Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1889 ggr
Usagi_
0

Smittan av kaningulsot

Som kanske några enstaka personer vet dog min kanin i söndags, förmodligen pga den äckliga kaningulsoten. Nu undrar jag hur den smittas och hur försiktig man ska vara? Har t.ex Critical care som jag bara panikanvände en matsked av i söndags som jag inte längre behöver, och som jag tycker är onödig att slänga och som jag kanske kan sälja? Jag hade ju pillat på Pix innan jag pillade på CC-påsen, är det möjligt att det kan smitta någon annan kanin då?

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

eelliieeee
0

Jag har läst detta på SVA.se och citerar därifrån " Smittspridning kan ske vid direktkontakt mellan djur, men även indirekt, via infekterat material såsom avföring, blod, saliv och urin. Insekter är viktiga, och i många länder är sjukdomsutbrotten direkt relaterade till årstidsvariationer av mygg eller knott. Eftersom viruset har god överlevnadsförmåga utanför värddjuren kan det lätt överföras av utrustning, färskt gräs, hö, foder, kläder och skor som är förorenade med infekterat material, till exempel ”nedsmutsat” med avföring, eller kaninhår. I Nya Zeeland har man konstaterat att kvarlevor från kaniner som dog av gulsot ute i fält fortfarande var smittförande tre månader efter döden" Vet dock inte om det med foder menas med 'smittad kanin-foder-frisk kanin" eller "smittad kanin-människa-foder-frisk' kanin. Om det nu är så smittsamt som det verkar, vet jag inte om jag skulle våga sälja något som har haft kontakt med smittad kanin även om det finns ett mellanled. Beklagar Pix död. Måste kännas jättejobbigt för dig. Vila i frid finaste Pix

Usagi_
0

Tack för ditt svar! Nä, vågar inte riskera att någon anna kanin drabbas. Tack <3

Smultrondraken70
0

Vad tråkigt❤️Kram❤️Kort fråga, var Pix vaccinerad? Har nämligen hört att den nya sorten RVHD2 kan även vaccinerade kaniner smittas av…

Usagi_
0

<3 Pix var vaccinerad mot RVHD, antar att det är den gamla sorten.

Fridaaaa
0

Tråkigt med pix :( 

#3 & #4 Även vaccinerade kaniner kan få det, det är ju inte 100% säkert

Men TS har du gjort test så det är det?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiraForever]
0

Läste att ett nytt Kaningulsot härjar i Skåne😕

Bor ju i Malmö, så blev lite orolig för min Mira. Hon är inte vaccinerad:-( Tur att hon inte får maskrosor samt bladen så ofta och att hon bor inomhus.
Men vet att inte det funkar även om jag vaccinerar henne mot den vanliga:)

Fridaaaa
0

#6 Kan smittas via tex mygg med och då kan dra in det
Rekommenderar att du vaccinerar. Den "vanliga" skyddar 50-60 % ungefär så bättre än inget

Smultrondraken70
0

Det finns inget nytt vaccin framtaget ännu som är effektivt även mot den nya gulsoten? Någon som vet?

Fridaaaa
0

#8 Jo det finns det men få ställen som har fått in det än så länge och rggigt dyrt, tror det var 600-700 kr

Smultrondraken70
0

#9 jösses:/ men blir väl tvungen att fixa det nästa gång jag vaccinerar, om jag ska känna mig lugnare.

[MiraForever]
0

#7 Hur mycket kostar det att vaccinera mot vanlig gulsot om man har försäkring?

[RC1393]
0

#11 Försäkring täcker inte vaccinering. Vad jag hört brukar det gå på 200-400 kr.

Usagi_
0

#5 Nej jag är verkligen inte säker. Pix är dock nergrävd nu. #11 Kostade 300kr här tror jag per kanin för kaninpest och rvhd (utan försäkring då).

Fridaaaa
0

#13 misstänker man gulsot har jag för mig att man är skyldig att meddela till sva

Netherlanddwarf
0

Vaccinet för RVHD och kaninpest skyddar inte alls mot den nya typen. Det har genomförts tester som visar på det. Jag förlorade även jag min kanin i RHDV2 igår. Han var grundvaccinerad, men det skyddar ju som sagt inte för det nya. Tyvärr var han ungkanin och vi befinner oss i ett riktigt riskområde.

Usagi_
0

#14 Hur meddelar man dem? #15 Nej vad tråkigt :( Synd att vaccinet bara finns på vissa ställen!!

Usagi_
0

Har kontaktat dem nu.

[MiraForever]
0

#15 Gud vad tråkigt😕
Beklagar sorgen🌺

Fridaaaa
0

#14 Det stämmer ej! Har visat sig att det skyddar 50-60%

#17 Toppen!

Max858
0

Frida de är inte sant. Enligt en vetrinär så vet dem inte hur de hjälper. De verkar inte härja i nrv Skåne. Så du har fel. De står på hd.

Fridaaaa
0

#20 Jo det är det. 
HD har inte alltid all fakta. Och är kunniga veterinärer som sagt att det skyddar 50-60 %. Jag väljer att tro på pålitlig källa än opålitlig som HD.

Max858
0

Men var har du hört från dina "trovärdiga källor" tro mer på hd som har intervjuat en som är speciellt utbildad på smådjur.

Fridaaaa
0

#22 Finns flera på facebook bland annat.
Bland annat från en av Sveriges bästa på smådjur / kaniner. Litar på bland annat henne

Läst de två artiklar som finns om det på HD och finns inget i någon av dem som säger att det inte hjälper. Måste vara en mystisk artikel där då som ej syns längre för sökte på gulsot på hemsidan Inte där det står från veterinär, däremot är det en UPPFÖDARE som skrivit där, men ingen säker källa

Max858
0

För en dag sedan kom den ut….

Max858
0

För en dag sedan kom den ut….

Fridaaaa
0

#24 Ja jag har läst den och är upfödare som säger det du skrev, inte veterinär.

[Belliszz]
0

Kungsbacka och Borås har RVHD2 Virus. tips?. Ni som behöver köpa hem hö. Köp mycket på som INTE kommer från RVHD2 område.

Fridaaaa
0

#27 Nog inte så lätt. Blekinge tex har fått in det med, och enda stället jag kan köpa balar på :/

[Belliszz]
0

Attans :/

Fridaaaa
0

#29 Skulle få åka extremt långt för att undvika smittområden :/ Södra Sverige är en av de störst drabbade :/

[Belliszz]
0

#30 är de hö från 2015 så är de jo lugn. Men om de årets hö. Då är de värre

Fridaaaa
0

#31 Inte lika mycket näring i det. Och köper alltid för 1 år i taget.

[Belliszz]
0

Onej de är de inte. Men RVHD2 viruset borde vara borta om 3 månader. Och då kan man jo se då

Fridaaaa
0

#33 Om tre månader är försent, måste ha hö innan dess. 
Så är så illa tvungen. Köper ej i butiker nämligen, enbart av bönder

[Belliszz]
0

Jag vill heller inte köpa av affärer utan av bönder

Fridaaaa
0

#35 Nej så man är så illa tvungen även i smittområden :(

[MiraForever]
0

Nej! Kan det påverka höet också?:( Orkar inte!

Gråter just nu på grund av den här förbaskade smittan!😭😕😡
(ursäkta språket)

[Belliszz]
0

Vissa bönder har 2015 höet kvar. Då kan man använda. 2016 från smittade områden alltså Borås och neråt. Skall undvikas. 

Till er som bor i smittade områden. Ett tips?. Köp

http://www.apotea.se/virkon-blandningsflaska-1-liter-inkl-1-p%C3%A5se

Jag kommer beställa hem nu fast jag bor mellan Kungsbacka och huvud Göteborg.

Den informationen jag har fått. Om ni har era kaniner är ute ovanför mark så kan era kaniner klara sig. 

För er som har dom i stall/hönshus. Där ni behöver gå ute för att komma till dom. Påse på skorna eller ombyte funkar. Så som skor och kläder. Ta bakterie dödande att tvätta händerna med INNAN ni rör kaninerna.

Om man verkligen vill kan man planera att ändra sin vardag mellan Mars/April till September/Oktober. För mig då jag bor i stan. Så kommer jag välja till November. Då vi även flyttar där mitten i Oktober

[AnimeV4]
0

Angående hö. Bygg & Foder nära Malmö har hö ifrån Värmland, så det kanske är ett alternativ?

Fridaaaa
0

#38 Ja vissa bönder har. Jag personligen har köpt fjolårshö förut men inte varit bra ytterligare ett helt år, tyvärr, men är mina erfarenehter. De fick äta mycket mer pellets då :/ 

Virkon är bra (Y)

[fin_kanin]
0

Men usch! Vad tråkigt med alla dödsfall😭 Jag kollade på någon sida som hette SVA, den var senast uppdateras i Maj nu 2016. Då stod det att Gotland blandannat var drabbat. Är där nu och där jag är finns det inga rabbisar (kaniner) men somsagt, det kan ju smittas på andra sätt. Vet någon om Gotland är drabbat just nu? Förra året blev jag varnad för Myxomatos, är det samma sjukdom?

Fridaaaa
0

#41 Nej det r kaninpest

[fin_kanin]
0

#42 Ah, okej tack!

[Belliszz]
0

Här i Göteborg har flera kaninhoppningar och evenemang blivit inställda pga Gulsoten RVHD2. 

Min äter 2015 hö och dom äter på de bra och friskt. Jag kommer försöka få tag på 2016 mot kylans tid då vet jag om att smittan inte är aktuell.  Men är väldigt försiktigt och kommer kolla upp om något ny ställen har kommit med smittan. 

Vill ni kan jag post så fort jag får höra något nytt.

#42 Fridaaaa. Hur är de med Fb gruppen (allt om kaniner) Du är/var med där. Har dom uppdaterat något? Jag ser jo just för jag har aktiva vänner haha

Fridaaaa
0

#44 Är med där ja men inte kollat på ett tag nu
Kollar mer i smittogruppen

[Belliszz]
0

Vad heter den?

Fridaaaa
0

[Belliszz]
0

Hittade den. De står kungsbacka men inte var om de är söder eller norr.

Smultrondraken70
0

Det där med höet är ju lätt hopplöst:/ jag köper bara analyserat hö från bonde till mina ögonstenar:) köper av bonde som har gård mellan Uppsala och Stockholm. Toppenhö! Så min fråga är: Vad ska man köpa för hö för att minimera risken för smitta då? Allt hö växer ju utomhus. Tar gärna emot tips? på smittfritt hö:) man får ju lätt panik av det här på fullaste allvar:((

Pollos
0

Om man köper förra årets hö, behöver man då fråga ifall det legat avskiljt från årets skörd? (Borås)

[Belliszz]
1

Ja de ska man du kunna. Så länge dom inte har blandat höet.

Tänk på att man brukar säga 2 mils radie från där smittan har brutit ut.

Som för mig är min närmast Kungsbacka och Borås. Men då jag inte om de är centralt eller de är i en av småbyarna i kommunerna så kommer jag plocka en förra årets hö. Då smittan upptäcktes i Kungsbacka och Borås i Juli månad är höet som plockade i sent Maj och under Juni bra hö. Alltså hör och är från den 1/7-16 inte värt att ens tänka på. Även om smittan upptäcktes som exempel nu för 1 vecka sen. Då insjukningstiden måste räknas in.

Så om SVA har fått anmälan om RVHD2 viruset så är de 3 Månaders "smitta". Om 3 månader är smittogrunden död. Och dom en kanin dör tex den 16/71-16 så bör man INTE ta hem foder alltså hö, gräs. Från de området från och med den 1/7-16.

De är så jag har fått de förklarat för mig.

Pollos
0

#51 tack för svaret! Ursäkta att jag är lite trög, men det går alltså bra att köpa hö från 2015, ett par mil utanför Borås, även om det skulle vara så att han förvarat årets skörd av hö i samma lada?

[Belliszz]
0

Ja.

Som nu för mig. Alla säger Kungsbacka men smittan är i Åsa. Alltså ingen kanin har dött i Kungsbacka FAST smittokartan säger att de är Kungsbacka :/ Jag har för mig att Åsa var en tamkanin som dog där. Alltså den smittan kan ha kommit från en mygga då. Så de är 17 ,8 km från Kungsbacka till Åsa. Centrala lägen nu. Men de kan ha varit en kanin på landet tex som blev smittad av en mygga.

Men åter igen. Du kan ta hem 2015 höet.  Kolla bara om han har förvarat dom delat eller på varandra

Pollos
0

Oki tack, tänkte be att få ta balarna som legat längst bort från årets skörd så blir det säkert bra (Y)