Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1328 ggr
Whatsupdoc?
0

Knäckebröd bra eller dåligt

Har hört att knäckebröd är bra för kaniner att tugga på, så har köpt vanlig husmans-knäckebröd, men är lite osäker, för har aldrig testat innan. Hur mycket ska jag ge de & är det verkligen bra för de?

[RC1393]
1

Nej, pinnar är mycket bättre för dem att tugga på. Mina kan få smulorna som blir över i brödkorgen, men det är inget jag fodrar med i normalfall.

Fridaaaa
0

Det är enbart godis :) Jag ger sånt väldigt sällan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
0

#0 Man kan ge lite som gotta. Innehåller mycket fibrer.

Trebit
1

#3 Fast alltså, "mycket fibrer" är väl lite av en överdrift. Mycket fibrer för oss människor kanske, i jämförelse med vad vi annars äter, men för djur som annars bara äter hö är det rätt fiberfattigt, skulle snarare beskriva det som "mycket kolhydrater". Men helt riktigt kan man ge det som godis i små mängder, om man vill det. Själv skulle jag inte göra det.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[BunnyTok]
0

Jag och pappa brukar ge ett litet hörn.

Kör på Wasa Sport

tixEntry
0

Knäckebröd passar bäst som godis lite då och då, inte mer. Och då inte särskilt stora bitar. Om du tänker ge det för att de ska gnaga på det så är det mycket bättre med pinnar, som #1 säger. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig   ᔕ   Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds   ᔕ   Tumblr: lavendrclouds

Smultrondraken70
1

Knäckebröd är mat för människor - inte kaniner. Inga fibrer att tala om, sliter inte tänderna och innehåller ingenting som passar en kaninmage. 100% godis enligt mig, och knappt det.

fossingen
0

#4 Om vi jämför med hö är det självklart fiberfattigt :) Jo, klart mycket KH.

[fin_kanin]
0

Jag har gett det någon gång förut, men nu ytterst sällan… Tycker det är bättre att ge sin kanin mer naturlig kost.  Annars håller med #4!😉