Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 10588 ggr
Jenna_Nord
13

Hemmabyggd höhäck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara visa!! :) Jag har länge suktat efter en höhäck med inbyggd toalåda sen jag såg en hemsida som sålde sånna. Men modellerna var alldeles för små för min Teo som är en fransk vädur blandning på nästan 4kg. Så jag tog saken i ena händer och byggde en själv! (Med hjälp från min mamma och morbror). Är såå nöjd!! Nu behöver jag bara fylla på hö var 5e dag istället för varje dag och Teo har blivit bättre rumsren eftersom han alltid står i toalådan när han äter! Nu åker gallerburen snart bort helt då den inte behövs när han är frigående! Och därmed blir han är burlös liten kanin! :)

Mvh Jenna

Jenna_Nord
0

Nöjd pojke som mumsar hö! :)

Mvh Jenna

VildaVittra
8

Snyggt! Du kanske skulle börja bygga och sälja?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emeliesvea99
0

gud va fint!🙂

Lexie82
0

Vad fin! Och vilken smart idé! Skulle haft nåt sånt till min hermelinkille, för han hoppar ofta upp i höhäcken och ligger i den när han äter.

Hade du hittat sådana som gick att köpa? Har du någon länk?

Jenna_Nord
0

Tack!! 🙂

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var för en hemsida :/ Det var en tysk hemsida med kanintillbehör som någon hade länkat på fb för ett tag sedan..

Ja, när jag la upp den på facebook så var det flera som var intresserade av att köpa, så jag frågade min morbror(som på fritiden är snickare och redan säljer allt från fågelholkar till lekstugor).
Han var jätteglad att folk reagerat så positivt på den så han räknade ut med materialkostnad att det skulle kosta 550:- (+ ev. frakt)om någon ville ha. Men sen vart det inte så många som ville ha ändå, för ingen har hört av sig efter det.
Jag vet inte om folk tyckte att de var för dyrt kanske..

Mvh Jenna

Ninwe
0

#4 om jag inte minns fel så var det på zooplus. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Jenna_Nord
0

Ja Zooplus har klart vanliga höhäckar som du kan köpa till din hermelin där han inte kan ta sig in i den :) Man kan även köpa pås-hållare på ikea som höhållare, det hade jag tidigare

Mvh Jenna

Lexie82
1

Var just med inbyggd toalåda jag var intresserad av..

Jerrytherabbit
0

# 1 Vilken  smart lösning, och riktigt snyggt gjord oxå!

och din kanin är väldigt söt medSkämtar

Vad är det för ras mer än fransk värdur?

claravincent
0

Jätte fin Hö och toalåda! Och jätte söt kanin :)

VildaVittra
5

#5 Jag tycker verkligen inte att det är dyrt för något där man själv kan styra materialval. De billigare som man köper kan vara gjorda av exempelvis regnskogsträ som varken är hållbart eller kommer från en hållbar avverkning. Som dessutom kan vara behandlade med giftiga produkter.

Hade jag haft behovet (mina skiter överallt så ingen idé) så hade jag definitivt varit intresserad. 

Varför inte starta en hemsida och satsa på en inriktning som närproducerat svenskt och miljövänligt? Då skulle ni gärna få göra reklam på min sajt hållbar livsstil.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mi-rand-a]
0

ååh såg den hemsidan också och har tänk att bygga en sån när jag fått orken! 

Riktigt fin :)

Jenna_Nord
2

#8 Då vet jag tyvärr inte.. Annars hade jag också köpt, haha:)

#9 Tack så mycket! :) Jag vet tyvärr inte vad det är för mer i honom. Jag köpte honom när han var ca. 2år och är 3e ägaren vad jag vet. Så fick inte så mycket information.. Och dom hade inte så mycket att ge heller:P

#10 Tack! :)

#11 Nä jag tyckte inte heller det. Spec när man ser vad djuraffärer ta för mycket mindre träinredningar. Träet kommer ifrån eget sågverk, så mycket mer närproducerat kan det inte bli. Min morbror är snickare på fritiden och har ett företag på sågverket där han säljer bland annat olika fågelholkar, hundkojor, älgtorn osv. Han är alltid öppen för förslag på vad han kan snickra ihop och sälja, han tycker det är en rolig sysselsättning :) Har en hemsida, www.tunneby.se

Men personligen så har jag inte den tiden att lägga ner på att göra egen hemsida och starta eget företag, även om jag absolut har intresset. Men hade aboslut kunnat tänka mig att snickra lite på någon helg osså om någon hade beställt t.ex. höställ. Annars snickrar jag mest åt mig själv, haha! :) Nästa projekt blir att fixa ett kaninhus som är stort nog för Teo att ligga inne i och ligga ovanpå. Inte heller detta finns ju i vanliga djuraffärer..

