avmaska, HUNGRIGA kaniner?
Hej! Har hört att dvärgvädurar är riktigt hungriga, och min är verkligen det! Haha, hon blir nästan aldrig mätt, och hon bajsar hela tiden. Ska man avmaska kaniner??
(Ger henne 1/2 dl pellets på morgonen som hon äter upp på 2 minuter, sedan får hon tillgång till hö, gräs och kvistar. Även maskrosblad, frukt ibland osv.)
Hur mycket äter era kaniner?
Man ska enbart avmaska om de har mask/starka misstankar av mask :)
Mina får nu sommartid enbart hö, gräs, grenar, maskrosblad och enstaka morots&äppelbitar som godis.
Dock dålig näring i gräset iår, så får ge lite pellets, kanske 2-3 msk/vecka till dem var :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, hur märker man att det behöver avmaskas?? Dock trooor jag inte att min kanin behöver det men det kan vara bra att veta :)) #1
Min dvärgvädur är 4,5 månad nu och hon är ett riktigt matvrak. Så fort man går förbi buren flyger hon fram i hopp om att få något att tugga på. Den pellets hon får äter hon upp direkt (1-1,5 matsked, morgon och kväll), och fyller jag på höhacken på kvällen så är den tom på morgonen. 😂
Kaniner behöver dock inte ha pellets, utan huvudfödan ska bestå utav hö. Se till att kaninerna alltid har tillgång till detta så är det inte ett dugg synd om dem. Pellets kan egentligen betraktas som "godis", dvs ingenting de behöver ha. :)
#3 Beror ju på kaninen, vissa indivder behöver ha pellets, och speciellt vintertid, men överlag ja då behöver majoriteten av kaniner ej pellets
#2 Tex magra av, ökad hunger, mask i avföringen tex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Okej tack!! :))
#3 Låter som min kanin!