Efter kastreringen - hona
Hej, vi kastrerade våran hona i torsdags, vi har försökt ha hennes Hage lite mindre för att hon inte ska springa runt för mkt och såret ska öppna upp sig, men idag gjorde jag hagen lite större för tyckte synd om henne. Hon började genast göra glädje skuttar och springa runt. Bör jag göra hagen mindre eller tror ni att det är ok nu när det har gått 3 dagar?
Tror att det är ok att det är större yta bara hon inte har saker att hoppa upp på de närmaste dagarna. Det kan göra att såret går upp. Har själv honan på liten yta närmsta veckan efter kastrering och tar bort alla hus som hår att hoppa upp på, sitthyllorna och liknande, men jag är en riktig hönsmamma med kaninerna:)
Det är viktigt att hålla extra rent , det finns öppna sår som läker. Även om hon är pigg och glad så städa hagen mer. Storleken har nog inget med detta och göra , tänk på kaninens sår och läkning.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jo vi har filtar som vi byter dagligen :) Men skönt då kan jag ha det lite större så hon kan röra på sig lite :)
Till mig sa veterinären (som är mycket kaninkunnig) att jag skulle hålla extra koll på min hona i en veckas tid efter kastreringen. Hon sa att det är viktigt att hon inte gör glädjeskutt och dyl. Detta är ju lättare sagt en gjort med en kanin som beter sig precis som vanligt, men försök att hålla henne still så mycket du kan i åtminstone en vecka efter operationen.
#4 ja det var ungefär den informationen jag fick också.
Oj, så länge? Ja då får vi minska hagen igen då. Hon har varit så glad nu när vi haft det lite större, hon verkligen hatar att vara inlåst. Är van vid att fritt gå runt i sovrummet. Men vi har varit väldigt ordentliga med renligheten och kollat såret 2ggr/dag och den ser bra ut hitills.
#6 Samma här. Jag hade fullt sjå att hålla min vilde till kanin lugn. Hon förstod inte alls varför hon skulle sitta instängd när hon aldrig gör det annars, och försökte bryta sig ut ur buren! 😉
Jag hade inte det för vi vet hur våran kanin är han ligger bara, vi hade då ett förlängd kompostgaller , vi hade han instängd första natten. Han låg som vanligt. Vi hade öppen grind. Gick på toa som vanligt och åt. Hade mer hö på hans sovhörna. Han ligger bara går när han vill äta och på toa, för att förhindra mindre infektion , komplikationer. Men det beror på hur rörlig din kanin är. Jag dammsög varje dag med hand dammsugare och standard , vädrade mkt också. Han är en mys-liggande-kanin! Han låg still under kl. 4-7 gryningstiden han brukar leka under soffan då, han låg stilla faktiskt i 4 dgr.
Nej våran hona är inte stilla alls, gillar att hoppa runt och gör glädjeskutt, eller går in i sin tygtunnel och börjar gräva xD hon sover dock lite mer efter operationen och har blivit lite mer skygg, låter oss inte klappa henne. Men vi tänkte ge henne tid att läka :) vi försöker hålla koll på henne och hålla henne så stilla vi kan :)
Hon undrar nog bara vad ni har gjort och det känns annulunda, det tar nga veckor innan alla hormoner är borta. Så ge henne kärlek, inte bara låta henne vara då tror jag att ni kommer ha skygg kanin. Även om min dotter kanin va liggandes så kelades vi med honom. En trygghetsfaktor. Sen är det också att man kan inte tvinga djur , kaniner. Men det är viktigt att man är där för kaninen
En fråga till er som kastrerat era honor: Upplever ni att de fäller mer?
#11 Jag hade min hona i knappt tre månader (juni-aug) innan hon kastrerades, hon fällde en gång under den perioden (troligtvis pga temperaturomställning från sval lada till lägenhet). Efter att hon kastrerades fäller hon ungefär lika ofta som min kastrerade hane, fast lite under längre perioder, så det märks inte lika mycket som på honom. Han fäller istället mycket på en gång under kort tid.
Skulle räkna med att de fäller varannan till var tredje månad, ibland inte hela kroppen i taget, just nu fäller min hona på halsen och magen och min hane har precis börjat fälla på ryggen igen.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#10 ja vi sitter ju bredvid henne och försöker då och då att klappa men hon brukar gå därifrån, men i sällsynta fall så låter hon oss klappa. Hon verkar så rädd ibland, går iväg till ett hörn (långt bort från oss) :/ hoppas verkligen det går över snart
Honor är verkligen knepiga, du kan ha " gjort" nått utan att du har tänkt på det honor har jag för mig är rättretliga, envisa, Hanar är mer enklare, dom hänger med.
Hon var inte så innan kastreringen, tror hon är lite sur på oss för hon kanske tycker att vi gjort illa henne? Förhoppningsvis går det över snart :)
Hoppas att det går bra, vi får hålla tummarna!
#12 Ok. Min hona har nu fällt sen i maj, (hon kastrerades i april,) och det tycks aldrig ta slut. Stora tussar hänger från hennes bakdel. Hon som brukar fälla allt på ett par veckor i vanliga fall. Börjar undra om det är något hormonellt fel. #15 Ja, hon mår väl inte helt bra, så det blir nog bättre med tiden.