Ålder Kaninhona i avel
Om en hona är i bra kondition, hur gammal kan hon högst vara vid första kullen?
1 år är en skröna har jag fått veta. Men så länge hon ej är överviktig eller sjuk på annat sätt borde hon vara duglig i Avel?
Grannen parade en kanin första gången vid 3år det gick bra och hon fick 3fina ungar.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#1 Okej vad bra det!🙂
Vi har haft två honor på två år som blev dräktiga och vardera fick 3 ungar. Inga komplikationer alls. Det är ju rekommenderat att ta ungar innan honan är 1 år gammal just för att fett inte hinner samlas i kroppen, men har man en lite äldre hona som är i bra kondition ser jag inga problem med att ta ungar på den :)
8-24 månaders ålder :)
#3 Myt!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Jaha, jag har läst att myten var att bäckenbenet blev mindre när kaninen passerade ett år men att fett fortfarande kunde ansamlas där. Då har jag kanske läst det på en gammal/opålitlig sida. Man lär sig något nytt varje dag :)
#4, Håller med Fridaaaa, det är en myt. komplikationer, trött och vara dräktig, kaniner blir lätt stressade.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Som Frida säger mellan ca 8 mån och 2 år.
Själv tar jag kullar först vid 1,5-2år, då jag vill hinna tävla och klassa upp mina kaniner lite innan jag tar första kullen. Så beroende på vad man avlar mot väntar man olika länge med första kullen.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Okej vad bra att kunna få det bekräftat :)