Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 359 ggr
Tjalleralla
0

Sätta ihop kaniner

Hej! Inlägget kommer ev. bli lite långt, men hoppas att några orkar läsa och kan komma med tips/råd i alla fall.. (Vet heller inte om jag valde rätt vid grupp eller inte men hoppas det funkar ändå!) Förut hade jag en kanin (hona) som jag fick ta över för några år sen efter min kompis som blivit allergisk. För ett-två år sen ungefär så köpte jag en till kanin (hane) för att hon skulle få sällskap. Eftersom att han skulle kastreras först så hade dom varsin bur och fick bara va ute en i taget när jag hade koll på dom. Därför tog det också några månader innan dom sattes ihop (tror det tog 4-5 månader innan dom fick vara i samma bur). Dom blev bästisar direkt och gjorde allt tillsammans. Redan första kvällen låg dom pch vilade brevid varandra. Hände inte en enda gång att jag såg att dom låg på två olika ställen utan dom var alltid tillsammans. Sen nu i sommras så dog hon och han blev själv. Men jag vill inte att han ska behöva vara själv (såg hur mkt bättre hon mådde av en kompis och han verkade också gladare och blev modigare när hon var med) så skrev direkt till uppfödaren som jag köpte honom av, och skrev upp mig på listan för en till kanin. Vi hämtade henne i söndags men dom kommer inte riktigt överens.. när vi kom hem så städade jag buren och sen satte jag in henne i den så fick han springa omkring i mitt rum. Efter en timme bytte jag plats på dom så hon fick hoppa omkring och han fick va i buren igen. Då fick hon också va ute i en timme. Jag va inne hos dom och hade koll och klappade dom när dom kom till mig. När vi sen skulle testa sätta ihop dom så gjorde jag misstaget att ta ut honom ur buren istället för att vänta på att han skulle hoppa ut själv, så gissar att han blev stressad (sen kanske jag borde ha låtit det ta längre tid än en timme var i buren…). När hon fick se honom när han kom närmare henne såg hon ut som om hon skulle söka tröst och blev glad över att det var en till som hon där på det läskiga stället hon hamnat på. Så hon försökte kura ihop sig hos honom. Han däremot blev inte lika förtjust i henne och bet henne så då särade vi på dom. Hon fick sova i transportburen under natten och han i stora buren och på morgonen dagen efter bytte jag plats på dom så hon va i stora buren och han fick vara ute. Dom fick va så i flera timmar, hade kvar transportburen framme också så han kunde gå in dit om han ville gå undan. Vid ett tillfälle så skrek/pep nån av dom, trodde först att han hade fastnat i nått (var i rummet men stog inte så att jag såg honom då) så jag skyndade mig dit och då sprang båda två därifrån och ena vattenflaskan ramlade i golvet. Vet fortfarande inte om han skrek för att han fastnade (men han blöder inte och haltar inte eller så heller, han verkar vara som vanligt) eller om hon skrek/pep för att hon blev rädd.. Det lät tillräckligt högt för att jag skulle reagera och bli orolig men om jag fattat rätt så borde det låta högre och göra mer ont i hjärtat att höra det om någon av dom haft otroligt ont. Sen senare på dagen så bytte jag i alla fall plats på dom igen så han va i stora buren och hon i transportburen (jag skulle iväg och ville inte att hon skulle hoppa omkring när jag inte hade koll). På kvällen sen testade vi att sätta ihop dom igen. Jag la ut hö på golvet, la ut mer leksaker och ställde fram deras matskålar. Lockade ut honom (han älskar mat och godis) så han satte sig och åt och struntade i henne. Hon kom fram efter ett tag och satte sig och åt hon också. När dom hade ätit en stund så hoppade han ifrån matskålen och kollade runt lite sen fick han syn på henne.. det gick en stund utan att det hände något men sen när hon kom fram till honom så började det igen och han började sparka på henne. Men dom klarade det mycket längre än dagen innan. Båda gångerna har det flygt/rykt en massa pälstussar från henne. Men vet inte om det är han som gör något (mer än bita eller sparka…) eller om det är för att hon blir stressad? Nu idag så har jag aläppt ut henne och han är kvar i stora buren. Dom har nosat på varandra några gånger men känns som att hon är mer intresserad av honom än vad han är av henne. Några gånger när hon vrit framme så har han fräst/morrat åt henne och andra gånger sitter han och biter på gallret, då får jag mer känslan av att han också är lite nyfiken. Nu däremot så hoppar hon omkring och är knappt framme vid buren och han har gått in i ett av husen. Är det någon som har tips? på hur vi kan/ska göra för att få dom att komma överrens? Har pratat med uppfödaren så har fått lite tips? av henne också, men tänkte om det finns något mer vi kan göra för att det ska funka. Vill så gärna att dom ska trivas ihop och känns så elakt att låta henne sova i transportburen under natten. Den är ju inte särskillt stor direkt. Han var inte alls så tjurig förra gången som han verkar nu, då var han den som var framme och var mest intresserad. Nu är hon det och han bara morrar.. Ber om ursäkt igen för att inlägget blev så långt och ifall det blev lite rörigt. Hoppas någon orkade läsa och har lite tips/råd!

