Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1186 ggr
Matildalindh
0

Få en utekanin tam

Hej, har en kanin hane på 2 år som är en utekanin. Jag vill att han ska bli tamare men vet inte riktigt hur han har en jättestor Hage och när jag försöker ta upp honom springer han bara iväg. Har en annan kanin en hona som är tam får lyfta upp henne hur mycket jag vill. Om ni har några tips? osv så får ni gärna skriva det.

Nicole  Hemmings
0

är inte en expert men försök typ sätta dig i hagen å vänta tills han kommer elr nått. för min kanin var rädd först och sprang iväg men hon kommer till och med och ger mig sällskap när jag rengör buren nu. tror det va för att jag spenderar mycket tid med att kolla till henne och tar ut henne ca 2 ggr per dag.

tiger tok
0

Sitt ner hos kaninen och låt den komma till dig! Sen ge något gott att äta till den och klappa försiktigt. Tänk på att kaniner i överlag inte gillar att bli upp burna! 😊 💖

Irmelinis
0

#2 Håller med :) 

Alla kaniner är olika, de flesta gillar inte att bli upplyfta och burna alls.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Adirfen
0

Tillbringa tid med honom. Det är det bästa!

fossingen
0

#0 Pröva sitta i hagen där du har kaninen lösspringande och locka på den, kanske med något gott som någon grönsak den gillar. Klia den lite försiktigt och sitt så den får plats i knäet att hoppa upp i. Sedan kan du fortsätta så ett tag så vänjer den sig.

Sedan när den är tryggare brukar de självmant komma och hoppa upp i knäet om du ex sitter på huk.
Men alla kaniner är olika. Endel är mer gosiga och endel mer egna. Ta små steg i taget, men först och främst få den att lita på dig och använd inga hastiga snabba rörelser.
Som flera säger är kaniner ofta höjdrädda och gillar inte alltid att bli burna. Men alla är olika individer. Träna sakta men säkert och belöna :)

Ulvelin
0

min kanin var okså så i början  så jag började om jag låssades att jag precis hade hämtat honom sen gick ded bättre nu använder jag all min lediga tid åt honom

Kex!
0

hehe vi har det typ likadant en jätte tam och en som springer iväg i våran stora Hage xD 

hon kommer ibland fram när man sitter i hagen men så fort man kollar på henne springer hon iväg. hon verkar inte vara rädd för oss då hon skuttar fram så fort man är utanför hagen och är hur kelig som helst i famnen

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Matildalindh
0

Tack så mycket för alla tips?.

Marsvinsmamman
0

En god idé är att låta bli att lyfta upp honom (såvida det inte är nödvändigt såklart) tills han fått större tillit till dig.  Börja med att alltid ha en godbit med dig när du kommer in i hagen och bjud när kaninerna kommer fram till dig. Kommer de inte fram så kan du skramla lite med skålen/locka lite. Kommer de inte så ställ ned godbiten på marken ändå. Ganska snart lär de sig att din ankomst betyder godis. 

Du kan sitta ner i hagen och bjuda nåt gott, sitt en stund på huk när du gett dem mat och klappa på den tama honan lite under tiden hon äter. Prova om du får lov att klappa hanen tex på pannan med pekfingret lite lätt när han äter, liksom i förbifarten när du ändå klappar honan bredvid honom. Drar han sig undan så upphör genast med klappförsöket. Efter ett tag brukar de acceptera beröring. 

Knepet är att inte tvinga sig på kaninen utan ta det successivt på kaninens egna villkor. Och försök inte lyfta honom alls under denna fas. Han förknippar väldigt snabbt dig med det otrevliga lyftet då, och kommer förmodligen att tveka inför dig nästa gång han ser dig. Vistas mycket i hagen och greja med diverse andra saker - liksom utan fokus på kaninerna. De blir nyfikna och har koll på vad du gör och efter ett tag kommer de fram och ska undersöka vad du pysslar med. Fortsätt med det du gör och fokusera inte aktivt på kaninerna. Kaniner som ännu inte bondat helt kan under bondingen låtsas som om den andre inte finns där, liksom nonchalera dess närvaro. Detta är ett fredligt sätt för kaninerna att säga typ "jag känner inte dig än och jag vågar inte riktigt ta kontakt än, men jag vill visa att jag är vänligt inställd". Genom att du "nonchalerar" hanen tills han själv tar kontakt så visar du honom en slags välvillig artighet, du tvingar dig inte på honom när han inte är redo. 

Det kan ta veckor, det kan ta månader, men umgås man ofta med och vistas i närheten av sina frigående kaniner så blir de mer och mer tam allteftersom, I de allra flesta fall. (Jag har i mitt svar utgått från att dina två kaniner går tillsammans i hagen. Ifall de inte gör det, så kan du ju inte utnyttja den tama honan som draghjälp så som jag beskrivit ovan. )