Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 460 ggr
Erber89
0

Det blinde en hona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj. Jag tror att jag är ringrostig som kanin ägare då det är 4 år sedan sist. Dock under mina 20 år som kanin ägare så är detta första gången inget går som planerat haha. Vår grabb fick en kompis som är en hona. Hon är 9 veckor gammal och han 12. När vi kom hem lät jag dem sniffa genom galler i några dygn och umgås på neutral mark. Vanligast är ju att hanen jagar honan, men hon jagar honom. Han sitter just nu skit förbannad på mig i höhäcken medans hon stormtrivs och breder ut sig i hela buren. Jag vill inte att hon skall bli elak mot honom eller ta över om någ8n förstår vad jag menar. Har haft en hona som var fruktansvärd mot min hane för några år sedan och det slutade ganska illa. Är ju säkert chocken över den nya kompisen som slagit honom men ändå. Nu har det bara gått en dryg vecka men jag vill ha tillbaka min prins som i övrigt är super social. Kan jag göra något för att underlätta eller ska jag bara låta dem vara tills vidare :)

Smultrondraken70
0

Skulle låta dem vara någon/några veckor till så länge båda äter, dricker och pluttar som dom ska. Så länge dom inte slåss så dom gör illa varandra, alternativt någon av dem är så stressad att den inte kan äta/alternativt inte får äta för den andra, skulle jag försöka ha is i magen och hoppas på att de hittar en fungerande balans emellan sig som båda accepterar och ingen far illa av. När jag bondade mitt senaste par var hanen otroligt jobbig mot honan de första veckorna, skulle hålla på och dominansjucka i tid och otid..:/ honan var väldigt störd på honom. Vi passade i skift den första vecka då jag var rädd att slagsmål skulle utbryta. Hans juckande upphörde i stort sett helt efter några veckor, nu får han återfall ibland, men då markerar hon bara att han ska sluta. Ibland tar det tid för dom att upprätta en fungerande rang. Det kan ta många veckor. Mina är nu superbästisar, och ska vara nära och gosa och pussa på varandra nästan hela tiden:))

Erber89
0

Okej tack! Ja vi får göra det. Ja hon äter som hon ska som sagt så har hon helt tagit över. Har faktiskt dåligt samvete då han är vår lilla bebis som är helt i balans med hundarna och alltid går lös. Bara i bur kväll o när vi inte är hemma. Han sitter dock och äter i höhäcken

Smultrondraken70
0

Jag tycker att det ofta är jobbigt för mattehjärtat att bonda:( man vill bara att de ska trivas tillsammans, jag mådde jättedåligt när vår nya hane terroriserade vår hona (vår lilla älskling) men får man dem att trivas tillsammans så är det värt allt, så håll ut ett tag till, och uppdatera gärna hur det går!

Smultrondraken70
0
Erber89
0

Tror jag skall separera dem ikväll dock. Hon är väldigt på och det kom ett tjut ifrån honom. Låta honom få lite extra kärlek

Smultrondraken70
0

#5 låter som att du bör ha koll på dom. Testa sätt ihop dom på något ställe där hon blir mindre kaxig. Jag hade mina i en flyttlåda första hälften av dygnet, när jag började sätta ihop dom. Låter knäppt men så fort hanen var på och trakasserade honan så vickade jag på lådan, då blev han stressad och sökte tröst hos henne istället. Efter ett tag la han ner dominansjuckadet och då fick de flytta till en liten Hage på 60*120. Hela tiden 100% neutralt område, neutrala saker, absolut inga lukter och där ingen av dem kände igen sig. Sen utökade jag den neutrala ytan i små steg, när jag såg tecken på att de började bonda med varandra. Varje gång han fick återfall och började jaga och jucka på henne så backade jag tillbaka till mindre yta, och började om. Det påstås ofta att man ska jobba med stora ytor med många gömställen etc. Funkar dock inte alltid, då de ibland börjar jaga varandra. Jakt förebyggs bäst med riktigt liten yta, som inte inbjuder till jakt. Jakt slutar ofta med slagsmål så jakt ska man sätta stopp för rätt fort. Hursomhelst så tog det ett par veckor att komma upp i större yta när jag bondade nuvarande paret. Nu är det delvis frigående utan bråk, men det tog tid att komma dit.

Smultrondraken70
0