Linjen
0

Jag är ingen expert på ihopsättning men det är nog bra att låta dom bo i burar bredvid varandra innan man låter dom träffas. Gärna så pass nära att dom kan sniffa på varandra genom gallret. Om jag vore du skulle jag ordna en liten Hage av tex kompostgaller till nya kaninen i anslutning till den andra kaninens bur. Ha dom så i några veckor och sedan presentera dom för varandra på nytt. Då har dom fått tid att vänja sig vid varandra och nya kaninen fått tid att vänja sig vid er och den nya omgivningen.

Marsvinsmamman
0

Läs gärna de andra trådarna här på kif om att sätta ihop kaniner, tex Sossos tråd med samma rubrik som din. Där finns massa förslag på tips? och på länkar där du kan läsa om hur man bondar kaniner på olika sätt.

Utifrån det jag har läst i ditt inlägg, Tjalleralla, så tror jag att det har gått lite hastigt och blivit lite rörigt detta med att de fått turas om att vara i buren/transportburen etc. De har heller inte släppts ihop på en yta som är neutral för dem båda, vilket kan försvåra bondningen avsevärt. Mitt råd är att läsa på lite om några vanliga framgångsfaktorer vid hopsläpp (se tips? ovan). Ordna med så att de kan bo i varsitt boende som gränsar till varandra tex med ett galler emellan. Låt dem bo så tills de lärt känna varandra och inte visar aggression mot varandra genom gallret. När du sedan släpper ihop dem så ska du ta dem till en yta där ingen av dem varit förut och släppa ihop. Ibland funkar det direkt, ibland får man ta det stegvis. Att vara vips släppa in en ny kanin på den andra kaninens revir triggar tyvärr väldigt lätt fram att aggressivt bemötande från den som "äger" reviret.

Tjalleralla
0

Har redan läst igenom dom andra trådarna jag hittat om att sätta ihop kaniner och läst på en massa olika sidor om både hur man ska göra och vad man ska tänka på när man sätter ihop dom och sen om detas kroppspråk. :) Vi testade släppa dom tillsammans idag också efter att dom fått turas om att vara i buren/va ute i mitt rum och ha transportburen fall dom vill gå undan. Dom jagade varandra lite men dom började inte bråka.efter nån timme satte vi in dom i varsin bur igen så att det liksom sluta medans det var bra. Så vi behövde inte sära på dom för att dom bråkat idag i alla fall. Har suttit hos dom hela dagarna och låtit dom byta plats med någon/några timmars mellanrum. Imorse när jag skrev så morrade/fräste han så ville kolla efter fler tips? och råd. Men nu när vi testade så gick det mycket bättre än det gjort innan. Har följt råden jag fick av uppfödaren med att dom skulle få turas om att vara i buren/utanför för att vänja sig vid den andres doft och samtidigt få kolla in varandra. Men var nog på tok för snabb när vi släppte ut dom första gången.. Vet att det kan/kommer ta tid, ill bara göra så mycket som möjligt för att underlätta så båda trivs. Spenderar hela dagarna inne hos dom både för att ha koll och för att umgås med dom så dom känner sig trygga och så hon blir mer van vid mig. Har lämnat dom korta stunder någon gång ibland bara. Kan tyvärr inte ha kaninerna i något annat rum, min mamma är allergisk men klarar av när det bara är i mitt rum och jag sköter städningen noga så att hon inte känner lukten utanför.