Min hermelinhane gör mig galen!
Hej!
Jag har en hermelinhane på ett och ett halvt år. Han är frigående i lägenheten och allt har gått jätte bra fram till för ett halvår sedan, då började han använda lägenheten som toalett, så vi kastrerade honom. Gick hur bra som helst efter det, han skötte sig utomordentligt, inte en enda plutt på fel ställe.
Nyligen skaffade vi en kaninhona som är burkompis med vår marsvinshona (mest troligt inte relevant, men ifall det skulle vara det) och sedan flyttade vi. Efter flytten har nu hanen börjat använda vår soffa som toalett!! Bara på ett koncentrerat ställe, mitt i hörnet av soffan. Vi har provat ställa en toalett alldeles nedanför soffan där han vill göra sina behov och vi har flera andra toaletter runt om i vardagsrummet och hans bur är ständigt öppen.Är det någon som har något tips? på hur jag skulle kunna göra för att lära honom att gå på toaletten igen? Det går inte att plocka upp honom och sätta honom på rätt ställe för han hatar att bli fasthållen så han smiter bara undan. Vi provade dela av vardagsrummet så han inte kunde hoppa upp i soffan och det gick bra, men då började han istället bli aggressiv när vi satte oss där, som om den delen var hans revir.
Slutligen har vi då vår nya kaninbebis som också springer lös ibland, sällan samtidigt dock, han är rädd för henne. Deras burar står bredvid varandra och genom gallret går det hur bra som helst, kan det här vara något som har påverkat honom negativt? Eller är det flytten? Kan det vara så att soffan står på den plats hans toalett gjorde i den förra lägenheten? Jag vet inte, jag kommer bli gråhårig av alla frågor som jag inte tycks kunna klura ut 😢
Vore jag du skulle jag varje gång jag ser honom göra ifrån sig på fel ställe plocka upp honom och sätta ner på toalett och samla alla pluttar däri. Även om du redan testat det eller om han ogillar att bli upplyft och smiter ifrån direkt som du sätter ner honom så kommer han till slut att vänja sig vid det och dessutom koppla att bajsning utanför toalett = lyft till toalett. Men det gäller att vara konsekvent.
Funkat exemplariskt på mina kaniner och även om det givetvis skett olyckor så har det varit väldigt märkbart att de varit så rumsrena som en kanin bara kan bli. Skulle påstå 80% på låda och 20% olyckor. 100% rumsrenhet hos kanin är nog omöjligt.
Från det ena till det andra. Hur kommer det sig att ditt marsvin och kaninhona delar bur? Och varför har du bara ett marsvin? Eller har jag kanske missuppfattat? Skulle på tal om din kaninhona kunna vara så att din hermelinhane börjat revirmarkera.
Ja alltså han springer iväg när man försöker få tag på honom, det är nästintill omöjligt, det funkar bara när han sover hehe 😛 Men jag kan ju alltid försöka. Funderade också på om det är revirmarkering men det är som inget skvett utan mer en brandslang, fast det kanske är revir ändå? Jag vet inte. Dock har han börjar vifta jätte mycket på svansen som jag har läst att brunstiga honor gör?? Angående marsvinet: Honan och marsvinet delar bur av den enkla anledningen att kompisen dog för inte så länge sedan och hanen är inte mycket till sällskap, han är inte så mycket för närhet och det är precis vad hon vill ha och när erbjudandet om kaninhonan kom upp kunde jag inte säga nej. De var bästa vänner från första stund 💕
Rent hälsomässigt för marsvinet är det dåligt att ha dem ihop men det visste du kanske? Är hanen kastrerad? Alla mina kanimer har markerat nya områden eller andra kaniners favoritplats. Hade blockerat området så att han inte kan vara där. De brukar glömma efter ett tag om man städar ordentligt. Har de väl börjat så tycker jag att de gärna fortsätter av vana typ hehe
#2 Det är svårt att veta men eftersom att lämna avföring lite varstans också är ett sätt för kaniner att revirmarkera på så kan det ju vara orsaken. Tänkte då han varit "rumsren" tidigare.
Jag tror mycket väl att ett marsvin och kanin kan gå ihop, men marsvin är ju flockdjur, så oavsett så behöver ditt/dina marsvin en kompis av egen art (tror jag uppfattade det rätt att du har både en hona och en hane?). Är hanen kastrerad så skulle jag isånnafall rekommendera att han får gå ihop med din hona även om han inte är mycket till sällskap.
Finns ju alltid en risk att kaninen råkar sparka till eller på annat sätt skadar ditt marsvin och många kaniner bär dessutom på en bakterie som kan göra marsvin väldigt sjuka och även om inte alla kaniner gör det så är det kanske inte värt risken. Men det är kanske något som går att kolla upp och utesluta hos veterinär.