Bygga egen utebur
Jag och gubben har tänkt att vi ska bygga en utebur till dotterns kanin.
Dottern vill helst ha sin kanin inne så buren kommer inte användas som ett permanent hem.
Min tanke är att kaninen ska kunna vara där över dagarna när dottern inte är hemma då hon tycker att vädret tillåter utevistelse.
Borde vara trevligare för kaninen att vara själv ute i naturen än instängd i en bur inomhus. Av säkerhets skäl vill inte dottern ha kaninen lös när hon inte är hemma.
Buren vi har som inspiration för bygget är denna http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/med_utegard/outback/279138
Själva huset,taket och balkongen har vi tänkt bygga av spånskivor som ska målas och lackas för att klara väder och vind.
Vad kan man använda för färg som inte är farligt för kaniner?
Hur högt i tak bör det vara i hagen nedanför? Min tanke är att sätta in nån form av hyllplan i hagen och ha olika typer av berikning där, så de 50cm som lagen säger känns lite lite.
Hur högt i tak behöver huset vara?
Hur inreder man huset så det blir lättstädat och berikande för kaninen?
Hur stor behöver hela buren vara om man tänker att det ska bo två kaniner ( dvärgvädur) där?
Idag har dottern bara en kanin men det finns tankar på en till.
Jag vet hur stor lagen säger att en bur ska vara men dessa mått är enligt mig så små…
Tips på inredning osv motas gärna :)
Eftersom buren bara kommer användas vår till höst några timmar om dagen så kommer kaninen ha tillgång till gräs under sin vistelse där och jag kommer lägga in grenar från päron/äppelträd, behöver det ändå finnas hö? Isf vart är bäst att ha det? I hagen, i huset eller på balkongen?
Behövs det vatten flaska både på över och undervåning eller räcker det med en?
minavitas.wix.com/kennel
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
Jo det var tanken först men sen råkade jag hitta den här och föll för den.
På vilket sätt blir det roligare för kaninen med bara en Hage än med en Hage med ett hus över? Jag tänkte bygga så att hagen är större än övervåningen så kaninen får möjlighet att vara i solen om så önskas.
Jag känner snarare att det blir roligare med två våningar att springa och hoppa och leka på.
minavitas.wix.com/kennel
Jag håller med #1, det är lättare att bygga en Hage med ett hus på samma höjd. Då blir det dessutom ofta lättare att nå in i buren för att tex städa. Och om den inte ska användas vintertid behövs det ju inte något upphöjt plan. Jag tror inte att det spelar någon roll hur många våningar ni bygger, det blir ungefär samma sak som att ha sitthyllor i en Hage.
**Vad kan man använda för färg som inte är farligt för kaniner?
**Jag har aldrig byggt en egen bur, men letade lite och hittade:
http://fargriket.com/butik/produkt-kategori/utomhus/fasad/
http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/farg/#utomhus
http://www.dinbyggare.se/mala-om-med-ratt-farg/
**Hur högt i tak bör det vara?
**Till dvärgkaniner skulle jag nog säga att ca 70 cm är bra höjd, då får det plats med sitthyllor som de kan sitta både under och på.
**Hur inreder man så det blir lättstädat och berikande för kaninen?
**Ha underlag med bra uppsugningsförmåga och mycket halm och hö att böka runt med. Grenar, stenar, stubbar, tunnlar, små hus och pinnar brukar också vara uppskattad möblering.
**Hur stor behöver hela buren vara om det ska bo två kaniner där?
**Jag tycker att 2 kvm är en bra yta om de går bra ihop. Om ni då ska ha två våningar kan det vara ungefär en kvm på varje våning.
**Behöver det finnas hö? I så fall var är bäst att ha det?
**Kaniner ska alltid ha hö. Det kan vara i höhäckar, en på nedervåningen och en på ovanvåningen. Ha gärna toalådor under höhäckarna, de flesta kaniner gillar att äta och bajsa samtidigt. Om man då har två behöver kaninerna inte trängas om en.
