Omplacering av två jättefina kaniner :-(
Hej, Jag känner att jag inte får tiden att räcka till till mina två kaniner, Melker, kastrerad hane som blir två i februari och Stina, okastrerad hona som blir ett år i mars. Nu bor dom ute i en stor utomhushage på cirka 40 kvm, dom har även så att dom kan gå in i ett garage där dom har mat osv. Det har funkat toppen ända tills nu då min sambo jobbar borta hela veckorna, och så kommer att göra framöver. Som det är nu, med barn och hus och katter och jobb plus att min man jobbar borta så känner jag att tiden inte räcker till. I dagsläget går jag ut till dom på kvällen för att byta vatten, ge mat och göra rent toalådor, inte mycket mer än så hinns med. Är så orolig för att eventuellt omplacera dom då jag är så rädd för att dom ska få det dåligt och sitta inlåsta större delen av sitt liv. Känns som att jag kanske inte har ngt val. Jag önskar så att dom ska få komma till ett livslångt hem tillsammans där dom får mycket tid, kärlek och frihet! Snälla, hör av dig om du känner att du kan erbjuda minatt små kaniner ett livslångt hem med mycket kärlek!!
Det låter som dina kaniner har ett rymligt och väl anpassat boende och de har dessutom sällskap av varandra, så förmodligen är de helt nöjda med det. Tillsyn och matning morgon och kväll är fullt tillräckligt (fri tillgång till hö såklart) om kaninerna i övrigt har en rymlig och stimulansrik miljö med sällskap av artfrände - och det har ju dina. Så du behöver ju inte ha dåligt samvete för den sakens skull. Jag förstår att du känner oro inför en omplacering - man vill ju inte att ens kaniner ska få det sämre, och det är ju alltid svårt att veta i förväg. Men jag ville iallafall bara säga att jag inte tycker att du behöver känna att du inte ger dem tillräckligt med tid. Sedan kan det ju finnas andra skäl till att du vill omplacera också, och det är ju ett beslut som är ditt eget. Om du är ute efter ett hem där kaninerna får bo på större ytor så kan jag tipsa dig om facebookgrupperna Friare kaninliv och Köp och sälj - för friare kaniner. Där hittar du kaninägare som inte har burhållning, kanske kan du få napp där. Lycka till!