Vad kan det vara för ras?
Dottern kom igår hem med en liten kanin tjej på 6 veckor.
Hon är svart wiener tecknad, men vad är hon för ras?
Jag skulle vilja veta på ett ungefär hur stor lilla fröken kommer att bl,i så hon har en tillräckligt stor bur därav funderingen om ras.
Hon väger idag ca 600 gram (tror jag,köksvågen har slut på batteriet och badrumsvågen är kanske inte jätte tillförlitlig när det gäller så små vikter).
Sen undrar jag också om wiener tecknad innebär att hon kommer behålla sina blå ögon.
minavitas.wix.com/kennel
Ja, hon kommer att behålla sina blå ögon :)
Hon ser ut som en dvärgvädur, kanske mini-varianten? Är hon rexpälsad eller normalpälsad?
Är den från uppfödare eller djuraffär? De flesta uppfödare rekommenderar att kaninungar ska säljas tidigast vid 8 veckor.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Vad kul,trodde dom var blåa för att hon är unge :)
Då borde buren vara stor nog åt henne att ha hela livet, sa åt dottern att köpa en bur stor nog för en kanin på 3 kg.
Hon är normalpälsad.
Tycker själv att hon påminner om en dvärgvädur men jag kan verkligen ingenting om olika kanin raser.
Enligt dottern så har uppfödaren sagt att det är en lugn och tillgiven ras så det skulle kunna stämma.
minavitas.wix.com/kennel
Tror dvärgvädur!
Är kaninungen från uppfödare eller djuraffär?
Dom flesta seriösa uppfödare som tex Alrunans kaniner säljer inte ungarna när dom är mindre än 8 veckor. Det är alldeles för tidigt att sälja kaninungar när dom är 6 veckor…
#3 Det är väl inget direkt farligt med att ta bort dem från mamman vid den åldern, men de mår bättre och får bättre immunförsvar om de får stanna längre.
Jag tror också på dvärgvädur (dvv) , då det är en av de vanligaste raserna och hon har så runt huvud.
Vad heter hon? Väldigt fin är hon i alla fall, med sina blå ögon.😍
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Tror jag kan konstatera nu att hon mest troligt är dvärg vädur/ blandning med övervägande dvärg vädur. Spännande och se när hon blir vuxen om det kan stämma. #3 Hon kommer från en uppfödare. Om jag inte missminner mig så säger lagen 6 veckor minimum om ungarna är avvanda. Finns djuraffärer som säljer så tidigt som 4 veckor trots det :( #4 Hon heter Item (engelskt uttal) Ja visst är hon <3 jag älskar djur med blåa ögon så dottern gjorde ett bra val av kanin måste jag säga :)
minavitas.wix.com/kennel
#5 Ok!
Lycka till med henne. Hon är verkligen vacker med sina knallblåa ögon😍
Om du vill gör gärna en bildtråd till henne🙂 För då vill jag tassa där!
Åh, vilka fina ögon! Vad heter hon? 😃
#7 Det står i #5 , hon heter Item. :)
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Nu har dottern pratat med uppfödaren hon är en dvärg vädur och tydligen ska hon vara Rex pälsad, det ser inte jag dock utvecklas pälsen senare?
minavitas.wix.com/kennel
Rexpäls är inte alltid lockig, utan kan också vara väldigt kort och tät. Har hon lockiga morrhår?
Hon ser lite rexpälsad ut i ansiktet och på öronen, men jag behöver en bättre helkroppsbild för att kunna avgöra.
www.alrunans.weebly.com/
#10 ok då kanske det stämmer då pälsen är väldigt tät måste jag säga.
Morrhåren är raka precis som pälsen.
Har ingen helkropps bild på henne, men det kan jag kanske ordna imorgon
minavitas.wix.com/kennel
Här är hon nu en månad senare. Dottern är väldigt mån om sin lilla tjej så jag får knappt komma in med kameran i rummet innan jag blir utkastad då hon tror att jag ska tvinga kaninen att posera.
Hoppas att dessa bilder funkar för att avgöra om hon är rexpälsad.
Jag ser verkligen inte tillstymmelse till rexpäls men är helt novis inom kanin.
De blåa ögonen som hon hade för en månad sen är nästan helt borta nu.
Bara pytte lite kvar i vänstra ögat.
Vet inte hur det är med kaniner men i min hundras betyder blåa ögon risk för ögon problem och blåögda katter har ofta sämre syn(och är döva? när det gäller vita katter) enligt min erfarenhet så även fast jag älskar den blåa färgen så kanske det är bra att det försvunnit?
minavitas.wix.com/kennel
Hon är rexpälsad tycker jag iallfall
Hon är helt klart rexpälsad.
http://kaninmagazinet.se/2012/june/satinrex-och-rex.html
Jämför med en normalpälsad kanin (bilden):
www.alrunans.weebly.com/
Ja nu ser jag ju skillnaden. Tack 🙂
minavitas.wix.com/kennel