Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1083 ggr
filippaho
0

Börjat kissa & bajsa på golvet

Hej! Det är så här att vi har en kanin som är född i juni och vi har haft honom sen augusti. I början var han jätteduktig och gjorde bara sina behov i ett hörn av buren, jag behövde knappt träna honom till det. Nu har han börjat göra sina behov i olika hörn i köket. Varför har han börjat med det nu? Är han inne i någon slags fas? 

Sen är han ganska dålig på att äta hö också, för tanken är väl att han ska äta upp allt i sin hållare på en dag ungefär? Och han dricker inte vatten i flaska utan han har en skål att dricka ur men kommer ofta spån i den när han hoppar omkring. Hur ska jag få han att äta mer hö och dricka ur flaskan? :)

tixEntry
0

Han håller antagligen på att bli könsmogen. Då börjar de kissa och bajsa lite här och där för att markera sitt revir. Ni kan kastrera honom när han har blivit 6 månader, och antagligen tidigare (jag är ingen expert direkt) .

Det finns inget mått på hur mycket hö de ska äta, men deras kost ska bestå av minst 80% hö när de är vuxna. Som ungar kan de behöva äta mer annat, som pellets, för att hålla en bra vikt. Får han pellets, och i så fall hur mycket?

Köp en akitaskål, eller en annan skål man kan sätta på gallret. Då är den lite högre upp och det blir inte lika mycket spån och annat skrufs i den.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig   ᔕ   Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds   ᔕ   Tumblr: lavendrclouds

Linnslins
0

Vi placerade Hugos vatten skål på hans sitthylla där håller den sig ren och han dricker mycket. :) Det är en sån skål som man kan hänga på gallret. Brukar haka fast den så att hani inte kan slänga runt den. :)

AnnaWallin
0

Låter som klassiska tonårsfasoner. Min Fluffen höll på sådär, men jag höll ut tills han kastrerades och då blev han tillbaka som "normal" igen!

Jag har mitt hö placerat vid toan, då äter han och gör sitt samtidigt.

När det gäller vatten så säger jag som ovan.

Lycka till!

filippaho
0

Ja anade att det var något sånt :). Han har vattenskål på sitthyllan men nog är det spån och skit där ibland, får nog kolla på en sån man hakar fast! Han har alltid färskt hö vid sin toalett i buren och får så mycket pellets som  uppfödaren sa men han springer oftast som en galning när man tar fram den maten och det tolkar jag som att han är hungrig så ibland ger jag lite mer än vad han ska ha för jag vill inte att han ska gå runt och vara hungrig och må dåligt men samtidigt vill jag ju att han ska äta tillräckligt med hö :( Men det kanske bättras på med åldern? Tack för era svar!

tiger tok
0

Ge inte mer pellets, då äter han ju ännu mindre hö ;) Att han springer runt så tror jag beror på att han tycker det är gott :)

tixEntry
0

#4 Om han blir hungrig då äter han hö. Det är det som är meningen, de ska inte vara mätta på pellets. :)

De flesta kaniner blir lite galna när det är matdags, det behöver inte betyda inte att han är hungrig utan att han är exalterad.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig   ᔕ   Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds   ᔕ   Tumblr: lavendrclouds