Lite frågor om ny kanin
Hej! Jag och min sambo har köpt en teddyvädur för ca 2 veckor sen. Han är hur mysigt som helst! Han är även väldigt social och nyfiken, han kommer ofta fram och vill vara i närheten av oss. Tanken är att han ska vara lös i lägenheten hela tiden, nu har vi alltid buren uppe när vi är hemma och stänger när vi åker bort eller ska sova. Men vi har några frågor vi hoppas att få svar på: 1. Hur lång tid tar det tills han dricker ur pipen och hur gör man för att lära han? Han har gjort det en gång. Känns taskigt att ta bort vattenskålen så han måste lära sig, ah ni fattar. 2. Han hittar ingen toaletthörna i buren. Han kissar och bajsar överallt i den, fast bara i den och det är ju bra. Men det skulle underlätta om han gick på ett och samma ställe. Han gör dock inte i sitt hus. 3. Vilket underlag tycker ni passar bäst för en långhårig? Har läst massa på olika forum, fast vilket är det optimala? Vi började med halm men vi tyckte att själva halmen va så långa strån och oskön. Sen igår hade vi i sågspån och det blev inte så bra då allt fastnade i pälsen. Så vi tänkte lägga in en filt av nå slag så han får det mjukt, mysigt och så han kan böka omkring och bygga med det. 4. Pälsvård. Vi visste ju såklart att det är mycket vård av päls när man har en långhårig rackare och byta gillar att ta hand om han. Men igår fick han ganska mycket bajs i pälsen (på mage och tassarna) vi hjälptes då åt att ta bort det. Jag höll i han medan min sambo kammade, tvättade och klippte. Han låg väldigt fint och ibland ryckte han till, men mest låg han och slickade och lät med tänderna och såg ut som han inte hade något emot att bli rengjord. Har läst att dom trivs när dom gör de. Men tanken slog mig att han kanske gjorde så för att han inte trivdes och ville luras att vi skulle släppa ner han eller så gillade han de. A.w
#1 okej, tack för svaret :)
Söt liten nin förresten! 😍
R.I.P. Anton 💔
1. Skulle låtit honom ha kvar skålen om han föredrar att dricka ur den. Men har han druckit ur flaskan en gång vet han nog hur man gör men det tar ju ganska lång tid så tror han gillar skålen bättre.
2. Har ni någon toalett till honom? Kan ju väva ihop fråga tre också. När det har funkat bäst för mina kaniner att bli rumsrena har jag haft en filt i buren och sedan bara underlag i toalådan. Jag tror det blir lättare för kaninen att förstå vart den ska gå då med. Ibland är dom lite mer slarviga när dom är bebisar och nyinflyttade men brukar gå ganska naturligt för de flesta att bajsa och kissa ungefär på samma ställe. Håller han sig inte till bara en låda, lägg in en till! Och ha minst en låda precis under höet.
När han blir äldre och könsmogen kan han bli slarvig igen, då är det kastrering som hjälper.
Jag tycker toa-lätt funkar bäst för långhåriga. Och sedan filt i resten av buren. Medan dom är rumsrena kan man bara ha fleece men det kan bli lite hårt efter ett tag så när dom är duktiga på lådan så lägg i något annat mjukt med. Speciellt där favoritplatsen är. (Toftbo från ikea är super för tryckavlastning!)
4. För det första är det inte normalt för kaniner att få bajs i pälsen. Då har dom inte ätit upp sin nattavföring som är kletig och luktar illa. Vanligt kaninbajs fastnar inte. Kolla över så han inte fått för mycket pellets/grönsaker/godis. En fluffboll ser stor ut men ge honom max 0,5dl pellets per dag och grönsaker stora som ett halvt lillfinger innan han vant sig vid det. ALL ny mat måste man introducera långsamt.
Men tror inte han lurades utan tyckte väl det var lite mysigt. Kaniner kan gnissla tänder när dom har ont men då märker man också att dom är stela i kroppen, kämpar emot, har uppspärrade ögon och springer iväg snabbt när man släpper ner dom igen 🙂
Emma
#4 tack för ett utförligt svar! Han har en toalett i buren, där han kissar och bajsar lite var stans. Fast vi har börjat lägga pluttarna i lådan när det kommer utanför. Vi ska köpa nå fleece när han är rumsren för spån va inge roligt, det är spån överallt nu. Såg i affären att det fanns nå annat spån, lite mörkare och grövre. Är det bra att ha medan han lär sig gå på toa?
#5 Har ni tvättmaskin hemma så kan det vara en ide att testa med fleece redan nu. Jag hade fleece från dag ett med min och mycket strö i lådan, då verkade han föredra att kissa där :)
Hmm, allt som är lätt är hopplöst med långhåriga, så alla spåntyper och sånt tycker jag fastnar, mycket på grund av att de är ojämna och taggiga i formen med. Men det kan vara värt att testa om det finns några små förpackningar.
Emma
#6 vi köpte fleece filtar och en toftbo igår och fixade i buren, och vad jag såg från att vi la in det till imorse så är det inget kiss på nån av tygerna. Dock lite bajs men det är inte hela världen. Den brukar vi lägga i lådan så kanske han lär dig att allt ska vara där tillslut. :)
#8 Ett tips? är att ha fleece och det du har. Men att om du använder strö i toalådan så lägg högst upp ett lager Toalett/Remiss alltså papperspellets. Det fastnar inte. Hö kan man inte göra så mycket åt. Hö fastnar gärna på fleece och så. Men spån är svårast att få bort. Vill man vara mer ekonomisk och ha bättre uppsugningsförmåga kan du köra hälften spån och ett tunt lager papperspellets på toppen av lådan.
#8, nu har vi fleece och toalätt i lådan och det funkar utmärkt, det mesta kommer i lådan förutom nån plutt då och då. Det funkar mycket bättre nu, visst det fastnar hö i pälsen och följer med ut ur buren, men det hade vi räknat med, det är bara damsuga upp :)
Jag misstänker att de enstaka pluttarna är "revirpluttar" 🙂 Det första våra kaniner gör i en nystädad bur är att lämna revirpluttar lite här och var - efter det håller de sig till toahörnet. Så det kan helt enkelt vara ett sätt att säga "här bor jag".
"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."
Titta gärna in på lajv.ifokus