Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 8887 ggr
Jossan05
2

Tips och idéer om att bygga utomhusbur

Hej! Jag tänkte till våren bygga en utebur till mina två kaniner. Jag skulle vilja ha en stor bur så att dom kan ha yta att röra sig på. Jag har själv inte så stor erfarenhet av hur man bygger en utomhusbur så jag är tacksam för all hjälp, alla tips?, ritningar och även bilder på kaninburar som ni själva har byggt. * Vilka material är bäst att använda? * Hur är det med isolering? Ska man isolera buren? * Vilken färg?, lack kan man använda som inte är skadligt mot kaninerna?

Riviniana
1

Vi har byggt flera olika burar, dock bara en stor och "permanent" bur, de andra är byggda för att kunna packas ihop. Några bilder finns här. Jag skulle inte rekommendera att isolera buren, eftersom att kaniner normalt sett inte har några problem med kylan. Risken finns att det bara börjar bo en massa otrevligt i isoleringen, och det blir svårare att sanera buren ifall det skulle behövas.

Bilderna är tagna innan vi målade, men det vi använde var linoljefärg. Det tycker jag är det bästa, eftersom det inte innehåller en massa kemikalier och sånt, dessutom är det bra för träet. (Många "plastfärger" är helt täta, vilket kan göra att träet under färgen blir fuktigt och inte håller lika bra.) Det torkar långsammare (1-2 veckor) men för mig är det absolut värt att vänta på.

Ett tips? är att inte köpa impregnerat trä, eftersom att kaninerna kan tänkas försöka äta upp buren. Vi körde med oimpregnerat trä som vi oljade med linolja för hållbarhetens skull. Ett annat tips? är att använda ohyvlade plankor eller liknande till golvet, inte t.ex. plywood då släta skivor lätt blir hala och jobbbiga för kaninen att gå på.

Jag skulle också föreslå att du hittar ett kraftigt nät, vi har ett punktsvetsat 2,5 mm till de vi kallar "sommarburarna" som bör stå emot även de större rovdjuren.

Jag vet inte om det är så mycket mer att tänka på, mer än att burmåtten ska vara lagliga förstås. Kom bara ihåg att den måste vara upphöjd från marken för att vara laglig på vintern - en "hage" på bottenvåningen med direktkontakt med marken får inte räknas in i burytan på vintern.

Just det - när du ändå bygger själv, passa på att bygga så att den går att dela av i två separata burar i laglig storlek när du ändå håller på. Kanske i två våningar, eller en lång som går att dela av. För säkerhets skull, ifall någon skulle bli sjuk eller av någon anledning inte kunna gå tillsammans med den andra längre. Det är alltid bra att vara förberedd på sånt, även om det är osannolikt.

Lycka till med burbyggandet! Det vore intressant att få se lite ritningar eller skisser, när du kommit så långt! Tills dess kan jag försöka hjälpa till om det är något mer du undrar. Jag kanske kan få fram de ritningar vi gjorde till den stora buren - skulle det vara intressant att se?

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

sossos
0

Jag skulle gärna vilja ha ritningar till den stora buren! Håller linolja mot kiss och sånt om man målar över med det i botten? Funkar det om man har inpregmerat trä till botten där de inte kommer åt att gnaga på och sedan ett tjokt lager med halm och spån?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Riviniana
1

#2 Jag vet inte om jag skulle säga att ren linolja "håller mot kiss" direkt, fläckar blir det väl ändå och träet lär suga upp en del. Men hos oss har det inte varit något problem. Jag skulle tro att linoljefärg skyddar träet bättre, om det är viktigt, men vi har bara målat en av alla burarna invändigt och de andra golven tror jag inte att vi oljade in ens, om jag minns rätt.

Jag ser ingen anledning till att ha impregnerat trä i botten egentligen, det är bara dyrare. Eftersom att impregneringen är giftig skulle jag inte vilja ha den i buren över huvud taget, även om det "inte borde vara någon fara" med att ha impregnerat trä där de inte kommer åt att äta. Men visst, om man absolut vill ha impregnerat trä i botten - varför inte? Jag skulle dock hellre målat golvet om jag absolut ville skydda det på något sätt.

Jag ska se om jag kan lägga upp ritningarna, det kanske inte blir idag men jag ska försöka.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

sossos
0

#3 Okej, vill nog ha något så buren håller längre om det kommer mycket kiss mm. Vet du ungefär hur mycket bygget med tvåfacksburen kostade?

Riviniana
1

Ska se om jag kan hitta några uppgifter om vad det kan ha kostat (eller låta mamma gissa, haha), det kommer i så fall tillsammans med ritningarna, förhoppningsvis inom ett par dagar! (Måste leta fram papperna, fota, föra över till datorn mm, så det kan ta lite tid om jag inte hittar ritningarna ikväll.)

Riviniana
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer lite skisser och halvfärdiga ritningar! Den här första är framsidan av buren, överkryssad för att måtten inte riktigt stämmer och vissa detaljer är ändrade, men den ger ändå en bild av hur buren ser ut.

Riviniana
1

Här är själva stommen, gjord av 45x45mm reglar.

Riviniana
1

Oj, stommen blev visst på snedden… Jag antar att du ser vad som är upp och ner ändå, bara titta på texten. Resten av ritningarna är ganska obegripliga, med en massa kommentarer överallt. Den här buren kostade ungefär 5000 att bygga, då inkluderat extra dyra galler, målarfärg, olja, skruvar, takpapp och dyra beslag/vinklar/andra detaljer som egentligen gått att hitta billigare. Även en del av virket köpte vi nog onödigt dyrt. Min gissning är att den här typen av bur, i den här storleken (220 lång, 80+100 hög, 80(kanske 90?) djup, inte kommer under 4000 kr om man köper allt material nytt. Kan man hitta virke billigare, eller har en hel del material hemma redan, går det nog att göra det betydligt mycket billigare.

