Är det INGEN som vet?
Jag har frågat några gånger på olika trådar men inte fått svar. Jag tänker att någon borde ju veta. Så jag gör en egen tråd om det.
Jag gjorde ju tidigare ett inlägg om att min kanin skakar mycket på öronen. Han har inga märken från att han har kliat och dom är rena och fina inuti.
Jag frågade uppfödaren och hon sa att det kunde bero på väderomväxling eller att han har fått in skräp. Vad är det med väderomväxlingen som gör att han börjar skaka på öronen? Tacksam för svar🙂
Väderomväxling låter inte troligt, haft kaniner så många år och ingen har gjortså pga det.
Inte alltid man ser själv, om den gör det så pass mycket hade jag kollat upp det hos veterinären
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
"Väder" är ju rätt brett… Kyla-värme, högtryck-lågtryck, torka-fukt och så vidare. Känns lite luddigt att skylla på det.
Det kan inte vara något skräp som sitter långt in i örat? Så att man måste kolla med en sån där grej doktorn/veterinären använder till öron för att kunna se.
#0 Låt en veterinär kika med otoskop i örat för att se om det sitter något i innerörat. Kan vara alltifrån inflammation/infektion eller kvalster ex.
Skakar kaninen ofta på öronen så är det ju något som irriterar.
Skakar kaninen på öronen ofta så är det ett tecken på att något irriterar. Även om örat ser rent och fint ut så kan det finnas en inflammation i mellanörat som ger obehag. Har kaninen dessutom haft gult ögonflöde, som du skrev i en annan tråd, så är det ytterligare ett tecken på att det eventuellt finns en infektion som behöver behandlas. Pasteurella kan bland annat ge dessa symptom, och jag tycker definitivt du ska låta veterinär undersöka kaninen. Om det är en bakterieinfektion så kan kaninen behöva antibiotika. Det kan också vara ett främmande föremål, tex ett litet höstrå som kommit ner i hörselgången, som skapar irritation. I vilket fall så behöver det undersökas ordentligt.
Min hane hade en gång något liknande - helt plötsligt började hans ena öra att hänga ner istället för att stå upp, och han krafsade mot det och skakade på huvudet. Samma sidas öga blev också rinnigt. Snabbt in till veterinär som skrev ut Bactrim. Hela ytterörat såg helt rent och fint ut när vet lyste ner i det, men eftersom öroninflammation kan sitta djupt inne i mellanörat, så är det inte alltid att man kan se sekret. Efter 7 dagar med Bactrim så försvann alla symptom och örat ställde sig upp igen.
Så jag rekommenderar att du kollar upp kaninen hos vet Om det är en infektion så är det bättre ju tidigare man sätter in behandlingen.