Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 3993 ggr
Jossan05
0

Vattnet fryser på vintern!

Hej! Jag har problem med att vattnet till mina kaniner fryser och blir till is! Vet inte riktigt hur jag ska göra för att undervika att detta händer. Det är speciellt jobbigt när nippeln fryser fast så att dom inte kan dricka! Hur brukar ni göra? Har ni något speciellt knep?

Peak303
1

Du får skaffa skål och byta vatten flera gånger om dagen.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Fridaaaa
0

Ha skål och slopa flaska. Flaska går inte att ha på vintern ute

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tixEntry
1

Byt till vattenskål. Jag har fått tipset att ha en pingisboll i skålen som hindrar vattnet att frysa en stund, och det verkar funka.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig   ᔕ   Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds   ᔕ   Tumblr: lavendrclouds

emms
0

Och ha extra skålar till alla kaniner så du kan ta in och tina en medan den andra är ute. Ha även tåliga skålar.

När jag hade mina ute hade jag fågelskålar i metall. Gick att banka ut isen om man glömde tina också. 🙂

Och nej, metallskålar fryser inte fortare än plast. Men mindre skålar fryser fortare. Men har man vädurar kan man behöva ha små skålar ändå för annars kan dom doppa öronen och då kan dom förfrysa topparna vilket inte är det roligaste.

Emma

Maleficum
0

När jag hade kaniner som bodde ute hade jag rätt stora keramikskålar där en liten akvariedoppvärmare fick plats (http://www.americanaquariumproducts.com/images/graphics/miniheater.jpg). Pappa fixa med pvc rör runt elkabeln så inte kaninerna kom åt att gnaga på sladden. Då höll sig vattnet isfritt ner till ganska kallt och annars blev det främst ett tunt islager kaninerna lätt fick hål på. Sen försökte jag se till att ha ordentligt med halm runt för lite extra isolering.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

zemlathebunny
0

Tycker ni att man ska ha flaska istället om man har en kanin med neråtöron. Hörde att de var någons kanin som frusit fast i gallret med örat och slitit lös en bit av örat.😕

Fridaaaa
0

#6 Nej inte vintertid. Jag har skål till mina, och 2 av 3 som bor ute har hängöron
Flaska = fryser pipen blixtersnabbt, så går ej.

Måste vara extremt kallt och de måste sitta helt stilla en bra stund om de skulle frysa fast.

emms
1

#6 Nej flaska fryser på några minuter när det är kallt.

Då är det bättre att ha mindre upphöjda skålar så dom inte kan doppa öronen. Vet du om att din vädur brukar doppa öronen så ha en mindre skål. De flesta dvärgvädurar har inte så långa öron att de kan doppas, men vissa dvärgvädurar och typ alla frassar har mycket längre öron och kan doppa dom. 

Mio (frasse) doppar sina hela tiden, men han bor ju inne så gör ju inte så mycket.

Emma

kanin/höna
0

Har inga kaniner ute i år men förra året hade jag en skål i keramik eller glas ej plast sedan så värmde jag en järn bit som är något mindre än skålen på spisen och stälde skålen på då håller sig vattnet tinat längre. se dock till att inte kaninen kan komma åt den lilla plattan så den bränner sig. jag gjorde som el liten låda där jag borrade ett hål så skålen precis kom plats och la den lilla järn brickan där i. har ven sett vattenflaskor med värme om man har tillgång till el. de är dock dyra och små

Riviniana
0

Vi har alltid vattenskålar på vintern. Just nu kör vi med plastskålar och tar med en hink med varmt vatten ut, så är det bara att doppa skålarna i hinken - isen ramlar ut av sig själv eller smälter helt, beroende på hur mycket som var fruset. Metallskålar verkar dock värmas upp fortare, om man tycker att det tar för lång tid att stå och vänta på att skålarna ska tina upp… (det tar ändå inte mer än en halv minut)

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

CaptainBunchie
0

Det finns ju 'NoFrost' vattenflaskor från Kerbl som går att köpa bl.a. här, här och här.
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dem då jag har innekaniner.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[EM L]
1

#11 Hellre så tar jag och byter vattnet 4 gånger om dan en att köpa en sån för typ 289 kr. Bara onödigt att slösa pengar på sånt.

Jag har en inne kanin så har ju inget problem med det. Har hört det är lättare att ta ur isen från en akita skål än en vanlig skål av keramik.

Fridaaaa
0

#12 Det är ju ditt val eller hur? Bara för att du tycker det är si eller så, behöver det ju inte vara slöseri. Tycker det är bra om man kan ha det.

CaptainBunchie
0

#12 Alla har ju inte möjlighet att byta så ofta. T.ex. om man går i skolan eller jobbar så är man ju borta runt 8 timmar, och man vet aldrig om det kanske fryser till fort, och då kan kaninen bli utan vatten i ganska många timmar.
Personligen tycker jag ynka 300kr är värt att lägga på det, då det handlar om kaninens hälsa och välmående. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

tixEntry
0

#11 Jag har haft sådana flaskor, två stycken. De funkade bra, så länge de funkade. På den första blev sladden söndergnagd på något sätt (den hängde rakt ut från buren så troligen var det någon vildkanins fel) och den andra gick sönder av sig självt efter två veckor, vi tror att det var för att värmesystemet hade frusit sönder (ironiskt va?) . En annan dålig sak med dem var att sladdarna blev långa och var i vägen.

Nu har vi kvar en av flaskorna som vanlig vattenflaska, sladden är bortklippt och den funkar som en akitaskål med extra vattentank. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig   ᔕ   Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds   ᔕ   Tumblr: lavendrclouds