Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 459 ggr
Tova Ekman
0

Kastrerad till hoppning

Hej jag undrar hur det brukar fungera att ha kastrerade honor och harnar inom hoppningen. Brukar dem tappa fart och driv eller brukar det ej blir någon skillnad? Och vad tror ni funkar bäst kastrerad hane eller kastrerad hona?

Peak303
0

Ett kastrerat djur blir ju lite "slöare". Men efter att min ena hane kastrerades så slapp jag att han snuskade på banan vilket var bra för mig. Då han ofta skulle stanna och nosa. 

En kastrerad hona slipper ju brunsten och stannar därför inte och bara lägger sig platt.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Tova Ekman
0

#1 okej men skulle en kastrerad hona och en kastrerad hane prestera lika bra? Eller vad tror ni på mest? :) (sen vet jag ju att det beror på individen men)

Peak303
0

#2 Hur bra de presterar tror jag beror på gener och vilja. 
För det ser man ju även på okastrerade. Vissa hoppar hur fint som medan andra slarvar då och då. Sen finns där ju kullsyskon där den ena är "one of a kind" medan de andra syskonen är som "vilken annan" hoppkanin som helst. 

Så vill man ha en "bra" kanin så bör man satsa på en kull där man verkligen tror att den kullen kan lyckas bra. När jag skaffar en ny hoppkanin så är jag rätt kräsen när det gäller att hitta rätt. Min första hoppkanin köpte jag då jag följt honom i stort sätt sedan han flyttade till sin förra ägare. Jag hade inga direkta mål när jag skaffade honom utan hade bara varit fast vid honom sedan första gången jag såg honom. Och det har gått helt okej. Han hade precis klassat sig medel när han flyttade hit. Idag är han elit i krok och höjd och en pinne kvar i raken till elit. Men som vi fått kämpa. Tittar man på hans bror som tävlar så kan man inte riktigt tro att dem är syskon med tanke på deras olikheter på banan. 

Man får helt enkelt gå på magkänslan. Men vet man med sig när man skaffar kaninen att man inte kommer avla på den så kan man ju kastrera. Personligen hade jag dock provat kaninen på banan först innan kastrering. För vissa visar inte alls något snusk/brunst. Medan andra kan vara helt tvärt om. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt