0

#5 Beror på hur mycket din kanin väger om man kollar på regler. 
Kollar man på kortsidan så måste buren vara MINST 50 om din kanin väger Under 3kg.

[RC1393]
2

#5 Precis som #7 skriver så kräver tolererar lagen endast 50 cm eller större på bredden för kaniner upp till 3 kg, därmed stämmer inte ditt uttalande om att den är "tillräckligt stor" enligt Jordbruksverkets föreskrifter, som för övrigt är i minsta laget redan där.

[EM L]
0

#6 Har ingen bild=(

#7 Hon väger under 3 kg.  En CM mindre gör ingen skada!!!
#8 Ärligt talat så tycker jag att dom lagarna när det gäller burmått för dvärgkaniner är dumma. Tycker FAKTISKT att det borde stå i lagen att "Kaninens bur ska vara TILLRÄCKLIGT STOR FÖR KANINEN ATT KUNNA SPRINGA OCH LIGGA NER!

TypSofiaK
4

#9 Reglerna är där för att följas, Även om LAGEN säger att din bur ska vara en cm större betyder ej att  kaninen mår bra i en sån liten bur. 
En kanin har starka ben och behöver kunna springa mycket  och hoppa runt vilket EJ en kanin kan göra i en sån liten bur. Jag hade helst sett att reglerna ska ha större burar ändå som står för att jag tycker att det är förlitet ändå.

[EM L]
0

#10 Snälla! Sluta, bara. Jag blir
 bara sårad. Hon mår bra i sin bur och hon stormtrivs.

TypSofiaK
0

#11 Din bur följer ej reglerna. 
Och din kanin kanske mår bra, men kan nog tala för alla kaniner när jag säger att en kanin trivs ej i en bur som är liten och trång som den ej kan röra sig i.
Gör din kanin en tjänst att följa lagarna och även skaffa en större bur som hon kan  hoppa runt i. 
Tro mig hon kommer bli lyckligare av det.

[RC1393]
4

#11 Att du känner dig sårad har inget med saken att göra tyvärr och är en ganska barnslig reaktion. Du frågade om det var OK, du fick svaret nej och din motreaktion blir att svara att du minsann har rätt och blir ledsen för att Sverige har regler som inte går att tolka exakt hur man vill. Lagar är för att följas och att skaffa en laglig bur är inte ett stort krav på en djurägare.

[EM L]
0

#12&#13 Jag har ej möjlighet att fixa en större bur!

Tack och Adjö!

TypSofiaK
4

#14 har man ej möjlighet att skaffa en bur som följer lagen så bör man ej ha djuret heller :)

[EM L]
0

#15 Är det bredden på min bur som är fel?!
Längden är laglig, likaså höjden=U

Bredden är 49 cm lång! 1 cm mindre. Det är ju inte världens naturkatastrof heller?! Jag FATTAR inte varför folk hakar upp sig på detta! Den ända som har hjälpt mig här är sossos.

[RC1393]
3

#16 Jag kan inte skaffa dig en ny bur, det är ditt eget problem. Det är bakåtsträvande djurägare som gör att dagens mått är så små som de är, 50 cm på bredden är som sagt inte mycket begärt. Har du sett kaniner i det vilda så är dagens minimimått ungefär som att stänga in sig själv på ett rum 2x3 m för resten av sitt liv, det är inte stort. En naturkatastrof är orsakad av naturkrafter och har förödande konsekvenser för närmiljön med levande organismer, så någon sådan är det inte, däremot är det ett straffbart lagbrott. 

Jag känner folk som tvingats bygga ett helt nytt stall för 5 cm för att Jordbruksverket skulle vara nöjda. Tål att nämnas att hästarna i fråga endast stod i stallet vid sjukdom/skada men det är tillräckligt.

Fridaaaa
4

Skulle länsstyrelsen komma, så kommer de kräva ny bur. Om du inte gör en Hage till, som är öppen dygnet runt.

Nej en cm gör ingen skada, men lagen måste oavsett följas.
Och rekommenderar stora burar. Inte under 140 cm burar tycker jag i alla fall. Om man inte har Hage tillkopplad.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
3

#14 Har man skaffat djur, måste man kunna fixa det.

