Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 645 ggr
[EM L]
0

Hjälp! Kloklippning=/

Hur lyckas jag att klippa klorna på Mira utan att stressa henne? Två saker är säkert, hon hatar att bli lyft  och hon hatar när man håller i hennes tassar. Hon är otroligt stark och lyckas smita även om hon ligger på rygg. När jag håller fast henne gör hon allt för att ta sig loss och själv skakar jag… Försöker att hålla mig lugn så att hon blir det men det är omöjligt😕 Både hon och jag tycker att det är obehagligt… Jag tycker att det känns obehagligt att hålla fast henne och göra henne stressad… Så snälla ge alla råd ni har så att jag kan klippa klorna på henne utan att behöva hjälp av andra som gör det ännu värre för mig och henne.
Svara så snabbt ni kan! Måste klippa klorna snarast den här veckan då dom är långa…

mejamylove
0

Jag tycker det är jättesvårt att klippa klor själv, även på en lugn kanin. Det räcker med att vara 2 o hjälpas åt så någon håller i så klipper den andra. Ni kanske får fortsätta så fram tills hon och du vet att ni grejar det och att det inte är så farligt att klippa klor

Rutabaga
0

Har du provat att ha henne ståendes på ett bord (eller golvet om du känner för att ligga ner 😉) och försiktigt lyfta upp tassarna en efter en? Så att hon känner marken under tassarna och inte känner sig fasthållen. Kanske kan någon annan distrahera henne med något gott så att hon stannar kvar?

Vänligen, 

Elin 

[EM L]
0

#2 Ska prova det, fast det blir svårt då hon helst vill ha alla sina tassar på marken förutom när hon står på bakbenen med vilja. Ska nog prova att låta henne vara på marken med alla fyra tassar när pappa kliar på hennes huvud och jag klipper klorna.

Rutabaga
0

#3 Ja, gör det! Och hon känner säkert av att du blir stressad/osäker, så ta ett par djupa andetag innan du börjar :)

Vänligen, 

Elin 

[EM L]
0

#4 Tack! Fast jag får vänta med att klippa klorna… Är riktigt förkyld😓

[fin_kanin]
0

Är det inte så att kaniner inte ska ligga på rygg? Eller har jag bara fått för mig det? 

Jag sätter honom så nära kroppen som möjligt och har hans huvud typ under armhålan eller vad man ska säga…😉

Rutabaga
0

#6 Jo, det är väldigt otäckt för en kanin att ligga på rygg. De kan få panik och bli tillfälligt paralyserade, d.v.s. spela död.  När som helst kan de även hoppa till/försöka fly och då riskerar de att skada ryggen. 

Ditt sätt att klippa klor på verkar också bra!  :)

Vänligen, 

Elin 

[EM L]
0

#6 Man kan göra så om man ska klippa klorna, men då måste dom vara lugna så att dom inte skadar sig när dom försöker ta sig loss. Därför vill jag inte klippa klorna på henne om hon ligger på rygg, hon blir väldigt stressad av det.

sossos
0

Testa att lägga fram lite godis eller grönsaker som hon kan smaska på och så lyfter du sedan försiktigt upp en hade, de massa besök och mycket gott så kopplar hon kloklippandet till något bra istället <3 Om du tycker att det är svårt när hon sitter så ställ henne på att norr som ovanstående säger :) Jag brukar sätta kaninen i knäet och sedan lyfta upp hela framdelen, samtidigt som jag klipper klorna kan i alla fall Lille Skutt skicka på min hand som han älskar, då tänker han bara på att göra mig ren och inte på att han blir kloklippt. Baktassarna är lite svårare men jag typ ställer kaninen lite snett bakåt, bakbenen bilar antinge på mitt hem eller min arm, har man en lite vildare kanin behöver man kanske hjälp med att hålla :) Hoppas det går bra och att mitt svar har till någon hjälp ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Kaninenochjag
0

Finns en jättebra video på Youtube om du kan Engelska! ❤️ Kan länka när jag hittar den! :)