Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 6894 ggr
eelliieeee
0

Frågor angående Koccidios

En av mina kaniner slutade äta för ett tag sen. Hon blev också dålig i magen, drack mycket mer än vanligt och hade en mycket bubblande mage. Jag tyckte att hon magrade av och när jag vägde henne visade det sig att hon gått ner 350 gram! Vi hade pratat med två veterinärer och gjort ett besök men de visste inte vad det var, den ena misstänkte diabetes. Jag skickade in träckprov till SVA för att kolla om det var koccidios och fick detta svar: " Oocystor i sparsam mängd av Coccidie (Eimeria sp.) " Vi ska påbörja behandling så snart vi hämtad ut medicinen. Jag har skickat in träckprov från de andra kaninerna också, men de ska behandlas oavsett vad. Har beställt hem två flaskor med Interkokask att sanera med. Jag undrar över lite grejer angående behandlingen: 1. Mina kaniner har s.k. "nattburar" i en bod och rasthagar utomhus. Kommer jag kunna ha dom i hagarna eller ligger smittan kvar i gräset, och isf hur länge bör jag vänta innan jag kan ha kaninerna där igen? 2. Jag tänkte flytta kaninerna till burar i garaget och ge dem medicinen där som ska ges en gång om dagen i två dagar. Sedan ska det gå fem dagar tills man ger medicinen två dagar i rad igen. Kan de vara kvar i garaget under hela behandlingsperioden eller ska jag flytta tillbaks dem till boden (som då är sanerad) och ge andra kuren med medicin där istället? 3. Är det vanligt att det kommer tillbaks? 4. Har ni andra tips? på hur jag ska gå tillväga? Medicin och sanering är ju självklart men vad mer ska jag tänka på? Har varit värsta året någonsin med kaniner och nu händer detta. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Smultrondraken70
1

Har nyligen själv haft Koccidios på mina kaniner. Träckproverna visade på (den värst drabbade kaninen) "massförekomst av kaninens Koccidier i blandflora samt förekomst av Eimeria Stidae) Vi behandlade med Baycox flera omgångar, och sanerade med Interkokask, slängde massor, kokade allt som gick etc. Sista träckproverna var helt rena:) dock är inte faran för återfall över. Svar på dina frågor: 1 Oocyster (äggen kan man kalla dom) kan leva i marken i minst 2 år, har även hört längre tid, och de är smittsamma under hela den tiden). Marken måste vila, alternativt att man gräver bort översta jordlagren alternativt bränner marken. Du måste flytta beteshagarna annars riskerar du omsmitta. 2 Du sanerar miljön, flyttar kaninerna till den sanerade miljön, ger första omgången medicin, sanerar allt ytterst noga när omgången är klar, flyttar därefter kaninerna till det sanerade området, ger medicinen andra omgången medicin, sanerar igen lika noga, flyttar kaninerna till det sanerade området. Eventuellt kan du sanera igen efter ett par dagar. Allt kaninerna varit i kontakt med måste saneras, alternativt slängas. Oocysterna överlever frysning, tvätt i maskin, alla kemikalier i stort sett (utom Interkokask), kokning i minst 5 minuter dödar dom. Man kan försöka skrubba bort dom mekaniskt också med till exempel såpa och vatten, men det är osäkert. 3 Återfall är vanligt. Det som är avgörande för om du blir av med dem förutom att medicinera korrekt, är att saneringen av miljön göra ytterst noga. 4. Oocysterna utsöndras med avföringen, som du säkert känner till. Dom fastnar lätt på tassarna och i pälsen på kaninen som får i sig dom när dom tvättar sig, alternativt äter. Var ytterst noga att plocka bort alla pluttar flera gånger per dygn för att hålla nere smittrycket.Oocysterna måste mogna för att smitta, tar 1-3 dygn. Byt vatten ofta. Obehandlat trä kan du skrubba med såpa och vatten, låta torka, gärna i bastu (hetta gillar dom inte) och sedan måla eller lacka mycket noga ett par varv. Det funkar. Tänk på att du kan bära med dig smittan på skor i kläderna etc. Oocystor gömmer sig lätt i repor i plast, springor, absorberas av trä etc. Det finns inga genvägar tyvärr. Du får fråga mer om du undrar. Jag svarar gärna. Lycka till!

eelliieeee
0

#2 Tack för dina utförliga svar! Jag har 6 kaniner här hemma som alla måste behandlas. Känns bara jobbigt med allt det här men jag hoppas verkligen att jag blir av med det. Jag återkommer med frågor om det uppstår några fler men just nu känns det som att jag har någorlunda koll :)

Smultrondraken70
2

Det går att bli av med det. Håller tummarna att du har det på så få kaniner som möjligt. Ja det är skitjobbigt rent ut sagt:(

tiger tok
0

Vad är det som händer med kaninen om den får det??

eelliieeee
0

#4 Min kanin rasade i vikt under en period. Hon ville inte äta och var dålig i magen. Nu mår hon dock bättre men är långt ifrån bra. En kanin med koccidios kan svälta ihjäl eller så dör den plötsligt av diarré. Om du vill veta mer om sjukdomen rekommenderar jag google, där finns lite mer att läsa. Det är verkligen ingen rolig diagnos att få. #3 Hur gjorde du med kläder och skor och sådant vid hanteringen av kaninerna? Jag har tagit med sånna blå tossor av plast som man drar över skorna från jobbet. Tänkte att skorna måste vara den största smittspridaren av det man har på sig, men kan det alltså spridas via mina kläder också? Veterinären vi pratade med sa att det bara gällde samma yta, hon sa inget om indirekt spridning eller sådant :S

