Ta in utekaniner - när/hur?
Hej! Vi skaffade 2 vuxna kaniner i augusti för ett år sedan. Den ene hade bott i en lada, den andra utomhus. Vi ville ha dom inne på vintern och ute på sommarn, och fick rådet att ta in dom direkt i augusti istället för senare på hösten, för att dom lättare skulle knyta an till oss. Nu har dom bott ute hela sommaren, och jag börjar fundera på vilken tid på hösten som vi bör flytta in dom, för att det skall bli en bra övergång och dom inte skall hinna sätta vinterpäls? Har för mig att jag har hört ca september? Kan ju iofs kanske ha dom ute på dagarna och inne på natten under en period också, kanske. Uteburen är inte isolerad och delen som är "hus" är ganska liten, sedan har dom fri tillgång till en något större del, men den består av gallerväggar och -tak, dvs helt öppen. Brukar spänna en presenning över den på natten, bara, för att skydda mot vind och regn. Alltså ingen bra bur långt utöver hösten.
Du kan börja vänja dom genom att ha dom inne en stund varje dag och så länge du tiden. Tex börja med 15 min sen 30 min sen 45 min osv
Vi har haft dom inne ett par dagar då och då under augusti, när det har regnat väldigt mycket, och eftersom temperaturskillnaden mellan ute och inne inte har varit så stor, så har det gått bra.
Men nu börjar ju nätterna bli bra mycket kallare, så att även om dagarna kan komma upp i över 20 grader, så har det enstaka nätter varit nere i 10-12 dagar på det kallaste.
Kaninerna bor fortfarande huvudsakligen ute. Vi lägger filtar och presenning över både "huset" och gallerhagen på natten, och dom har vetbed och massor med halm att ligga på. Tror att dom fortfarande har det hyfsat varmt och skönt därinne.
Undrar dock: Hur länge kan vi ha dom ute på nätterna, utan att riskera att dom sätter vinterpäls? Hur kallt får det bli? Dom skall som sagt bo inne i vinter.
Vi skulle kunna flytta dom in varje natt och ut varje dag, men det blir för "meckigt", då den ena måste transporteras i resebur… Så när vi flyttar in dom, så kommer det nog framför allt bli på helgerna som vi låter dom vara ute på dagarna. Känns som vi vill vänta så länge som möjligt med att flytta in dom, eftersom dom ju har det mer spännande ute.