När blir kaninungar rumsrena?
Somsagt i rubriken, när blir kaninungar rumsrena? De är 5 v imorgon och de bajsar minipluttar överallt, förutom i bajslådan… Vi har lagt in toalettpellets i ett slacks lock till en låda (så det inte ska spridas ut så mycket) i toahörnet. Mamman bajsar där men inte ungarna. När blir de rumsrena och hur har era kaninungar varit? Har de bajsat överallt och isånafall när har de blivit rumsrena?
Hästar är våra bästa vänner
Kaniner BLIR inte rumsrena. Du måste lära de!
De brukar ju oftast börja bajsa i något speciellt hörn. Om det kommer vid någon speciell ålder eller så?
Jaha, min bajsar lite över allt :) Fast han är dock bara 2 månader!
Okej :). Får väll städa lite oftare då och det lär ju vara lite tidigt att träna toaträning än.
Plocka upp alla bajspluttar och lägg dem där du vill att kaninerna ska göra sina behov. Städa buren eller lägg in nytt material så kaninerna inte känner lukten från bajset så tydligt.
Bor kaninerna inomhus och är lössgående på golvet så gör du samma sak fast tvätta sedan golven, med ex. Ajax, så lukten försvinner helt :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Tack så mycket för tipsen :D. Har dock en matta (en sån här grön balkong/altan matta) så det blir kanske lite svårt att rengöra men att sopa undan bajset går ju :).
#6 För att neutralisera lukter på mattor och andra textilier kan du göra en blandning av ättiksprit och vatten (jag brukar ha lite Grumme gulsåpa i också) och spraya där du inte vill att det ska lukta. Ättika neutraliserar lukt av urin och annat och är jättebra att ha till hands när man toatränar :) Jag skulle inte rekommendera kemiska medel som Ajax och liknande om kaniner ska bo där.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Våran tille han är dock vuxen när jag skaffade honom, men när han ex kissar på mattan (har hänt…. suck..) så har jag sugit upp det med en pappersdutt och lagt i hans låda, och varje gång jag ser bajs så lägger jag det i lådan..
Det tog en stund.. men han fattade mycket av det själv, bara han fick välja sitt hörn..
Han flyttade sin egna låda till hörnet han ville ha den i x)
Men tar lite tid att få dem att gå till sin ''toa'' men lite tjat med att visa vart det ska ligga så funkar det :)
Lycka till och hoppas det går bra :)
http://nouw.com/typsofiak
Ett liv med massor med framgångar och motgångar.