Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 650 ggr
JullanL
0

Vädurskanin verkar arg?

Hej!  Vi har precis köpt en vädurskanin som är 8 veckor gammal. Vi har haft den 5 dagar nu. Vi rörde inte den första två dagarna, men sedan har vi haft den ute tre gånger ur buren och hållit den i famnen. Den försöker smita när man tar den, men sen sitter den snällt i famnen. Kanske för snällt för den rör sig knappt alls och andas snabbt? Sen när jag har släppt in den i buren så stampar den hårt en gång och gömmer sej direkt. Nu gömmer den sej så fort vi är i närheten av buren och stampade till ordentligt när jag försökte öppna för att ta ut den. vad ska vi göra? Ska vi "tvinga" oss på den och ta ut den fast den är sur eller vad gör man? Den visar inget intresse för oss när vi är hemma tyvärr.  Tacksam för svar och tips?!

[Gift]
2

Jag hade börjat med att  låta han/hon bekanta sig med mina rutiner av matning och sånt. Ta en morot och hålla i den på andra ändan och bara sitta. Sen bara haft hanen i buren och sen efter ett tag klappa den i buren. 

Du har inte haft den så länge och du vill inte att de skär sig i början

JullanL
0

Tack för ditt svar!  jag är rädd att den ska bli van att inte bli hållen och gosad med om man inte börjar med det direkt?

[Gift]
2

Ne! Om du börjar lugn så brukar de lösa sig. Ta de bara lugnt. Tänk på att om du tvingar dig på ett djur så medför de ett beteende. De beteendet blir inlärt. Och då kan de vara svårare att rätta till de

JullanL
0

TACK! Jag ska testa detta. Jag uppdaterar om hur det går!

[Gift]
0

Jag har Pmat dig här. Så svara gärna där

kaninpiss
0

Är det en inne- eller ute-kanin?

JullanL
0

Det är en innekanin.

tiger tok
2

När dem stampar och gömmer sig är de rädda!! Ta det lugnt i fortsättningen och gör ingenting om hon inte vill!!!

JullanL
0

Ok! Ska tänka på detta. Vi får ta ett steg tillbaks och bara ge mat och vatten och prata med den. Och som Gift tipsade, att ge den lite mat och hålla handen i buren. Men brukar de bli tama sen eller är det svårt att få dem tama om det blir fel från början?

[Gift]
0

De är från individ till individ. 

Du reflekterar på att någon inte stämmer och du skriver att ni har tagit ett steg tillbaka. Så är de bara nog att de kan ta lite tid.

Du får jätte gärna svara på mitt PM som jag har skickat till dig. Alltså privat meddelande.

Smultrondraken70
3

Lyft inte kaninen förrän den har förtroende för er. När du har den i famnen så signalerar den ju att den är rädd genom att sitta stilla och andas snabbt. Det är inte naturligt för en kanin att bli lyft, utan kan tvärtom vara en ytterst skrämmande upplevelse, du skulle ju lika gärna kunna vara en rovfågel. Kom hela tiden ihåg att kaninen är ett bytesdjur och kan inte jämföras med en katt eller hund. Jag tycker du ska backa tillbaka och börja om! Handmata till exempel är ett bra sätt att bygga förtroende. Sitt i närheten så att kaninen vänjer sig vid dig/er, låt den komma fram själv och ta inte fast den och lyft den inte! Om kaninen märker att inget "farligt" händer när den kommer fram utan den tvärtom får godsaker och skönt kli i nacken så kommer den att bli allt modigare och tryggare. Sen är det ju faktiskt så också att alla kaniner inte vill bli lyfta och gosade med i famnen, och en del vänjer sig aldrig. Dom flesta blir gärna klappade och kliade men somliga vill alltid ha fast mark under fötterna för att känna sig trygga.

kaninpiss
3

När vi skaffade innekanin lyfte vi ut honom på golvet i det rum där vi hade buren. Sen satte vi oss ner på golvet intill kaninen. Efter hand så vågade han sig fram till oss när vi pratade lugnt med honom. Och när vi hade godsaker att bjuda på så blev det ännu populärare att komma fram till oss. Tillslut hoppade han upp i knä på oss för att kolla om vi hade nåt mer gott att bjuda på.

Och nu några år senare har vi en hur tam och go kanin som skuttar runt inne med oss och följer efter oss från rum till rum dit vi går. Jättemysigt sällskap🙂

tixEntry
2

Gör som andra har sagt, börja om med att vänja kaninen vid din röst och din lukt. Prata mycket med den och ge den godsaker genom burgallret. Sedan när den inte är rädd för er när ni är i närheten så kan ni börja klappa den. När den är van vid att bli klappad och hanterad lite så kan ni börja lyftträna den. Här är en bra sida:

http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

JullanL
3

Vi har följt era tips? här. Vi har bara pratat med henne, inte varit för nära buren. (först sprang hon ju bara in i sitt hus så fort hon hörde oss).  Sen har vi pratat med henne och stoppat in godisbitar till henne. Idag gav jag henne godis och som hon tog ur min hand och sen fick jag klappa henne! Stora framsteg på bara ett par dagar. Känns underbart!! TACK igen för alla tips? och råd!

AnnaWallin
1

Vad skönt att höra att det går frammåt!

tixEntry
1

Vad kul att det går fort framåt! Uppdatera gärna med framsteg eller om du behöver hjälp.👍

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds