Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1287 ggr
jasmink
0

Sprattlande kaninunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det är så att jag idag för några timmar sedan har köpt en kaninunge på 10 veckor. Hon är en lejonhuvad dvärgvädur (om ni ville veta det). När man försöker bära upp henne så sprattlar hon väldigt mycket och rivs. Jag behöver tips? på hur jag ska vänja henne vid att bli buren. :)

Accalia
0

Jag kom hit via nya inlägg, men vad jag har hört så gillar inte kaniner att bli upplyfta, om du måste lyfta henne någonstans så använd en bur, annars får du vänta tills han blivit tam och hoppar upp i ditt knä själv, om det är så att du vill gosa med honom och så

Smultrondraken70
0

Våra hatar att bli upplyfta, dom blir gärna gosade med, men kräver att få ha markkontakt med alla tassar. Jag lyfter när jag måste, tar ett veterinärgrepp med kaninens huvud gömt under min arm, så den inte ser nåt och håller sig lugn, men det är i nödfall. Det är fullständigt onaturligt för en kanin att bli upplyft=rovdjur! Vill du absolut kunna lyfta din kanin så måste du ta det lugnt! Forsätter du fast hon sprattlar blir hon bara rädd för dig. Bygg upp förtroendet först och lär känna varandra i lugn och ro. Sen kan du börja lyftträna försiktigt. Ha tålamod och lycka till!

Accalia
0

Är det inte bättre att bara locka in dem i en bur istället för att lära dem att bli lyfta

Smultrondraken70
0

#3 ja det tycker jag är smidigast:) måste man ändå lyfta så gäller det att ha ett grepp så kaninen inte tycker det är läskigare än nödvändigt. Sen påstås det ju att en del kaniner är ok med att bli lyfta, och ja, så är det väl. Har faktiskt haft en som man kunde lyfta hur man ville utan att han brydde sig, men jag vet inte om det är det vanligaste direkt.

Accalia
0

#4 finns säkert de som känner sig bekväma med det, nog individuellt Men TS, gör så att du inte lyfter kaninen alls, bygg upp er förtroende mellan varandra först och använd bur om du måste ta han någonstans. Bara när han är riktigt trygg med dig kanske du ska börja träna han med att bli lyft. Annars blir han bara rädd för dig nog

jasmink
0

#1 #2 Jag får nog göra som ni säger med transportbur. Men jag tänkte mest när jag ska klippa, får väl ta hjälp av en handuk och en person. Tack för de goda tipsen :)

Trebit
0

Jag är också för att använda transportbur för att bära, men ibland kan det vara bra att helt enkelt kunna hantera kaninen vid t.ex. kloklippning och veterinärbesök. Med mina kaniner tog jag hjälp av stegen i den här länken: http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp Viktigt också är att eftersom kaninen är så pass nyinflyttad och ung att ta det riktigt långsamt, i små steg. Att få en kanin att lita på en kan ta tid och mycket tålamod! De är inte mjukisdjur som är gjorda för att lyftas och gosa med ;)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[MiraForever]
0

#0 Kaninen har inte vant sig vid sitt nya hem. Det fattade jag direkt när nu skrev

att för några timmar sen hämtade jag hem en kaninunge. Låt den vänja sig vid sitt nya hem innan du håller på att lyfta den. Kaniner är bytes djur för bland annat stora rov fåglar vilket gör att vissa kaniner inte vill bli lyfta. Det finns dm kaniner som tror att du är en rov fågel när vi ska lyfta kaninen. Då sprattlar den för att komma loss.

VictoriaBun
0

Om du inte läst på steg för steg om när man tar hem sin nya kanin så står det på dem flesta sidorna klart och tydligt att man skall låta kaninen få bosätta sig. Den har haft en lång tur mellan sitt förra hem till sitt nuvarande. Låt kaninen vara ensam minst 1 dag helst 2-3 för att hon skall lära känna sin omgivning och bosätta sig ordentligt. Hur hade du känt dig om du hade precis flyttat från din mamma och syskon till någon främling som bara tar på dig och lyfter på dig?

Du kan även efter några dagar eller veckor börja småträna den, då skall du lyfta med ena handen under rumpan (super viktigt!!) och den andre under frambenen. Lyften runt 1-5 cm från marken och sätt ner den sen. Detta skall du försöka göra 1-3 gånger om dagen för att kaninen skall försöka vänja sig. Ju längre fram det går desto mer kan du höja henne, när du skall förflytta henne så ska du försöka ha henne tätt intill dig. Jag brukar låta min hermelin tjej vila ovanpå mina bröst så att det känns som att hon har mark under sig och handen under rumpan så att hon inte känner att hon ramlar ner. När hon blir rädd (vilket är sällan) så brukar jag ha min ena hand över hennes ögon då jag fått för mig att kaniner antagligen är sjukt höjdrädda. 

Sen är alla kaniner olika i sin personlighet, jag har 2 hermelin syskon och jag märker olika personligheter direkt. Den ena som jag nämnde längre upp är den som är mer framåtriktad och inte alls rädd av sig, medan hennes syster är oftast den tjurige av dem, stamp i marken oftast då jag bär henne och sätter ner henne (längre stunder kan bli  2-3 stampar) stackarn :( Detta har dock börjat avta som tur är :D 
Så din kanin kanske är en av dem miljontals som inte gillar att bli buren helt enkelt, detta är då något du som ägare måste acceptera att hon inte vill bli buren. I värsta fall får du bara lyfta henne under viktiga stunder, klippa klorna, rengöra buren eller när du sätter henne i en Hage. <- ett bra tillfälle att gosa med henne då om du är sugen på det.

Nicole  Hemmings
0

skaffade också precis en kaninunge men skulle rekomendera att inte försöka lyfta ut henne ur sin bur på ca 2 dagar så hon får lukta in sig. min kanin sprattlar också men det har blivit bättre jag lyfter ut henne ca 2-3 ggr per dag

Nicole  Hemmings
0

hon är också lejonhuvad dvärgvädur^^