Har börjat kissa i soffan! :(
Skulle behöva lite råd… min kanin har efter 3 års tid som rumsren innekanin börjat KISSA i soffan. Jag förstår inte. Hans bur är alltid ren och han har inte gjort så tidigare. Jag vill inte att han ska behöva vara instängd i buren utan att han ska få vara lös, men vill verkligen inte att han kissar i soffan!! :( tips? och råd snälla?
Min kanin gjorde så förut, soffan påminner de om burens mjuka spån, har de kissat där en gång kommer de känna lukten och komma dit igen om inte det stoppas.
Hur vi fick vår kanin att sluta var att helt enkelt säga till på skarpen, han lyssnade och gick aldrig upp på soffan igen. Vi tog honom till plattsen där han kissat och drog huvudet vid kisset där han fick lukta på det så han förstod vad vi var arga över, vi la honom på sidan och sedan puttade vi honom på baken och la ner honom på golvet igen. Anledningen till att vi inte la honom i buren var att kaniner lätt lär sig att utnyttja sina dåliga beteenden. Om du sätter din kanin in i buren varje gång han/hon kissat på soffan kommer kaninen kissa på soffan varje gång den vill gå in i buren.
Lär istället kaninen vägen till buren och låt den gå ut ur buren själv istället för att bära ut den. Då kommer kaninen kunna gå till buren vid sinna behov och inte behöva hålla sig. Men får inte kaninen konsekvenser av att den kissar var och när så kommer den göra det istället för att anstränga sig lite och gå tillbaka till buren för de behoven.
Tvätta ordentligt så det ej luktar kiss i soffan, avsluta med stark parfym… lägg sedan kanske plastad frotté så att OM kaninen kissar igen så går det att tvätta lättare! Kaniner verkar gilla att kissa på mjuka underlag, mitt täcke är alldeles gulfläckigt efter tiden med kanin haha ^^ Jag tyckte inte det funkade att skälla på min kanin, han blev bara arg på mig och förstod nog aldrig varför jag bråkade med honom… inte heller förStod han att sängen var off limits… kanske jävlades han bara haha :D Lycka till!