Mvh Jenna

VildaVittra
0

#13 Åhh, igelkottshuset skulle nog fungera perfekt till vaktlarna om man kunde få den med ben.

Angående kaninhus så undrar jag om du sett min artikel? http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/526698318e0e745ae0000f41-bygga-ett-ikea-kaninhus?articles-1

Jenna_Nord
0

#14 Det skulle säkert inte vara några problem! :) Ja den såg jag för ett tag sen när jag kollade rundor. Jättesmart!! :)

Mvh Jenna

VildaVittra
0

#15 Kommer behålla länken tills jag bygger mitt vaktelhägn.

fossingen
0

#5 Jättefint. Men hur dyrt material använde han egentligen? Eller tog han betalt för att göra det ink i priset? Tror inte att träet kostar 550 kr, låter alldeles för mycket, därav har nog folk backat ur, tyvärr.

VildaVittra
2

#17 Som det står i tråden använde han sig av inhemskt virke och inte importerat, därav priset. Dessutom så är kärnvirke dyrt, samt  tätvuxen (mer fuktresistent). 

Kvalitet kostar.

fossingen
0

#18 Ser det ingenstans.

VildaVittra
0

#19 " Träet kommer ifrån eget sågverk, så mycket mer närproducerat kan det inte bli."

Jenna_Nord
6

#17 Som VildaVittra skriver så är det gjort av eget virke från egen skog. Som vi själva sågat ner och gjort till bräder. Och självklart så måste väl man tjäna på att lägga ner tid om man säljer saker? Det tog oss 4-5 timmar att göra färdigt höhäcken. Och då är inte tiden jag sandpapprat den medräknat. Det är ingen fabrik som gör 100st/h där man kan gå ner i pris. Det är eget "svett och tårar".

Om man kollar på närmsta liknande i en djuraffär, till exempel denna höhäck från Zooplus (http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hostall/279164). Där betalar man 129:- för ett bygge som är 20x17x20. Det får kanske plats till hö som hade räckt ½-1 dag till min kanin.
Min höhäck är 45x75 och 65 hög. Och det räcker att jag fyller på hö var 5e dag. Tycker det är lite skillnad;)

Och om man inte är beredd att betala 550:- för det, så vill man väl inte ha en tillräckligt mycket då. Inget jag sörjer över, jag är nöjd med min ;) Ville bara visa eftersom jag vart så glad över den då det är egen tillverkat! :) Plus att andra kanske vill låna idén och göra egna. Var inte alls meningen att det skulle bli en sälj-tråd av något slag.

Mvh Jenna

fossingen
0

#21 Precis det min fråga var :P

MonaLia
0

Men hallå va fint och smart! Har en "fullblodsfasse" här hemma som också tycker om att bajsa när han äter hö, fast på fel ställe för tillfället haha, kanske ska försöka mej på att bygga en sån här, så slipper man fylla på HELA tiden!

Jenna_Nord
0

I sommar spenderade jag mycket tid hemma hos min mamma som har hus. Så fick möjligheten att måla lite! Känns som en helt annan höhäck nu! 😊

Mvh Jenna

Cindy S
0

#17 Men 550kr är inte bara träet, det är vinst, skatt, tid man lägger ner på att göra den/sälja den. 

Den är jättesnygg, och ifall jag hade heltidsjobb hade jag beställt den. Var bor din morbror?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Jenna_Nord
0

Tack! Han bor i Osby, norra Skåne :)

Mvh Jenna

fossingen
0

#25 Och svaret fick jag för mer än ett halvårsen! :D

Mian80
0

Så fin!!!! Tack för bilden! Ska ge mig på o bygga något liknande om jag får stjäla idéen?

Jenna_Nord
0

Tack så mycket! :) Absolut, de är bara att stjäla på! Lägg gärna ut en bild när du är färdig! :)

Mvh Jenna

Happy-Bunny
0

vet att tråden är gammal, men ändå, superfin toalett/höhållare! 🙂

supersmidigt om man vill ha frigående kanin 👍

[Melbun]
0

Men åh önskar jag hade sett detta förut! Sett något liknande på plueschnasen.de men tror inte de skickar till Sverige :) Har letat efter någon som gör här men det verkar inte finnas :( grym låda!!

IsaJarlsbo
0

Gud vad fin! Vet att detta är en gammal tråd men finns det möjlighet att beställa en sån här av dig, eller av din släkting som är snickare? :)