Avla fram utställningsgodkända japaner
Jag är väldigt oinsatt i kaninaveln för tillfället, efter många år utanför avelsvärlden, men vill lära mig allt som går att lära (och mer därtill) igen och är riktigt sugen på att börja avla med dvärgvädurar under nästa år - på hobbynivå, men jag vill såklart göra det seriöst! Därför skulle jag behöva lite hjälp från er som är lite mer insatta i det här än jag själv.. 😃
1. Om honan är renrasig dvärgvädur med stamtavla och hanen är renrasig men endast har härstamningsbevis och likaså hans föräldrar pga ej Godkänd färg? (japan), får deras ungar då stamtavla om färgen är godkänd enligt standarden eller blir det automatiskt härstamningsbevis pga att hanen och hans föräldrar ej innehar stamtavla?
2. Hur blir det om ingen förälder har stamtavla, utan endast innehar härstamningsbevis, men ungarna får enligt standarden godkänd japanteckning? Får ungarna stamtavla då eller härstamningsbevis pga att föräldrarna inte har stamtavla?
Säkert väldigt enkelt, men i mitt huvud rör jag bara till det när jag läser om härstamningsbevis och stamtavlor. 😓
är inte alls till hjälp men måste bara säga att jag blev otroligt, eh… nyfiken? När jag såg titeln i "Nya inlägg" 😂
Utställning för människor? eh
I bägge fallen är det härstamningsbevis. Du kan få godkänt på dispens, men jag tror det är väldigt liten chans för det då japantecknade dvärgvädurar med stamtavla redan finns, och i växande antal.
Vill du använda en kanin utan stamtavla så måste den kaninens bägge föräldrar ha stamtavla och vara stambokförda. Kaninen du då parar med måste ha stamtavla, vara stambokförd och ha minst en förälder som har stamtavla och är stambokförd.
#1 Ja precis, alla Japaner som vill vara med på utställning upp med en hand. 😂Nej inte riktigt kanske, för oinsatta skulle jag nog valt en annan formulering. Men japantecknad är ju en teckning på en kanin och förkortas "japan" lite då och då.. 😛
#2 Tack så mycket för att du redde ut det där till mig! 👍
#6 Ja, svart/vit är inte lika vanligt. Jag vet att Törnbottens och Hissjö's har i alla fall. Ett alternativ är att köpa en chinchilla och en gul/svart och para dem. Ungarna blir då gul/svart chinchillabärare (förhoppningsvis) och kan då tillsammans med en chinchilla som bär gult alternativt en annan gul/svart chinchillabärare ge svart/vit. Lite mer tidskrävande men möjligheten finns🙂
#8 Va generöst att du delar med dig av din kunskap. Tack! 🤗 Hissjö's har jag hittat, men Törnbottens var faktiskt nytt för mig. Annars känns det som att jag vänt upp och ner på hela internet efter kanin/-er (smått hysteriskt, haha!) utan att hitta någonting lämpligt, om jag ens hittat någonting.
Sen är väl inte just hösten den mest lämpliga årstiden att vilja köpa kanin på heller, men jag har ju letat lite längre än så. 😃
Känns nog som att den långa vägen ändå verkar lättast just nu.. Har inte hittat någon svart/vit som har stamtavla än tyvärr, eller jo, men ingen till salu då såklart, hehe. 😉
#7 Gremlins, har du någon hemsida/fb-sida att bevaka när det vankas nya kullar? 🙂
#9 Har ingen sida ännu men kommer att skapa en under hösten/vintern.
Jag har stamtavlor på mina japantecknade och har precis fått uppfödarnr från Skaf. Min svart/vita hona är 2 år och stamboksförd på 91 p, hon har bla fått nerslag på storleken men nu har jag hittat en svart/vit hane i lite mindre modell som jag tror ska passa henne. Hanen ska ställas under hösten/vintern och han har norska och tyska linjer med höga poäng (95 och 96,5 p). Bor utanför Norrköping om du har vägarna förbi och vill hälsa på 🙂
#10 Åh, nu är jag ju jättenyfiken på vad som kommer komma hos dig under nästa år. 😃 Tyvärr bor jag en bit ifrån för att "ha vägarna förbi", närmare bestämt i Hudiksvall, men med en planerad trip så vore det absolut kul att hälsa på! 🙂