Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 874 ggr
M.E.N
0

Sätta ihop nya kaniner.

Hejsan.

Vi har en ett-åring blå dvärgvädurs hane som blev ganska deppig eftersom vi flyttade till mindre. Vi tänkte då att vi skulle skaffa en kompis till våran kille. Vi köpte en dvärgvädur tjej som är nu ca 3,5 månader. Vi kastrerade även hanen för ca 2 veckor sedan. Vi har hagarna brevid varandra så de kan lukta på varandra men egentligen inte träffas eftersom jag inte vet hur hanen skulle reagera. De kan ju va ganska territorial. Så att de kan börja små lära känna varandra lite. Han kan även göra henne med barn ett par veckor efter kastreringen så vi vill hålla dem separata ett tag till av den anledningen.

Nu är frågan hur gör vi på bästa sätt? Vi har satt ner dem i varandras hagar så att de ska vänja sig vid varandras lukter. Även hällt lite av deras bajs i varandras hagar. Ner honan har spuringt löst i rummet när hanen är i sin Hage har han blivit helt galen! Why? Kåt aggresiv nyfiken? Vad tror ni? När de annars e brevid varandra i hagarna bryr han sig inte. Jag har haft kaniner under lång tid men vid tidigare ihopsättningar har det inte gått bra. Första gången hade jag fått med mig fel kön hem. Så det var 2 hanar. Andra gången så ville inte hanen ha henne. Snälla hjälp och tips? ? kram

För till min mun vad mitt hjärta är fullt av.

M.E.N
0

Nu har vi bytt. Nu är honan i hanens Hage och hanen är lös i rummet och det gick jättebra. :)

För till min mun vad mitt hjärta är fullt av.

LillaSigne
0

Jasg gjorde precis som du, sen satte jag ihop dem på en helt neutral plats, badrummet i mitt fall. Gick superbra, de fick "dejta" en kort stund varje dag, lite länge varje gång tills de kändes helt stabilt och de hade blivit vänner ^^, lycka till!

Linjen
0

Hur länge har ni haft den nya kaninen? Jag har precis släppt ihop mina två med en ny kanin. Gick väldigt lungt och sansat. Dom fick bo grannar i ca två månader (mina första två var helt tokiga och bråkiga de första veckorna trots att de inte träffades på riktigt) . Sedan flyttade jag in dom för vintern till vår altan, då bodde dom i en Hage med kompostgaller mellan sig. När dom kunde vara nära varandra utan att bli tokiga lät jag den tredje kaninen träffa den ranghöga kaninen på en neutral plats dom inte brukar vara på. När det gick bra fick dom träffas några korta stunder i nya kaninens Hage. Sedan öppnade jag bara upp mellan dom. Så alla tre kunde välja vilket revir dom ville vara på. Dom har inte bråkat en ända gång och ändå är dom tre stycken. Så jag tror att det är bra att låta det ta tid. Låt dom bekanta sig genom galler och fortsätt att byta hagar så som ni gör. När dom verkar lugna i närheten av varandra kan ni låta dom träffas. När jag släppte ihop mina första två så var dom lugna i början, men började bråka efter ett tag. Så om det går bra är det bäst att hålla koll på dom så dom inte blir allt för osams efter en stund.