Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 453 ggr
Tixy
0

Tonårskaniner - hane vs hona

Nu är jag igång igen med mina frågor, herregud..

Men som ni kanske föstår så undrar jag om det är någon skillnad på hanar och honor i tonåren. Läser ju om era "hemska" lurvbollar till honor stup i kvarten, men ser aldrig något om hanar. O.o

Elina.
0

Varken honor eller hanar ska bete sig hemskt/aggressivt i tonåren.

huldisen
0

Ingen skillnad.

Tixy
0

Så det är ungefär som med människor - båda könen är trotsiga och ska vara ute sent om kvällarna? O.o Eller alltså.. eeh.. något motsvarande för kaniner, då. ^^

myriis
0

#3: Haha, ja typ (: Men som Elina säger bör kaniner nite vara hemskt agressiva i tonåren, oavsett kön.

psyko
0

Så här har det varit ungefär med mina kaniner (men det har egentiligen varit olika från individ, men i korthet) :

Hanarna har varit lite vildare och sprattligare.

Honorna har inte varit lika vilda, men de har varit mer "retliga", dvs de har "skällt" mer och varit mer revirhävdade i sina burar (inte gillat att man stoppar ner handen där).

Tixy
0

Ah, okej. :) Tänkte bara kolla det, då mitt tålamod brukar vara extremt icke-existerande fram tills det verkligen gäller, eh.. :P
Är det även så att om föräldrarna är lugna och så under tonåren, så blir ungarna det? För det har väl ändå med gener att göra? O.o

ciss
0

Det har väl en del med gener att göra. Även om mamman & pappan varit riktiga änglar under tonåren så kan det väl hända att ungen kan bli tjurig. Det är både slumpen & gener tror jag ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

De hanar jag har haft har inte varit tonåringar alls. Medan mina honor på olika sätt går igenom sin tonårsperiod.

myriis
0

Det har att göra med både gener och slump. Dvs. om du parar två kaniner som varit helt normala under tonåren så är inte risken stor för att du får en hemsk kanin i tonåren.

Tixy
0

Nu börjar dimman lätta där uppe. XD
Finns det något sätt man kan "motverka" eventuell tonårsperiod, bortsett från att tokumgås med plutten? ^^

twinnie
0

#10 Har aldrig hört om det .. Men det kanske skulle gå ^^ Det bästa är ju att köpa en kanin där man vet att föräldrarna är lugna och trevliga (Myrans kull? xD)

Tixy
0

Jo du, Twinnie, jag har funderat på att våldgästa dig när storken kommer med lurvbollarna. ;) Men vi får se, ska troligtvis ta en unge från Amanda (Dumlaah från sisf, om du vet vem jag menar.. hon med ponnyn Madicken och två varmblod) också, men vi får se. Måste ju passa med plutten också. :)

twinnie
0

#12 Personligen tycker jag att du ska ta en av mina kaniner istället. Bara för att jag inte vill bli stående med ett gäng ungar som inte blir sålda sen ;) Haha x)

ciss
0

#13: Det blir nog dom ändå, dom kommer ju bli sockersöta ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tixy
0

#13 Haha, vi får se. :) Det är ju iaf nära till dig, till Amanda tar det ju.. lite över en timme med bil. :P