Min kanin magrar av
Hej! Min kanin har tidigare varit överviktigt pga fått för mycket mat men sen ungefär 1år tillbaka har jag kört på hö och vatten + pinnar och nyttiga sallader till henne körde med pellets ett tag men sen slutade jag så nu ger jag henne en nyttig sallads skål på morgon och kväll och fri tillgång till hö och vatten. Jag köpte nytt hö från bonden för ungefär en vecka sedan och då sa jag att jag ville ha ett års gammalt hö för jag har hört att kaniner inte ska ha för nytt hö då deras magar inte klarar av det. Kan höet bero på att hon har gått ned i vikt eller ska jag börja köra med pellets igen har en annan kanin som har samma matrutiner och hon har bra hull och har inte gått ner i vikt. Kan hon ha fått någon sjukdom eller behöver hon bara pellets eller nytt hö??
Tycker du kan ge isf en lagom mängd med pellets ca 2 matskedar varje dag och sedan komplitera med lite sallad osv och såklar fri tillgång på hö och vatten.. Så får mina kaniner iaf och det funkar perfekt :)
Men är ingen expert så vet inte med alla kaniner
Ge två msk pellets morgon och kväll. Magrar hon av så kan nog lite solros frön hjälpa och havre.
#0 Kan vara höet om det skedde efter det. Så börja ge lite pellets, kanske lite havre också om hon tappat hull. Eller byt hö och se om de blir bättre. Alla kaniner är olika och vissa håller vikt bättre eller sämre.