Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1359 ggr
Joe
0

Begagnad bur, risk för gulsot?!

Hej! Om ett par veckor ska jag köpa ny kanin och hittade en begagnad bur i mitt kvarter. Jag frågade säljaren vad den förra kaninen som bott i buren dött av, och hon svarade att kaninen dött på deras sommarställe och alltså inte i buren som jag funderade på att köpa. Förmodligen hade kaninen dött av gulsot, men hon lät så övertygad om att det inte var någon fara eftersom kaninen inte bott i buren under sommaren och verkade tycka att jag var fånig som inte ville ha med strö. Köpte buren och nu känner jag mig som världen största idiot. Tänk om det var det RVHD2, och att viruset hängt med familjen från sommarstugan via deras skor och kläder, till deras lägenhet, till buren? Sköljde av buren i källaren och slängt in den i ett förråd, bytt kläder, spritat händerna, men jätteorolig att jag fått med mig viruset ändå. Är jag orimligt orolig eller har jag precis gjort mitt livs största misstag?

hannaahlgren
0

Jag skulle nog inte bara skölja buren utan även tvätta av den noggrant med virkon innan det ska flytta in en ny kanin där. Vad är det för typ av bur? Är det en innebur i plast och med galler så ska det inte vara någon fara och då kommer virkonet ta död på det som finns kvar av viruset (om det nu finns något) är det någon typ av utebur eller någon del av buren som är gjord i trä däremot så kan de ha trängt in i trät och då hade jag nog inte använt den.

Djur är vänner, inte mat

Joe
0

Det är en innebur, så i plast och stål. Kommer nog inte våga använda den. Min plan är att sälja den som marsvinsbur så jag inte har några kaninliv på mitt samvete. Den var i min hall cirka 3 minuter, bör jag sprita hallgolvet? Tack för svar, så himla nojjig just nu!

hannaahlgren
0

Om du är nojig så desinficera golvet, tror dock inte det är någon fara. Däremot behöver du absolut inte vara orolig över att buren bär smittan om du bara desinficerar den med virkon noggrant. Förstår att du blir orolig men det är ingen fara eftersom det är ett material som går att tvätta rent!

Djur är vänner, inte mat

Peak303
1

Alltid bäst att tvätta med virkon S!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Smultrondraken70
0

Finns ju annat än gulsot också. Har själv haft Koccidier på mina kaniner, vilket var ett elände att bli kvitt, och det smittar ju extremt lätt via en begagnad bur till exempel. Jag skulle kunna använda en begagnad bur men då skulle jag ta och decificera ytterst noga med ett desinfektionsmedel som heter Interkokask, och skippa Virkon. Virkon tar inte parasiter som Koccidier (vanlig parasit). Interkokask tar rubbet, Svamp?, parasiter, virus, bakterier etc. Finns att beställa på Teddytassen på nätet. Det är överlägset och dödar det mesta som är smittsamt.