Smultrondraken70
0

#5 blå plasttossor är bra. Ja det kan spridas indirekt, om du får med dig Oocyster på skorna eller kläderna till exempel genom att sitta i hagen som är infekterad. Men skorna absolut värst. Kör tossor, släng, återanvänd inte.

eelliieeee
0

#6 Okej, tack!:) Jag tänkte gräva bort en decimeter från hagarna och lägga dit gräs på rulle sen så att de kan använda sina hagar efter behandlingen. Har även gjort tillfälliga burar i garaget. Allt ska saneras och kaninerna ska medicineras på tisdag då vi förhoppningsvis har fått hem både analyssvar och Interkokask. Hoppas att jag har koll på det mesta nu och att vi blir av med detta för gott. Det dyker säkert upp fler frågor senare men då återkommer jag här. Tack för din hjälp! :)

Smultrondraken70
0

Det är bara att du återkommer:) jag svarar gärna på det jag kan.

Smultrondraken70
0

Och, jo, vår veterinär sade att jag skulle skicka in träckprover på kaninerna vid ett, helst två tillfällen under de följande 3-4 månaderna för att se att jag verkligen blivit av med det. En tanke bara, är det inte bättre att avvakta med att ha de kaninerna i hagarna som testat positivt på Koccidios när du grävt upp och lagt nytt gräs? det är ju mycket jobb..och sen ta nya tester igen om några månader för vara iallafall mer säker på att du är av med det? och låta dom vara i tillfälliga burar så länge….

eelliieeee
0

#9 Vad bra att du skrev det, hade ingen som helst tanke på det! Men jag gör iordning hagarna nu när det fortfarande är varmt ute iaf så det är klart när kaninerna är fria från koccidios. Vill helst inte stå och gräva på vintern. Jag får kanske fixa några mindre tillfälliga rasthagar så att kaninerna iaf kan komma ut och röra på sig lite. Hade ingen tanke på att Koccidios kunde komma tillbaks när jag kom på iden med gräs på rulle. Koccidios verkar vara extremt besvärligt; dyrt och tidskrävande att bli av med, men jag försöker hålla hoppet uppe :|

Smultrondraken70
0

Ja det är bara att kämpa på! Jag ska ta om testerna nu under september så jag får se om de fortfarande är rena. När du är klar med behandlingen så ta nya tester inom en vecka för att se att medicinen tagit (min vet sa åt mig att göra det, jag går hos Marianne Tornvall och hon är ju erkänt duktig på kaniner, så henne litar jag på). Du kanske skrev det tidigare men är det Baycox du fått utskrivet?

eelliieeee
0

#11 Ja, precis det är Baycox som vi har fått på recept :) Jag tänkte på en annan grej med själva spridningen. Om det är så att jag har fått oocyster eller så i mina kläder och det inte går bort i tvättmaskinen, då borde man ju aldrig bli av med Koccidios eftersom man själv smittar ner kaninerna hela tiden?

Smultrondraken70
1

Koccidier är ju svåra att bli av med just för att det är svårt att få miljön helt ren. Kläder får man väl anta kontamineras i begränsad utsträckning, sedan måste ju kaninen få in oocysterna i munnen och svälja dom om de ska bli smittade. Ha speciella kläder när du handskas med kaninerna och miljön under behandlingen. Oocysterna dör ju inte i tvättmaskin och inte av tvättmedel, med borde ju sköljas bort till slut. Dock gillar dom inte torr hetta. Jag gjorde så att jag körde allt i 60 minst, ett par gånger, till exempel de trasmattor som kaninerna gått på (dom bor ju både inne och ute) även det som var 40, och allt jag vågade tvättade jag i 90. Torktumlade allt som går (hett), jag körde också en del i torkskåpet (hett). Men du påminner mig om shortsen jag har på landet, när vi sanerade som värst! Dom måste jag tvätta om direkt. Shit. Lätt att få lite halvpanik:/ Du kan inte göra mer än ditt bästa. Ju renare du får det ju mindre risk att dom får i sig Oocyster. Jag ska förövrigt skicka nya träckprov de närmaste dagarna, så får vi se hur bra jag lyckades med saneringen. Baycox är helt rätt medicin:))

Smultrondraken70
0

#4 Kasper hade både massförekomst av Koccidier i tarmarna (symtomfri bärare), men det han blev sjuk av var den varianten (Eimeria Stidae) som förpuppas i levern/gallgångarna. Han hade Koccidier med sig när han kom till oss som omplacering. Det som hände var att han under hela våren 2016 fick oklara infektioner som gjorde honom sur och morrig, trött och vansinnigt törstig. På proverna såg man leverpåverkan också, så han mådde inte alls bra av det.

eelliieeee
0

#13 Håller tummarna för att det har gått bra för dig! Du verkar ju ha varit noggran så om du inte har otur borde kaninerna testa negativt för koccidios :) Jag ska göra mitt bästa så får vi se hur långt det håller. Känns bra att jag har någon här som har/haft samma problem som jag kan bolla lite med. Förhoppningsvis kan jag påbörja behandlingen imorgon. Vi var på apoteket idag men det hade blivit något missförstånd med Baycoxen så vi får hämta ut den imorgon istället:)