Riviniana
1

Här kommer lite mer inspiration! Dessa burar har vi inte byggt, bara skissat på och valt bort av olika anledningar (oftast för att de inte fick plats där vi ville ha dem). Alla är anpassade till kaniner på 3-5 kg, även den tidigare. Just den här buren är planerad för två kaniner, men tillräckligt stor för att delas av på mitten och få två mer än lagliga burar.

Riviniana
1

Samma grund här, med godkänd takhöjd på övervåningen så att även den kan räknas in i burens yta. Vad gäller de små dörrarna på sidorna kan man kanske välja att inte ha galler på dem, för att ge kaninerna ett ännu mer skyddat utrymme. Här ritade jag även upp ett förslag till hur buren skulle inredas, där streck markerar väggar och halva streck markerar väggar med hål i. Sned bild igen, ber om ursäkt för det.

Riviniana
1

Ännu en tvåkaninsbur, ritad för att kunna delas av. Figuren nere till vänster ska föreställa en övervåning, helt i nät (dock med tak). De två kvadratiska ytorna i "ändarna" av buren är tänkta att vara i galler, de med. Denna bur skulle ge kaninerna mycket utsikt, men ändå en del som är i princip helt skyddad längre in. Detta är då buren sedd uppifrån, eftersom den är en hörnbur.

Riviniana
1

Till sist en bur ritad för en kanin, men med viss justering av måtten bör den funka för två kaniner också. De senaste ritningarna har vi som sagt inte byggt, och det kan finnas mått som måste ändras för att det ska bli bra. Se dem mer som inspiration och idéskisser än egentliga ritningar.

sossos
0

Tack så väldigt mycket! Vi har saker som galler och takpapp samt lite annat virke hemma redan så tror att jag får utgå från de jag har och sedan köpa till resten. Det ska vara en bur för två kaniner, dock under 2kg. Tänker att det ska vara en skyddad överdel och sedan en "hage" under, buren kan nog vara ganska lång då jag har en hel garagevägg att bygga vid :)

sossos
0

Tänkte att jag kunde dela med mig av tre andra trådar här på iFokus, tycker det var bra beskrivningar och bilder men sen kan man ju själv ändra och leka med modellerna och måtten ;-) http://kanin.ifokus.se/discussions/51bdc92dce12c426b70021b5-burbygge-utomhus-aret-runt?participating-2 http://kanin.ifokus.se/discussions/4f429f52d3b4fd12980089bd-bygga-bur http://kanin.ifokus.se/discussions/4d7148ecb9cb46223905dc02-burens-utveckling?bookmarks-1

Riviniana
0

#13 Härligt! Dela gärna med dig av dina skisser och lite bilder på hur det blev sen, det är alltid kul att se! 🙂

sossos
0

En väldigt kladdig ritning, har ingen aning om det är så buren kommer se ut :) Är ju ny på detta så har hittat en sida med steg för steg hur man bygger: http://www.tipsochradforhemmafixaren.se/anvisningar-steg-f%C3%B6r-steg/56/Bygg-en-kaninbur Tycker du att det verkar vettigt?

sossos
0

Ops… Det bliev visst lite knasigt på förra bilden, måtten och bilden stämmer inte riktigt överrens. Här är bättre, tror det blir något i denna stilen: Alltså 150×70×65 (l×b×h) på båda våningarna.

sossos
0

Den övre delen är övervåningen och den under är undervåningen, sedda uppifrån

Riviniana
0

Jag tycker att det ser riktigt bra ut, det blir nog en bra bur av det där! Det är alltid kul att leka lite med olika skisser i början, tills man hittar något man är helt nöjd med.👍 Hemsidan du hittat med instruktionerna tycker jag ser ut att fungera, i alla fall som lite hjälp att komma igång. Sen får man ju alltid variera och anpassa material och vilken ordning man sätter ihop allt efter vad som passar till just den buren man bygger. 🙂

sossos
0

Okej, tack! Får se om jag anlitar någon annan, ett privatföretag eller liknande, för att bygga buren då varken jag eller mamma är särsilt händiga ;P

Riviniana
0

Haha, synd att jag studerar fortfarande. Jag och mamma har faktiskt funderat på att sälja färdiga ritningar, inklusive materiallista och tydliga instruktioner på papper eller i video. Eventuellt med möjlighet att betala extra för att få vissa delar färdigbyggda, så att det bara är att skruva ihop den sen (typ som att montera en IKEA-möbel eller något😃). Men det är i så fall ett par år in i framtiden, så det hjälper ju inte nu.🙂

sossos
0

Aha, synd! Låter som en bra idé iaf :) Vill ju hitta något hyfsat nära, bor i Göteborstrakten så det borde vara enkelt men tydligen inte. Tycker faktiskt att det borde finns ganska mycket kanirelaterat, är ju faktiskt Sveriges andra största stad…

Riviniana
0

Ja, det är förvånande hur lite sånt som finns för just kaniner… Det känns som att det bör dyka upp fler kaninrelaterade företag under de kommande åren, jag tycker att det verkar som om det är lite mer fokus på kaniner nu än vad det varit tidigare. Jag bor just nu i Stockholm, och det finns inte mycket här heller.