[Melbun]
3

Vad menar du med väldigt liten Hage? Din bur är inte laglig och ens om den hade varit 1cm bredare hade det inte varit en schysst bur att ha en kanin i om den spenderar mestadels av sin tid där. Jbvs minimimått är inte helt schyssta tyvärr  och om jag inte har helt fel är det ändå nya mått som gäller from 2019? Kan man inte tillgodose djurets basbehov så bör man inte ha djur. 

Min gissning är dock att ts är minderårig och att det är föräldrarna som ansvarar? Man borde kanske försöka prata med dem om ett annat alternativ. En större permanent Hage för mer yta att springa på är en utmärkt lösning.

Fridaaaa
0

#20 Kaniner under 2 kg har samma mått fortfarande efter 2019.  Men ja väger kaninen över det, så ökar bredden till 60 cm och höjden till 60 cm har jag för mig på kaniner 2-3,5 kg tror jag det är

Japp TS är mindreårig.

[Melbun]
0

#21 Nä vad tråkigt. Hade hoppats det skulle bli en ökning på alla mått. De är ju redan för små som det är. :/

Hoppas föräldrarna kan hitta på nåt. Min hade alltid en massa dåliga idéer om hur det skulle vara trots att hon inte hade nån kunskap om kaniner.

Fridaaaa
0

#22 Ja det är inte mycket det ökar :( Visst bättre än inget men skulle ökat mycket mer tycker jag :(

[EM L]
0

Fridaaaa & Melbun Jag har försökt att övertala min pappa om det, men icke!

Fridaaaa
2

#24 Hänvisa till lagen. Han är den som ansvaret, och ska visa ett gott föredöme. Extremt fel av honom att göra som han gör. Låter hårt men är sanningen.

kanin/höna
4

jag brukar säga att alla måtten borde fördubblas på i princip alla djur. om vi tvingar de att bo hos  oss ska de ha de så bra som bara möjligt. en bur för kanin= fängelsecell för människor

Hästbäst
0

Men om det är så att det inte får plats större bur/hage där så kanske du kan flytta på buren ock köpa kompostgaller (kanske för dina egna pengar om dina föräldrar inte vill betala) de brukar vara 4 för 99 kr. Min ena bur på 140 cm x 60 cm tycker jag är väldigt liten till min dvärgvädur. Sedan så byggde vi en kompostgaller Hage han får vara i och han blev typ lyckligare och gladare och var väldigt mycket i hagen typ låg och vilade. Det är även enklare att få kontakt med kaninen i hagen då det kan bli skrämmande om deg bara far in ett par armar. Båda mina kaniner har blivit mycket tamare och lyckligare sen de fått vara i Hage :).

Hästar är våra bästa vänner

[EM L]
0

#25 Jag förstår. Men jag ger upp med att övertala honom att få en större bur! Jag tänker träna henne till att kunna springa fritt i mitt sladdfria rum dygnet runt. Där finns det gömställen saker att sitta på och så kommer hon att ha sin bur öppnen dygnet runt, Mitt rum är jättestort!
#26 Jag vill ju gärna följa lagen! Önskar att hon kunde gå fritt i hela lägenheten, men icke. Rummet får det bli att ha tillgång dygnet runt.

#27 Kan ej flytta buren. Mitt rum är det ända stället och har ej möjlighet till galler att köpa! Men läs det jag svarade till #25.

sossos
0

#28 Vad menar du med att du inte har möjlighet till galler att köpa? :)

[EM L]
0

#29 Kompostgaller=D Jag har ej möjlighet
att köpa sånt. Ingen bil och jag tänker ändå göra så att hon får springa i mitt rum dygnet runt=D

sossos
0

#30 Vad bra! Men OM det inte skulle gå kan ni ju köpa kompostgaller när ni ändå för något ärende, med tåg,buss eller liknande, inte så svårt att bära :)

Fridaaaa
0

Eller om man hittar kompostgaller begagnat nära