**Behövs det vattenflaska både på över- och undervåning eller räcker det med en?
**Jag skulle rekommendera en vanlig vattenskål eller akitaskål, istället för flaska. och det kan nog vara bra med två. Då behöver de, som sagt, inte trängas om en.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Det är klart det blir lättare att bygga en Hage än en tvåvåningsvilla men vill jag görs det enkelt för mig så går jag och köper det jag vill ha. Huset på övervåningen kommer att ha en stor lucka på baksidan som gör det lättåtkomligt för städning. Så slipper man krypa på backen vilket blir ett måste om huset är nere. Kan man ha så högt som en meter till dvärgvädur eller blir det för högt fall om dom ramlar av trappan? 70 cm låter så litet. Bara en kvadratmeter per våning blir det inte. Då kan jag nästan lika gärna ställa ut buren som står inne. Tanken med utebur är inte så mycket för utevistelsen i sig utan att det ska finnas ordentligt med yta att röra sig på. 1 kvadratmeter per våning ger inte mycket utrymme för hopp och lek. Tack för länkarna ska kika på dom :) Varför är skål bättre än flaska? Inne dricker hon idag i flaska då det känns mer hygieniskt eftersom det blir så mycket mindre spån och skräp som kan råka ramla in. Men det är ju inne finns säkert nåt praktiskt skäl till skål ute. Tack för ditt svar :)
minavitas.wix.com/kennel
Om du tänkt att underdelen ska vara större ser jag inget problem med det, men om det hade varit lika stort hade man behövt ha ett väldigt stort hus om kaninen ska kunna röra sig ordentligt och springa av sig på nedervåningen :) Den är det ju mycket krångligare att bygga med ett hus och själv skulle jag inte gjort det då jag tycker att det känns lite onödigt men visst, känner du att du har tiden och orken så är det väl super!! Tycker det funkar utmärkt med flaska, det är ju naturligare för kaninen är dricka från skål men det är ju inte något stort egentligen. Det är bara på vintern man nästan måste ha skål om man ska kaninen ute men det ska ju inte du så flaska funkar bra. Skulle haft 70cm i huset och kanske 80cm i hagen. Man kan ju ha högre men en kanin är ju faktiskt inte så stor och bara den kan sträcka på sig och skutta ordentligt så funkar det. Är du orolig för att kaninen ska trilla kan du se till att ha en bred bräda och eventuelt bygga upp någon slags jordhög under stegen men det är absolut inget nödvändigt :) 2kvadratmeter tycker jag är lite lite, speciellt om det ska vara en rasthage/bur. Huset behöver kanske inte vara så stort, kanske 1,5m2 men hagen får gärna vara hur för dom helst!
Hagen får gärna vara hur stor som helst* XD
#4 Jag tänkte att du menade att du ville bygga en typisk bur, med en Hage till eller något, men du kanske vill ha mer som en Hage bara? Om det nu ska vara mer Hage än bur tycker jag att ni ska bygga den så stor som möjligt (det borde man väl med burar också i och för sig) . Jag gillar vattenskål mer än flaska för att det känns bättre och naturligare för kaninen, men det beror väl mycket på kaninen, vad den gillar.
70 cm i tak är ganska lagom höjd för typiska burar enligt mig. Med högre i tak blir det blir det en ganska hög bur om det ska vara två våningar.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#8 Ja den är ju väldigt enkel och bra som rastgård/sommarbur :)
#5 Om under delen ska vara större eller inte har jag inte bestämt mig för än. Blir lättare att bygga och göra det snyggt om våningarna är lika stora. Ska bolla idéer med gubben och se om han har nåt bra tips? på hur man kan göra för att få hagen större. Huset på övervåningen ska inte vara lika stor som hagen. Balkongen utanför huset blir däremot det om jag beslutar mig för att våningarna ska vara lika stora. #8 det var en sån jag tänkte bygga från början men när jag hittade två våningsburen jag länkade till blev jag kär. Blir lite krångligare att bygga men jag tror att det helt klart är värt det
minavitas.wix.com/kennel
#-0 , missuppfattade lite då :) Tänker ändå att det blir lite stort och krångligt om man vill ha en stor underdel. Men i och för sig… har man något som stöttar upp i mitten tror jag det kan bli super!! Du kan ju ha en stor Hage som buren står i om du ändå vill ha mer yta… ;-))